بهترین روش های مقابله با استرس و غلبه بر آن

بهترین روش های مقابله با استرس و غلبه بر آن


منبع: آرگا

118

1400/5/21

11:56


در دنیای امروزه استرس بیشتر زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است انسان به دلایل مختلفی فشار و استرس روانی را در زندگی تحمل می کند ولی همه انسان ها می توانند با استفاده از تکنیک های مقابله با استرس میزان تأثیرگذاری آن را به حداقل برسانند.

منشأ استرس در زندگی افراد می توانند گوناگون باشد اما به طور کلی این استرس ها ناشی از شرایط و محیط کاری، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی می باشد شناسایی منشأ این استرس ها می تواند به فرد برای مقابله، کمک بیشتری کند افرادی که دارای استرس هستند نمی تواند به خوبی در برابر اتفاقات واکنش نشان دهند و تنها در اینگونه مواقع فشار روانی بیشتری را تحمل می کنند که به شدت موجب آزار آنان می گردد به همین منظور در این مقاله بیشتر با روش های کاهش و رفع استرس آشنا می شوید.

روش طلایی غلبه بر استرس

روش های مقابله با استرس:

برای جلوگیری از استرس و کاهش استرس باید عوامل درونی و بیرونی ناشی از استرس را تحت کنترل خود درآورد باید این عواملی که شما را دچار استرس می کنند شناسایی کرده و در شرایط استرس زا سعی کنید که این عوامل را تحت سلطه خود درآورید و به شرایط استرس زا اجازه ندهید که اختیار و قدرت تصمیم گیری را از شما سلب کند.

روش های مقابله با استرس

۱- ایجاد آرامش:

برای مقابله با استرس، سعی کنید محیطی آرام برای خود فراهم کنید و در طول روز ساعاتی را با خودتان تنها باشید تنهایی و قرار گرفتن در محیطی آرام در کنار سایر فعالیت ها نظیر ورزش کردن و انجام حرکات یوگا می تواند به حفظ آرامش و کاهش میزان استرس در شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

۲- انجام دادن به موقع کارها:

بیشتر میزان استرسی که افراد تحمل می کنند ناشی از شرایط کاری و تحصیلی می باشد برای کم کردن این میزان استرس برای انجام دادن کارها برنامه ریزی کنید و هر کاری را در زمان مقرر خود انجام دهید در این صورت شما دیگر دچار آشفتگی در انجام دادن کارها نخواهید شد و دیگر با عقب افتادن کارها دچار استرس نخواهید شد.

برای غلبه بر استرس چه کنیم؟

۳- نوشتن عوامل استرس زا:

یکی از راه های غلبه بر استرس نوشتن عواملی که موجب استرس در شما می گردند با این کار و روی کاغذ پیاده کردن این شرایط شما به ندرت متوجه این موضوع خواهید شد که عواملی که در شما ایجاد استرس می کنند به آن میزان که شما تصور می کنید دارای اهمیت نمی باشند.

۴- صحبت کردن با دیگران:

ساعاتی را در طول روز در کنار خانواده و دوستان خود باشید و سعی کنید با آنان در رابطه با مشکلات و استرس خود صحبت کنید اطرافیان به دلیل شناخت شما به درستی می توانند به شما کمک کنند و در حل این مشکل همراه شما باشند این همراهی به شما انرژی و توان بیشتری برای رفع و کاهش استرس خواهد داد.

۵- اهمیت دادن به خود:

زمانی که دچار استرس می شوید تمام افکار منفی که موجب ایجاد شرایط استرس زا برای شما می باشند را از خود دور کنید و سعی کنید به خودتان توجه کنید زمانی که شما بیشتر از هر چیز به خودتان اهمیت می دهید دیگر عوامل کمتری آرامش شما را برهم می زند. در اینگونه مواقع با کنترل کردن نشانه های استرس در خود می توانید به راحتی بر آن غلبه کنید.

علت های ایجاد استرس

نشانه های جسمی و روانی استرس:

استرس می تواند آسیب های جسمی و روانی بسیاری برای افراد داشته باشد طبق تحقیقات بیشتر بیماری های قلبی، عروقی و عصبی دارای منشأ استرس می باشند همچنین برخی از بیماری های دیگر مانند: دیسک کمر، ناراحتی های گوارشی، بالا بودن فشارخون، چربی خون و قند خون از دیگر آسیب های جسمی استرس می باشد.

استرس علاوه بر نشانه ها و آسیب های جسمی دارای آسیب های روحی و روانی نیز می باشد نشانه هایی مانند: احساس غم، منزوی بودن، افسردگی، بد خلقی و احساس نا آرامی می باشد.

روش های صحیح برای کنترل استرس

مقابله مسأله مدار : از جمله راه های اصلی پیشگیری استرس است و شامل کوشش برای برطرف کردن مشکل یا مسأله استرس زا و به حداقل رساندن آن می باشد.

مقابله های مساله مدار مانند فکر کردن درباره مشکل، جست و جوی اطلاعات، استفاده از مهارت حل مساله، برنامه ریزی، آموزش رفتار جرأت مند، مدیریت زمان، مقابله با افکار غیر منطقی، تفکر مثبت جایگزین تفکر منفی، مراجعه به روانشناس و غیره می باشد.

پیشگیری از استرس

مقابله های هیجان مدار : از دیگر راه های کنترل اِسترس می باشد و همه تلاش آن، در جهت به حداقل رساندن احساسات و هیجانات منفی ناشی از موقعیت های اِسترس زا که هدفشان ایجاد آرامش و رها شدن از پریشانی و آشفتگی ناشی از وقایع اِسترس زا می باشد.

مقابله های هیجان مدار نیز شامل گوش دادن به صدا ها و نواهای آرامش بخش و نشاط آور، تفریح، ورزش، مسافرت، عبادت و دعا و فعالیت های معنوی، خواب آرام، حمایت اطرافیان، تغذیه مناسب، ارتباط با دیگران، تکنیک های آرام سازی یا ریلکسیشن و جلب حمایت های اجتماعی می باشد.

توصیه هایی برای پیشگیری از استرس

  • خود را تشویق کنید و به خودتان جایزه بدهید.
  • اعتماد به نفس تان را افزایش دهید.
  • حس شوخ طبعی تان را حفظ نمایید.
  • احساسات خود را بیان کرده و آنها را سرکوب نکنید.
  • برخورداری از رژیم غذایی سالم؛ زیرا بدنی که به خوبی تغذیه شود، آمادگی بهتری برای مقابله با اِسترس دارد.
  • داشتن خواب کافی
  • انجام ورزش های منظم ( حداقل ۳۰ دقیقه در روز و ۳ بار در هفته)
  • یادداشت روزانه و لیست کردن برنامه ها
  • همیشه برای تغییرات آماده باشید.
  • به تعطیلات خود اهمیت بدهید.
  • سرگرمی هایی مانند مطالعه کتاب و .. برای خود داشته باشید.
  • محدودیت های خود را سنجیده و سپس از کلمه «نه» استفاده کنید.

مقابله با اِسترس

  • اهداف کوتاه مدت برای خود تعیین کرده و آنها را اولویت بندی کنید.
  • در چهارچوب توانایی مالی تان زندگی کنید.
  • در زندگی و کار هایتان مدیریت زمان داشته باشید.
  • به امور مختلف نظم ببخشید.
  • زمانی را برای استراحت درنظر بگیرید.
  • بعضی چیز ها در زندگی انسان همچون رفتار دیگران از کنترل افراد خارج هستند، بنابراین سعی نکنید این اتفافات غیر قابل کنترل را به کنترل درآورید.
  • از مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل خودداری کنید.

همانطور که مطالعه کردید آسیب های استرس در افراد گسترده می باشد و به همین دلیل مقابله با استرس و آموزش مهارت لازم در این زمینه می تواند به خوبی افراد را در این زمینه یاری کند. برای کاهش میزان استرس می توانید با شناسایی نشانه های احتمالی آن به روان شناس مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو