چند روزی می شود که نرخ دلار هم با افزایش نرخ همراه است و دلایل آن هم موارد متعددی است. تعویض دولت و همچنین اظهار نظرهای مختلف بین المللی و منازعات داخلی برخی کشورهای همسایه نیز بر این تغییر نرخ بی تاثیر نیست. اما روند صعودی آن به صورت مداوم تا حدودی برای بسیاری از تجار و مردم عادی سوال ایجاد کرده است که ما در این گزارش به بررسی دلایل مختلف این افزایش نرخ پرداخته ایم.
 
روند گزارش شده توسط خبرنگار و مقایسه آن با نرخ آخرین روز معاملات یعنی چهارشنبه 20 مرداد 1400 نشان می دهد که هر دلار آمریکا یک هزار و 782  تومان افزایش قیمت را متحمل شده است.
 

برای بررسی بهتر این تغییرات نرخ سری به مرکز خرید و فروش ارز یعنی میدان و خیابان فردوسی و همچنین چهار راه استانبول زدیم.

هرچند کرونا ازدحام دلال ها را کاهش داده اما هنوز هم با هر قدمی که بر می دارید، کسی کنار گوش شما ( دلار می خرم) زمزمه می کند و حتی بارها این مسیر را رفت و آمد کنید چهره شما را در خاطر ندارد و باز هم این جمله را تکرار می کند.

نرخ صرافی های بانکی با نرخ صرافی ها غیر بانکی متفاوت است و در بازار سیاه هم که نوسانات متفاوت است.

دلار به ۳۰ هزار تومان می رسد؟

نرخ دلار در صرافی غیر بانکی

دلار به ۳۰ هزار تومان می رسد؟

نرخ دلار در صرافی ملی

نکته قابل توجه این گشت میدانی ما، وجود دلال های اتباع بود که با بالا و پایین کردن نرخ ها و عرضه مبالغ زیاد به افرادی که ارز احتیاج داشتند، نرخ دلار را در بازار جا به جا می کردند.

دلال های خارجی در میدان فردوسی/ بالا و پایین شدن نرخ دلار به دلیل افزایش دلال ها!

در میدان فردوسی علاوه بر دلال‌های داخلی، دلال‌های اتباع برخی کشورهای همسایه هم مشغول خرید و فروش هستند.

با ورود این افراد میدان فردوسی نسبت به قبل شلوغ‌تر شده است و هر روز به تعداد این واسطه‌ها در میدان فردوسی افزوده شده است.

یکی از این افراد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت :با آغاز جنگ در کشورمان از شهر خود فرار کردیم و به ایران آمدیم، اول برای مخارج روزانه اقدام به خرید و فروش می‌کردم، ولی دیدم سود خوبی دارم به این کار ادامه دادم!

وی افزود: ما دلار را پایین‌تر از افراد دیگر می فروشیم.

البته در این بازدید، افرادی هم بودند که با نرخ های بالاتر قصد برهم زدن بازار به نرخ های دلخواه خود را داشتند و خرده فروش نبودند!

دلارهایی که به از هرات آمدند!

مسعودی، یکی از صراف های حاضر در میدان فردوسی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دلالان این دلار‌ها را در بازار سیاه ایران به ریال تبدیل می‌کنند و پس از تبدیل، قاچاق ریال آن‌ها را در ایالت‌های مرزی به فروش می‌رسانند.

دلالانی خارجی که با بلومبرگ گفت وگو کرده اند، مدعی شدند که آن‌ها ویزای رسمی ورود به ایران دارند و با استفاده از شبکه ارتباطات خود می‌توانند بدون نگرانی از کنترل‌های مرزی، چمدان‌های دلار را به ایران منتقل کرده و تومان خریداری شده را به افغانستان حمل کنند.

تعیین سقف خرید روزانه ۱۵ میلیون تومان ارز توسط اتباع کشور‌های دیگر نیز از دلایل خرید ارز است، چون قیمت آن از ارز آزاد پایین تر است با ورود به میدان فردوسی و مصاحبه افرادی که روزانه این ارز را خریداری و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

نرخ دلار ۱۲ بار ضرب در ۲ شد

سمیعی، دبیر اسبق کانون صرافان می گوید: فشرده کردن فنر ارز عادت بد برخی مسئولین اقتصادی است که تا آنجا که در توان داشتند فنر ارز را فشرده کرده اند و بنابر دلایلی از جمله رخدادهای اقتصادی در سطح جهانی و یا داخلی که باعث افزایش فشارهای تورمی می شود فنر فشرده شده پرش کرده است، گفتنی است که از سال ۵۷ تاکنون ۱۲ بار قیمت ارز ضرب در ۲ شده است.

وی در ادامه گفت: تک نرخی بودن برای ارز و یا به عبارتی پیرو بازار بودن ارز امر مبارکی است و در مقابل آن چند نرخی بودن باعث رانت و فساد در حوزه ارز شده و می شود.

سمیعی در ادامه گفت: دلیل اصلی افزایش نرخ ارز کاهش ارزش پول ملی است که در اثر تورم بالا و افزایش حجم نقدینگی رخ می دهد و یک دلیل دیگر آن وجود رانت است.

حال این بازار نوسان دار قطعا تاثیر خود را بر سایر بازارهای مالی از جمله سکه و بورس هم می گذارد به طوری که کارشناس بازار سرمایه نیز آن را تحلیل می کند.

نمودارنرخ ارز در هفته دوم مرداد ماه

بازار سرمایه تاثیر پذیر از دلار ۳۰ هزار تومانی

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه، در حال حاضر نرخ دلار در وضعیت نوسانی به سر میبرد و برخی کارشناسان نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی را تا آخر سال در کشور متصور هستند. وضعیت بازارهای مالی با افزایش نرخ ارز چه می شود؟ اظهار کرد: روند بلندمدت بازار سرمایه نشان می‌دهد که بورس تابعی از نوسانات نرخ ارز است و در هر برهه‌ای که نرخ ارز افزایش پیدا می کند، بورس حتی در کوتاه مدت نیز رشد زیادی را تجربه کرده است.

او بیان کرد: در صورتی که دلار به قیمت ۳۰ هزار تومان برسد، بازار سرمایه نیز به عنوان یکی از بازار‌های دارایی در کشور رشد خود را آغاز خواهد کرد و شاخص بورس به رقم‌های بالاتر از رقم‌های فعلی می‌رسد.

آنطور که رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران نیز می گوید افزایش نرخ ارز یکی دلایل گران شدن طلا و افزایش 210 هزار تومانی قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در بازار طی هفته گذشته شد.

ادامه بررسی های میدانی و همچنین کارشناسی به ما نشان می دهد که در روزهای گذشته نرخ ارز به دلایل سیاسی و دستکاری نرخ توسط دلال ها شکل صعودی به خود گرفته و کم تر جنبه اقتصادی دارد.

برای بسیاری از مردم سوال است که آیا نرخ ارز بیشتر شده و خود را به رقم سی هزار تومان هم می رساند؟!

پاسخ بسیاری از کارشناسان در این باره مبهم است اما معتقدند اگر نوسانات ادامه پیدا کند و نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان برسد، این نرخ برگشت پذیر است اما نکته منفی ماجرا تاثیر شوک آور نرخ ارز بر قیمت اقلام های مختلف است.

هرچند عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات از سال های ۹۸ هم بی تقصیر نبوده و همین موضوع به کاهش منابع ارزی در کشور نیز دامن زده است.

کاهش بازارسازی بانک مرکزی در بازار و تحویل دولت دوازدهم به دولت سیزدهم هم یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در این روزها تلقی می شود که هر یک به اندازه خود بر این موضوع تاثیرگذار بوده اند.

معرفی کابینه جدید بدون مشخص شدن رئیس کل بانک مرکزی، صورت گرفته است و این نهاد همچنان با مدیریت قبلی خود روند را طی می کند. بازار ارز نیز مانند سایر ارگان ها منتظر تعیین رئیس جدید بانک مرکزی بوده و عده ای در این بین با خرید دلارها و افزایش تقاضا در بازار، منجر به افزایش نرخ ها می شوند.