به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی پیش‌نویس بیانیه‌ای است که در آن حملات طالبان در شهرها و مناطق افغانستان که به تلفات غیرنظامیان منجر شده و تضعیف کننده صلح و ثبات در این کشور است، محکوم می‌شود.

پیش‌نویس این بیانیه که از سوی استونی و نروژ ارائه شده از سوی ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل مورد موافقت قرار گرفته است.

در متن این بیانیه همچنین تاکید شده که "امارت اسلامی افغانستان در سازمان ملل به رسمیت شناخته نمی‌شود" و بیان شده که "تشکیلاتی که از طریق نیروی نظامی یا احیای امارت اسلامی افغانستان در این کشور ایجاد شده، مورد حمایت این نهاد بین‌المللی نیست."

"دبورا لیونز"، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اخیرا تعهدات طالبان را برای یک سازش سیاسی در افغانستان زیر سوال برد و به شورای امنیت گفت که جنگ وارد یک فاز مخرب‌تر و کشنده‌تر شده است.

در این پیش‌نویس همچنین آمده است: شورای امنیت سازمان ملل با شدیدترین لحن ممکن حملات مسلحانه از سوی نیروهای طالبان را در شهرها و مناطق سراسر افغانستان که به تلفات زیاد غیرنظامیان منجر می‌شود، محکوم می‌کند.

این پیش‌نویس همچنین به آمادگی شورا برای اعمال اقدامات بیشتر علیه مسببان خشونت‌ها یا ناقضان حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جمله افرادی که در هدف قرار دادن غیرنظامیان یا تامین حمایت از آنها و اقداماتی که صلح، ثبات و امنیت در افغانستان را به مخاطره می‌اندازد، تاکید می‌کند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد که به شدت نگران تغییر موضع درگیری‌ها در افغانستان و کشیده شدن آن به مناطق شهری است و هشدار داد اگر تهاجم‌های طالبان به کابل برسد،‌ تاثیری فاجعه‌آمیز بر غیرنظامیان دارد.