آلاینده‌های معمولی هوا و آب چه بلایی سرتان می آورد

56

1400/5/23

08:19


تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا و آب می تواند باعث تولید بیش از حد یا بسیار کم مخاط در سلول ها شود که این موضوع مانع عملکرد مناسب سلولی می شود و در نهایت، کیفیت یا سفتی مخاط خود می تواند توسط آلودگی ذرات تغییر کند.

آلاینده‌های معمولی هوا و آب چه بلایی سرتان می آورد

به گزارش بهداشت نیوز، «اولیور لیگل»، نویسنده این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: موانع مخاطی برای محافظت از سیستم های مختلف بدن بسیار مهم است، اما عملکرد مخاط تنها در صورتی است که به آن آسیب وارد نشود. 

لیگل که استاد بیومکانیک در دانشگاه «فنی مونیخ»، گفت: متأسفانه سیستم های مخاطی بدن توسط میکرو و نانوذرات موجود در محیط به خطر می افتد.

محققان با مرور ادبیات اخیر در مورد این موضوع، دریافتند قرار گرفتن در معرض ذرات معلق می تواند چهار اثر اصلی بر روی سیستم مخاطی ایجاد کند. اختلال ساختاری می تواند سوراخ هایی را در سد مخاط ایجاد کند و به عوامل بیماری زا و سموم اجازه دسترسی آسان به سلول های بدن بدهد. ذرات آلاینده همچنین می توانند به عنوان یک وسیله انتقال برای عوامل بیماری زا و سموم به بدن باشند.

تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا و آب می تواند باعث تولید بیش از حد یا بسیار کم مخاط در سلول ها شود که این موضوع مانع عملکرد مناسب سلولی می شود و در نهایت، کیفیت یا سفتی مخاط خود می تواند توسط آلودگی ذرات تغییر کند.

لیگل گفت: مخاط مخلوط پیچیده ای از ترکیبات است و حفظ صحیح این ترکیب مهم است. تصور کنید اگر هنگام تهیه خمیر آرد زیادی به دستور غذا اضافه کنید، نان سفت و شکننده می شود. آلودگی مخاط با کربن سیاه یا میکروپلاستیک اثرات منفی مشابه دارد و می تواند ساختار و عملکرد مخاط را تغییر دهد.

خاکستر ناشی از آتشفشان ها و آتش سوزی ها و دوده حاصل از فعالیت های انسانی نیز می تواند سیستم مخاطی را در معرض آلاینده ها افزایش دهد. محققان معتقدند میکروپلاستیک های موجود در آب نیز می توانند در عملکرد سیستم بدن اختلال ایجاد کنند.

چند مطالعه ارتباطاتی را میان قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و ابتلا به انواع مشکلات سلامتی در انسان و حیوانات، از جمله بیماری های قلبی و تنفسی کشف کرده اند. آلودگی ذرات نیز با ابتلا به انواع سرطان ها مرتبط است که بسیاری از این پیامدهای منفی سلامتی را می توان با تأثیر آلودگی بر سیستم مخاطی توضیح داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو