منشا اولیه کرونا از کجا بود ؟

92

1400/5/23

13:00


منشا اولیه کرونا از کجا بود ؟

سلامت نیوز: تیمی از متخصصان سازمان بهداشت جهانی با بازدید از ووهان، نتیجه گیری قطعی در مورد منشاء ویروس را غیرممکن دانسته و به دنبال تحقیقات بیشتر در این رابطه هستند اما پکن با سیاسی شدن تحقیقات مخالف بوده و فقط از تحقیقات علمی حمایت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بیش از یک سال و نیم است که همه گیری کرونا از شهر ووهان چین در جهان شیوع پیدا کرده و تاکنون باعث کشته شدن بیش از چهار میلیون نفر شده است. کشورهای مختلف و سازمان بهداشت جهانی خواستار توضیحات قانع کننده چین در این رابطه شدند. بر این اساس سازمان بهداشت جهانی تحقیقات خود را از مدت ها پیش در این شهر آغاز کرده است.

سازمان بهداشت جهانی روز پنج شنبه از همه کشورها خواست اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را منتشر کنند. این مسئله شامل کشور چین نیز می شود که هنوز احتمال این موضوع وجود دارد که ویروس کرونا از آزمایشگاه شهر ووهان، جایی که در اواخر سال ۲۰۱۹ کشف شد، نشت کرده باشد.

در ژانویه ۲۰۲۱ تیمی از متخصصان بین المللی سازمان بهداشت جهانی از ووهان دیدن کردند. گزارش آنها که با همکاری متخصصان چینی تهیه شده، نتیجه گیری قطعی در مورد منشاء ویروس را غیرممکن کرده است.

پکن روز جمعه در پاسخ به سازمان بهداشت جهانی، موضعی را که ماه ها از آن دفاع می کرد، تکرار کرد: تحقیقات اولیه چین و سازمان بهداشت جهانی کافی است و درخواست داده های بیشتر با انگیزه سیاسی انجام می شود.

ما ژائوکسو (Ma Zhaoxu)، معاون وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری آنلاین در این رابطه اعلام کرد: «ما از تحقیقات علمی قوی حمایت می کنیم.» وی تاکید کرد: «ما با سیاسی شدن تحقیقات و جستجوی ریشه های این ویروس و کنار گذاشتن گزارش مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی مخالف هستیم.»

طبق مطالعات انجام شده، محتمل ترین سناریو انتقال ویروس کرونا از خفاش ها به انسان از طریق میزبان میانی است. منشا آزمایشگاهی این ویروس بسیار بعید تلقی به نظر می رسد.

در عین حال، معاون وزیر امور خارجه چین درخواست های سازمان بهداشت جهانی را برای تحقیقات عمیق تر رد کرد. وی در این رابطه گفت: «نتایج و توصیه های گزارش مشترک توسط جامعه بین المللی و جامعه علمی پذیرفته شده است. تحقیقات آینده فقط و فقط می تواند بر اساس این گزارش انجام شود. تحقیقات نباید از ابتدا شروع شود.

بر اساس گفته های معاون وزیر امور خارجه چین، این کشور درخواست سازمان بهداشت جهانی برای تحقیقات جدید در زمینه منشاء کووید ۱۹ را رد کرد و خواستار رویکردی علمی و نه سیاسی شد.

منبع: gilmorehealth

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو