نقد فیلم بدخیم – Malignant

منبع: فوت و فن

63

1400/6/26

23:15


نقد فیلم بدخیم – Malignant

فیلم بدخیم (Malignant)، جدیدترین فیلم ترسناک ساخته جیمز وان است. فیلم بدخیم لحظات ترسناک قابل توجه خود را دارد اما در نهایت، موفق نمی‌شود تا داستانی را بازگو کند که گسترده‌تر از مفهوم ابتدایی‌اش باشد. در ادامه با نقد فیلم بدخیم همراه با ما باشید.

جیمز وان با فیلم بدخیم، بازگشتی ستودنی به ژانر ترسناک داشته است. فیلم بدخیم، اقامتی موقتی در درون قلمروهای کشف نشده روان انسان است. این فیلم نسبت به سبک کارگردانی و هنری معمول جیمز وان در سطح پایین‌تری قرار دارد و او تلاش دارد تا فیلم بدخیم را نسبت به دیگر آثارش، بیشتر مربوط به ذهن و فکر باشد و از همین رو، بر روی تجلی تحت الفظی وحشت در میان واقعیت تمرکز دارد.

Madison (Annabelle Wallis) and Gabriel (Ray Chase) in Malignant

مدیسون با بازی آنابل والیس توسط مسئولیت و بار گذشته‌ای که هنوز فاش نشده، در حال تسخیر شدن است و در حالی که باردار است، با همسر فحاش خود به نام درک با بازی جیک ابل درگیر می‌شود. زمانی که درک به مدیسون به طرز وحشتناکی یادآور می‌شود که او چندین بار دچار سقط جنین شده است و سر او را به دیوار می‌کوبد، چیزی در درون او و همچنین درون مایه فیلم تغییر می‌کند و شروع چیزی شوم را نوید می‌دهد. مدیسون با رویاهای ترسناکی که به طور عینی واقعی هستند، به ستوه در می‌آید و وارد هزارتویی می‌شود که توسط شخصی مرموز به نام گابریل با بازی ری چیس کنترل می‌شود که به نظر می‌رسد او ارتباط ذهنی گیج‌کننده‌ای با ذهن مدیسون دارد.

Madison (Annabelle Wallis) in Malignant

از لحاظ داستانی، فیلم بدخیم به کارگردانی جیمز وان هیچ سرحدی را نمی‌شکند و داستان آن نشات گرفته از روایتی از ارتباطی بین دوقلوها، وحشت بدنی و محو شدن نفس و به تصرف درآمدن توسط دیگران است. قتل‌ها، خونین و جذاب هستند و در سکانس‌های شیکی فیلمبرداری شدند که اغلب آغشته با رنگ‌های نئونی است. وان تصمیم گرفته است تا بیشتر بر روی فضا و جو تکیه کند و لحظات حساس و تنش‌زایی را خلق نماید اما در عین حال، تاخیر و تردید در کارش دیده نمی‌شود که در نهایت، ترس و هیجان را با درون مایه‌ای ناهموار و نابرابر همراه می‌کنند، هر چند، این فیلم دارای چندین لحظه بسیار خاطره‌انگیز و ماندگار است.

داستان بار دیگر به مدیسون باز می‌گردد، کسی که اکنون مظنون اصلی برای رشته‌ای از قتل‌ها است که به نحوی به او مرتبط می‌شوند. داستان به درون گذشته مدیسون شیرجه می‌رود و از طریق سوابق قدیمی و نوارهای وی‌اچ‌اس، به داستان‌سرایی می‌پردازد. کاراکترهای مکمل فیلم، کاراگاه کیکوها شاو با بازی جورج یانگ و خواهر مدیسون به نام سیدنی با بازی مدی هاسون، در کنارهای داستان قرار دارند و نقش خودشان را ایفا می‌کنند که هیچ سودی در داستان ندارند و یک دنباله از داستان‌ها و احتمالاتی را به جا می‌گذارند که بارها به آن اشاره می‌شود و سپس رها می‌شوند. در حالی که جیمز وان در سکانس‌های ابتدایی فیلم با برخی از تصاویر و شات‌های ماهرانه، برخی لحظات تنش‌زا و ترسناک را خلق می‌کند اما این رویه در زمان ارائه آشکارسازی‌های بزرگ قابل اجرا نیست و کارایی لازم را ندارد.

Madison (Annabelle Wallis) and Sydney (Maddie Hasson) in Malignant

تعلیق‌ها چندان کارساز نیستند و در نهایت، به اوج سازی داستان کمک نمی‌کنند، هر چند که برخی لحظات ترسناک و عالی وجود داشته است. آنابل والیس نقش مدیسون با مشکلات روانی را نسبتا به خوبی ایفا می‌کند و برخی از صحنه‌های او با گابریل به شیوه جذاب و گیرایی، برجسته و متمایز هستند. با این حال، فیلم بدخیم بر روی لحظات اشتباهی تمرکز دارد و وابستگی زیادی به دیالوگ‌های تکراری بین کاراکترها و سکانس‌های اکشن زرق و برق‌دار داردکه همگی آنها یک روندی را شکل می‌دهند که محکوم به شکست و ناامیدی است.

در پایان، فیلم بدخیم، یک نقطه عطف در حرفه وان به شما می‌رود. این فیلم به صورت همزمان نمایانگر پتانسیل عالی در کنار فرصت‌های از دست رفته است و بینندگان را در حالی رها می‌کند که نیازی اضطراری به یک داستان بهتر طراحی شده و پایانی پر هیجان و در اوج دارند. این فیلم ترسناک بر روی وحشت و ترسی تکیه دارد که در درون داستان فیلم می‌توانست بهتر توسعه داده شود. فیلم بدخیم در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ به صورت همزمان بر روی پرده سینماها و سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس عرضه شده است. مدت زمان این فیلم ۱۱۱ دقیقه است و وجود خشونت و وحشت شدید و تصاویر و تکلم نامناسب سبب شده تا این فیلم دارای رده سنی R باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو