تارنمای تلگراف لندن گزارش داد،بایدن در حالی که به نخست وزیر استرالیا که در کنارش ایستاده بود، خیره شده بود، از او به عنوان «آن فرد استرالیایی» یاد کرد.

بایدن در هنگام مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، یکی از نوه هایش را به نام «پسر کوچک خود » معرفی کرد و در نشست ماه گذشته (اوت) هم نام رئیس سازمان فدرال مدیریت وضع اضطراری را فراموش کرد.

بایدن در همین نشست خبری روز چهارشنبه، برای اشاره به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که به صورت مجازی حضور یافته بود، تنها از نام کوچک او استفاده کرد. برخی چنین تصور می کنند که بایدن در واقع نام موریسون را فراموش نکرده بوده و صرفا میخواسته لحن غیررسمی به کار ببرد.

بایدن در این نشست، تشکیل ائتلاف امنیتی تازه ای را در حوزه اقیانوس هند و آرام با انگلیس و استرالیا برای همکاری های بیشتر در زمینه توانایی امنیتی اعلان و افزود: سه کشور در باره تبادل اطلاعات در حوزه های توانایی هوش مصنوعی، سایبری و دفاع زیرسطحی به ویژه کمک به استرالیا برای دستیابی زیردریایی های هسته ای، توافق کرده اند.

واشنگتن تاکنون فناوری ساخت پیشرفته هسته ای خود را تنها در اختیار انگلیس گذاشته بوده است.

اعلان این ائتلاف تازه، علاوه بر پکن، خشم پاریس را برانگیخت و حاشیه ساز شد به گونه ای که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه یک روز پس از اعلام توافق امنیتی - نظامی آمریکا با استرالیا و انگلیس و ابراز خشم فرانسه از تشکیل این ائتلاف، در نشستی خبری با حضور لوید آستین وزیر دفاع و همتایان استرالیایی، اظهار داشت که فرانسه شریک حیاتی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام و هند است.

وی با استقبال از نقش مهم کشورهای اروپایی در منطقه هند و اقیانوس آرام افزود که ادامه همکاری نزدیک با ناتو و اتحادیه اروپا و دیگران را دنبال می‌کنیم. به‌خصوص در مورد فرانسه، این کشور یک شریک حیاتی در این زمینه و سایر زمینه‌ها محسوب می‌شود.