چنانچه پزشک متخصص با علائمی روشن و مشکوک به التهاب مواجه شود انجام آزمایش CRP را لازم و ضروری می‌داند. از این تست برای تشخیص بیماری‌های التهابی استفاده می‌کنند. البته این آزمایش نقش کنترل کننده نیز دارد.

اگر مواردی که بیماری دچار بیماری التهابی و حملات قلبی شده باشد، پزشک برای تحت کنترل گرفتن التهاب و بررسی پاسخ بدن به نوع درمان از این آزمایش استفاده می‌کند تا سطح اثربخشی درمان را مورد ارزیابی قرار دهد.

از این آزمایش برای تشخیص و وجود بیماری‌های التهابی همچون آرتریت، بیماری التهابی روده، بیماری‌های اتوایمیون و التهاب لگن استفاده می‌کنند. این آزمایش جهت غربالگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تشخیص بیماری عروق کرونر قلبی و بررسی احتمال بروز حملات قلبی نیز کاربردی خواهد بود.

آزمایش CRP را امروز می‌توانید در منزل انجام دهید. مراکز خدمات آزمایشگاهی معتبر همچون هوم‌کا تمام آزمایشات را در منزل برای شما انجام می‌دهند.

آزمایش CRP

CRP در آزمایش خون نشانه چیست؟

به نظر شما هدف از انجام تست CRP در آزمایش خون چیست؟ در چه مواقعی لازم است که این آزمایش را انجام دهیم؟

به گزارش دنیای اقتصاد شیوع بالای بیماری‌های التهابی امروز خود به معضلی بزرگ در جامعه مبدل گشته است. بسیاری از افراد خیلی دیر متوجه بروز بیماری التهابی در بدن می‌شوند و دلیل اصلی آن می‌تواند دیر اقدام کردن جهت تشخیص و درمان علائم اولیه باشد. آزمایش CRP روشی تایید شده جهت تشخیص بیماری‌های التهابی در بدن بشمار می‌رود.

CRP یکی از انواع پروتئین‌های موجود در بدن ماست. جالب است بدانید که این پروتئین توسط کبد تولید می‌شود و زمانیکه بدن ما دچار اختلالات و بیماری‌های التهابی شود کبد به تولید آن را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر این سوال در ذهنتان مطرح شده که CRP در آزمایش خون چیست بهتر است بدانید این فاکتور آزمایشی به تشخیص التهاب در بدنتان کمک می‌کند.

CRP پروتئین واکنش دهنده‌‌ای است که در فاز حاد دچار افزایش سطح می‌شود. همانطور که گفتیم این پروتئین زمانی توسط کبد بیشتر تولید می‌شود که فرد دچار التهاب و بیماری عفونی شده باشد. کافیست از زمان بروز عفونت و التهاب چند ساعتی بگذرد تا با آزمایش خون بتوان مقادیر بالایی از CRP را در خون تشخیص داد.

آزمایش CRP در بیماران درگیر سوانح سوختگی

معمولا از این تست جهت تشخیص سطح التهاب در بدن افرادی که دچار سانحه آتش سوزی شده‌اند و یا زخم پوستی دارند استفاده می‌کنند. این تست می‌تواند احتمال بروز عفونت و یا سطح عفونت و التهاب را در این گروه تشخیص دهد.

CRP در آزمایش خون

چه زمانی سطح CRP افزایش پیدا می‌کند؟

در بسیاری از موارد خفیف بیمار از بروز التهاب در بدن مطلع نمی‌شود و انجام آزمایش CRP تنها راه مطمئن جهت تشخیص خواهد بود. این پروتئین واکنش دهنده اغلب هنگامی افزایش پیدا می‌کند که فرد دچار عفونت حاد و التهاب مزمن شده باشد. اگر بیماری بیمار پس از انجام عمل جراحی دچار عفونت شود در آزمایش خون این فاکتور سطح بالایی را نشان خواهد داد.

خوب است بدانید افزایش پروتئین واکنش دهنده CRP خود می‌تواند نشان حمله قلبی هم باشد. حتما میدانید که گاهی فرد حملات قلبی را تجربه می‌کند اما دچار عوارض شدید آن نمی‌شود بنابراین شاید حتی نداند که دچار سکته قلبی شده. بنابراین با ابراز شکایت از ناراحت در قسمت قلب و یا دیگر علائمی که پزشک مشاهده می‌کند ممکن است انجام این تست کمک کننده باشد، در تشخیص بموقع و جلوگیری از بروز حملات قلبی بعدی.

CRP چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

با بروز هر نوع التهاب و عفونتی این پروتئین در خون افزایش پیدا می‌کند، اما مقدار آن در هر بیماری شاید متفاوت باشد. گاهی سطح CRP تا 1000 برابر بیشتر خواهد شد. به همین علت است که پزشک توصیه به انجام این آزمایش می‌کند چون می‌تواند با استفاده از پاسخ این تست روند بیماری، پسرفت و پیشرفت آن را کنترل کند.

تفسیر آزمایش CRP

افزایش یافتن CRP در خون، به این معناست که عفونت و التهاب حاد در بدن وجود دارد، به تازگی بروز کرده و یا در حال پیشرفت است. البته در نظر بگیرید که این فاکتور آزمایش زمانی سطح بالا را نشان می‌دهد که التهاب در فاز حاد باشد.

هر چه سطح CRP روند کاهشی را در پیش بگیرید به این معناست که التهاب در حال فروکش کردن است و بدن به درمان پاسخ مثبت داده است. پس اگر CRP کاهش پیدا کند، بیماری در حال برطرف شدن است و از التهاب و عفونت نیزی خبری نخواهد بود.

در زنان باردار و بانوانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند این مسئله کمی پیچیده می‌شود. چون معمولا در آزمایش خون این گروه سطح CRP بالاست. بنابراین شاید برای تشخیص بهتر وجود التهاب و عفونت پزشک آزمایشات دیگری نیز تجویز کند.

آزمایش CRP

انجام آزمایش CRP در خانه!

طبیعتا جایی که برای انجام آزمایش CRP مراجعه کنیم آزمایشگاست. اما امروز شما فرصت استفاده از خدمات آزمایش آنلاین را نیز دارید. نیازی نیست حتما از منزل خارج شوید. بیرون از رفتن از منزل و مراجعه به آزمایشگاه ممکن است برای تمام گروه‌ها ممکن نباشد، چرا که گاهی بیمار بستریست و یا شرایط بیماری و کم بودن زمان چنین فرصتی به او نمی‌دهد.

با استفاده از خدمات آزمایش آنلاین هوم‌کا در هر منطقه‌ای از تهران باشید می‌توانید آزمایش CRP یا دیگر آزمایش‌ها را در منزل انجام دهید. برای انجام آزمایش و دریافت نوبت می‌توانید از شماره 02191025595 مرکز هوم‌کا استفاده کنید و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و یا در سایت هوم‌کا درخواست خود را ثبت نمایید.