نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟

نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟


منبع: نی نی بان

113

1400/6/26

23:45


نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟

هایپرتروفی لوزه یا لوزه سوم، وضعیتی است که در آن لوزه‌ها بزرگ می‌شوند و در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است. با نشانه های لوزه سوم در کودکان آشنا شوید.
لوزه‌های بزرگ معمولا علامتی ایجاد نمی‌کنند، یا فقط علائم حداقلی دارند. اما آن‌ها می‌توانند مشکلات سلامتی از جمله خروپف و آپنه خواب ایجاد کنند که می‌تواند بر رفتار کودکان در طول روز و رشد آن‌ها در طولانی‌مدت تاثیر بگذارد.
اگر در مورد لوزه‌های فرزند خود نگرانی دارید، پزشک متخصص اطفال ارزیابی می‌کند که آیا بزرگ شدن لوزه‌ها می‌تواند باعث عوارض جانبی نامطلوب بر سلامت شود و آیا فرزند شما به درمان نیاز دارد، یا نه.

در این مقاله می‌خوانید:

  • علل لوزه سوم
  • نشانه های لوزه سوم در کودکان
  • عوارض لوزه سوم در کودکان
  • تشخیص لوزم سوم در کودکان
  • درمان‌های لوزه سوم
  • سئوالات متداول

بیشتر بخوانید: همه دانستنی‌های لازم درباره آپنه خواب در کودکان


علل لوزه سوم
کودکان می‌توانند به دلایل مختلف لوزه‌های بزرگ داشته باشند. پشت دهان و گلو در کودکان نسبتا کوچک‌تر است. بافت لنفاوی لوزه‌ها و آدنوئیدها در اکثر کودکان بین 2 تا 6 سال رشد می‌کند.
برای کودکان، رشد لوزه‌ها ممکن است باعث تنگی نفس شود که از عبور کافی هوا جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ماهیچه‌ها در کودکان قوی‌تر از بزرگسالان است و باز شدن راه هوایی در پشت گلو را کوچک می‌کند.
هنگامی که لوزه‌ها در معرض آلرژی یا عفونت قرار بگیرند، لوزه‌ها متورم و ملتهب می‌شوند و گاهی اوقات این مشکلات می‌توانند مزمن شوند.


نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟


نشانه های لوزه سوم در کودکان
اکثر کودکانی که لوزه‌های بزرگ دارند هرگز علائم را نشان نمی‌دهند.
کودکانی که لوزه‌هایشان بزرگ شده است ممکن است در هنگام خواب خروپف کنند و برخی ممکن است دچار آپنه خواب شوند که اگر شخص دیگری در اتاق باشد، متوجه آن می‌شود.
شایع‌ترین علائم بزرگ شدن لوزه‌ها عبارتند از:

  • تنفس بلند
  • خرناس
  • مشکل در بلع
  • خواب‌آلودگی در طول روز

اگر فرزند شما دچار عفونت حاد و کوتاه‌مدت لوزه‌ها شده باشد، علائم آن ممکن است شامل تب، گلودرد و سرفه باشد. علائم طولانی‌مدت نشان‌دهنده یک مشکل مزمن است.

عوارض لوزه سوم در کودکان
گاهی بزرگ شدن لوزه‌ها می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بسیاری از این عوارض می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و بدتر شوند. مثلا لوزه‌های بزرگ می‌تواند کودک شما را مستعد عفونت‌های مکرر کند که می‌تواند به التهاب مزمن لوزه‌ها منجر شود.


نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟


1- تنفس مسدود شده
لوزه‌های بزرگ‌شده می‌توانند در تنفس اختلال ایجاد کنند. این حالت در هنگام خواب شایع‌تر است، اما ممکن است در زمان بیداری هم رخ بدهد.
کودکانی که هیپرتروفی لوزه دارند ممکن است دچار تنفس دهانی شوند که می‌تواند منجر به مشکلات دندانی مانند بیماری‌های پریودنتال، هالیتوز (بوی بد دهان) و پوسیدگی دندان شود.

2- مشکلات خواب
مشکلات خواب ناشی از بزرگ شدن لوزه‌ها شامل بیدار شدن مکرر در شب و معمولا بلافاصله دوباره خوابیدن است. خواب مختل و کمبود اکسیژن می‌تواند مانع از خواب کافی کودک شود.
خروپف و آپنه خواب بدون درمان هم تاثیر قابل توجهی بر سلامت کودک خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: مشکلات خواب در کودکان شامل چه مواردی است؟


3- مشکل خوردن
کودکانی که هیپرتروفی لوزه دارند، ممکن است در بلع غذا مشکل داشته باشند. علاوه بر این، مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان می‌تواند در خوردن غذا اختلال ایجاد کند.


نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟


4- تغییرات رفتاری
کمبود خواب و کمبود اکسیژن می‌تواند باعث بروز علائم خستگی کودک در طول روز شود، همچنین ممکن است کودک دچار تحریک‌پذیری، مشکل تمرکز، بیش‌فعالی و تغییرات رفتاری شود.
درمان لوزه‌های بزرگ شده علائم نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) را بهبود می‌بخشد و ممکن است نیاز برخی کودکان به داروهای بیش فعالی را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: تشخیص بیش فعالی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟


5- اختلالات قلبی و ریوی
کودکانی که لوزه سوم دارند ممکن است دچار عوارض قلبی و ریوی شوند که به دلیل اکسیژن کم است چون قلب و ریه‌ها سعی می‌کنند اثرات بزرگ شدن لوزه‌ها را جبران کنند.
در دراز مدت ممکن است تغییراتی در ساختار و عملکرد قلب و ریه‌ها ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: توصیه‌های مراقبتی جراحی لوزه کودکان


تشخیص لوزم سوم در کودکان
لوزه‌های بزرگ‌شده را می‌توان با معاینه فیزیکی تشخیص داد. اختلال در جریان هوا ممکن است منجر به تورم و قرمزی شود. سایر تغییرات آناتومیکی که ممکن است با تنگی راه هوایی همراه باشد، مانند آدنوئیدهای بزرگ، گردن کوتاه یا فک کوچک، ممکن است اثرات لوزه سوم را بدتر کند.
آزمایش‌های اضافی شامل پالس اکسی‌متری و آزمایش عملکرد ریوی (PFT) است. این آزمایش‌ها میزان اکسیژن و توانایی تنفسی کودک را ارزیابی می‌کند.
همچنین ممکن است فرزند شما نیاز به معاینه کامل دندانپزشکی داشته باشد و در برخی موارد، پزشک درباره دچار آپنه خواب هم آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد.


نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟


درمان‌های لوزه سوم
اگر نگران اثرات هیپرتروفی لوزه هستید، یا اگر فرزند شما خروپف می‌کند، یا عفونت‌های مکرر دارد، پزشک گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد.
درمان می‌تواند به علت بزرگ شدن بستگی داشته باشد:

  • درمان التهاب و تورم ناشی از آلرژی، اغلب شامل داروهایی برای کاهش واکنش آلرژیک است.
  • عفونت‌های باکتریایی به طور کلی به درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز دارند.
  • گاهی اوقات هم لوزه‌ها با جراحی لوزه برداشته می‌شوند. این روش درجه پایینی از خطر را دارد و ممکن است اثرات هیپرتروفی لوزه، یا لوزه مزمن را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: جراحی لوزه در کودکان چگونه است؟



نشانه های لوزه سوم در کودکان، چگونه بفهمیم؟


سئوالات متداول
سئوالات متداول درباره لوزه سوم عبارتند از:

آیا می‌توان لوزه‌های بزرگ را کوچک‌تر کرد؟
شما نمی‌توانید لوزه‌های خود را کوچک کنید، اما پزشک می‌تواند برای کاهش تورم، داروهای ضد التهابی یا آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

آیا تورم لوزه ممکن است فقط یک لوزه را درگیر کند؟

شما نمی‌توانید لوزه‌های خود را کوچک کنید، اما پزشک می‌تواند برای کاهش تورم، داروهای ضد التهابی یا آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

بله، تورم لوزه می‌تواند فقط یک طرف را درگیر کند، یا ممکن است در یک طرف برجسته‌تر از طرف دیگر باشد که می‌تواند با هیپرتروفی اتفاق بیفتد، اما گاهی لوزه‌های ناهموار می‌توانند نشانه‌ای از سرطان لوزه باشند که در کودکان بسیار نادر است.

کلام آخر
اگر فرزند شما مشکلاتی دارد که به نظر می‌رسد مربوط به بزرگ شدن لوزه‌ها است، با پزشک مشورت کنید تا تشخیص داده شود که آیا لوزه سوم دارد، یا نه تا بهترین گزینه‌های درمانی برای فرزند شما ارائه شود.

پزشکان متخصص اطفال در کلینیک نی نی بان پاسخگوی سئوالات شما هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو