آیا روغن زیتون فرابکر بهتر است؟

منبع: فرزند

178

1400/6/26

23:47


آیا روغن زیتون فرابکر بهتر است؟

روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون فرابکر هر دو از زیتون تهیه می شوند، اما روش استخراج آنها متفاوت است. در نتیجه رنگ ، طعم و خواص سلامتی متفاوتی دارند.

انواع زیادی روغن در بازار موجود است، از جمله سبزیجات، کلزا، آووکادو، گردو و روغن نارگیل. تشخیص اینکه کدام روغن بهترین است، دشوار است. آیا واقعاً طعم آنها متفاوت است؟ آیا یکی از بقیه سالم تر است؟

این مقاله به تفاوت روغن زیتون فرابکر با روغن زیتون معمولی (تصفیه شده)، از جمله طعم، مزایای سلامتی و نکات آشپزی می پردازد.

آیا روغن زیتون سالم است؟

موارد استفاده از روغن های مختلف متفاوت است. روغن زیتون دارای طعم فوق العاده ای است که آن را برای افزودن به غذاهای پخته نشده، به سالاد یا نان مناسب می کند و برای پخت و پز نیز از نظر حرارت نسبتاً پایدار است. با این حال ، در مورد اینکه آیا روغن زیتون در واقع سالم است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد و در مورد بهترین نوع آن اجماع وجود ندارد.

انواع اصلی چربی موجود در روغن زیتون، که عمدتاً از اسید اولئیک تشکیل شده است، اسیدهای چرب تک اشباع (MUFAs) هستند که کارشناسان بهداشت معتقدند چربی سالمی است.

در مقابل ، چربی های اشباع و چربی های ترانس، چربی های ناسالم هستند. تحقیقات خوردن چربی های ناسالم را با طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و چاقی مرتبط کرده اند.

جایگزین کردن چربی های اشباع و ترانس با MUFA می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد کمک کند. این چربی ها لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب” را افزایش می دهند و لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) یا کلسترول “بد” را در جریان خون کاهش می دهند.

روغن زیتون یکی از اجزای رژیم مدیترانه ای است که تحقیقات نشان داده است که مزایای زیادی برای سلامتی از جمله قلب، چشم و مغز دارد.

روغن زیتون معمولی در مقابل روغن زیتون فرابکر

اکثر پیشوندهایی که بعد از روغن زیتون وجود دارد، مانند “بکر” یا “فرابکر” ، به فرآیندی اشاره دارد که تولیدکنندگان برای تولید روغن استفاده می کنند. در واقع بر روی روغن زیتون فرابکر کمترین فرآوری را انجام داده اند.

هنگامی که سازنده روغن را پردازش می کند  آن را با مواد شیمیایی تمیز می کند و سپس آن را گرم می کند. این فرایندها عمر مفید را افزایش می دهند، که برای صنایع غذایی عالی است، اما ممکن است طعم روغن و برخی از مزایای آن را از بین ببرد.

طبق تحقیقات انجام شده، روغن زیتون فرابکر نسبت به روغن زیتون معمولی دارای پلی فنول بیشتری است. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. تصفیه روغن زیتون ویتامین ها، پلی فنول ها و سایر مواد طبیعی را از بین می برد.

بسیاری از مردم معتقدند که روغن زیتون فرابکر طعم مطبوع تری نسبت به روغن زیتون عادی که بیشتر فرآوری شده است، دارد. روغن زیتون فرابکر تازه و فرآوری نشده باید مزه زیر را داشته باشد:

  • کمی میوه ای
  • کمی تلخ ، شبیه به گاز گرفتن زیتون
  • کمی فلفلی

اگر روغن مزه فلزی، بدون طعم یا کپک دارد، ممکن است به دلیل پردازش بیش از حد باشد، یا روغن آن خراب شده باشد.

بسیاری از مردم هنگام انتخاب روغن زیتون بکر برای خرید، محصولات پرس سرد، بدون فیلتر یا سنگ را انتخاب می کنند. با استفاده از این گزینه ها، روغن تحت حرارت یا فیلتر قرار نگرفته است، که معمولاً مواد شیمیایی به روغن اضافه می کند.

مزایای روغن زیتون فرابکر

افراد ترجیح میدهند از روغن زیتون فرابکر به جای روغن زیتون معمولی استفاده کنند زیرا:

  • پردازش کمتری روی آن انجام شده است.
  • به نظر طعم دلپذیرتری دارد.
  • حاوی مواد شیمیایی کمتری است.
  • سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر مواد طبیعی است.

در مورد روغن زیتون “خالص” و “سبک” چطور؟

روغن زیتون خالص ترکیبی از روغن زیتون فرابکر و روغن های فرآوری شده است.

اصطلاح “بکر” به طعم روغن اشاره می کند، نه به میزان کالری آن. روغنهای سبک اغلب پردازش و تصفیه می شوند که باعث کاهش رنگ و طعم می شود.

فرآوری باعث ماندگاری بیشتر روغن می شود و همچنین باعث می شود روغن تا دمای بالاتر گرم شود، که برای پخت و پز خوب است. با این حال ، مواد شیمیایی اضافه می کند و مواد مغذی را خارج می کند.

مکان مناسب برای نگهداری روغن زیتون

بهترین مکان برای نگهداری روغن زیتون جایی سرد، خشک و تاریک است. بهتر است آن را در جایی قرار دهید که گرمای تابشی از لوازم خانگی یا خورشید دریافت نکند. انجام این کار باعث می شود روغن برای مدت بیشتری تازه بماند.

روغن زیتون در آشپزی

هنگام استفاده از روغن برای پخت و پز ، باید درجه حرارت را در نظر داشته باشید. نقطه دود دمایی است که در آن روغن شروع به تجزیه ، سرطان زا و انتشار دود در هوا می کند. به عبارت دیگر، زمانی است که روغن شروع به سوختن می کند.

اگر روغن شروع به سوختن کرد یا آتش گرف ، فرد باید آن را دور بیندازد و روغن جدید استفاده کند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) می گوید روغن های زیر برای پخت و تهیه غذا نسبتاً مفید هستند:

  • زیتون
  • گل آفتابگردان
  • سویا
  • کلزا
  • ذرت
  • بادام زمینی

آنها توصیه می کنند که از این چربی ها به جای چربی های جامد مانند کره و روغن های گرمسیری مانند روغن نخل و نارگیل استفاده کنید، زیرا این نوع می توانند چربی اشباع زیادی داشته باشند.

کلام آخر:

روغن زیتون فرابکر بهترین شکل روغن زیتون است. به همین دلیل، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های طبیعی خود را حفظ می کند، که اغلب در طول پردازش از بین می روند. این باعث می شود روغن سالم تری نسبت به روغن زیتون معمولی داشته باشید اما کمی گران تر نیز می شود.

به طور کلی، روغن های حاوی MUFA ، که شامل روغن زیتون هم می شود، یک افزودنی مفید برای رژیم غذایی است، به ویژه هنگامی که مردم از آنها برای جایگزینی منابع چربی های اشباع و ترانس استفاده می کنند.

با این حال ، بهتر است غذاهای پرچرب را در حد اعتدال بخورید. حتی چربی های سالم از نظر مواد مغذی کم و کالری بالایی دارند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو