روایت سارا توانا از نمایشگاه «انسان بودن» در گالری پروژه‌های آران | ظاهری زیبا برای مفهومی تلخ

52

1400/6/26

23:48


سارا توانا گفت: آدم‌ها وقتی می‌خواهند به اجتماع دیگری بروند می‌دانند که ممکن است آنجا قبول نشوند، با این حال می‌پذیریند که باید بهایی بپردازند تا در این مسیر به جلو بروند.

روایت سارا توانا از نمایشگاه «انسان بودن» در گالری پروژه‌های آران | ظاهری زیبا برای مفهومی تلخ

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجمی سارا توانا با عنوان «انسان بودن» در گالری پروژه‌های آران برپاست. توانا در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: این آثار در طول چند سال شکل گرفته و اجزای آن جدا جدا ساخته شده‌اند. برایم اهمیت داشت که این قطعات به چه شکلی در فضا چیدمان می‌شوند و به همین دلیل آن‌ها را به گونه‌ای ساختم که قابل تفکیک و در عین حال به هم مرتبط باشند. پایه این کارها پاپیه‌ماشه است اما برای اینکه حالت صیقلی روی آن‌ها به وجود آورم موادی را به کار اضافه می‌کنم تا به این فرم نهایی دست پیدا کنم.

توانا ادامه داد: ایده اولیه این مجموعه از داستان «زوال فرشته» اثر یوکیو می‌شیما آمده است. در بخشی از این داستان درباره یک موش صحبت می‌شود که تصور می‌کند گربه است. یک روز موش با گربه‌ای روبرو شد که می‌خواست او را بخورد، اما موش به گربه گفت تو نمی‌توانی مرا بخوری چون من یک گربه هستم، هر چند ممکن است شکل و شمایلم به گربه‌ها نخورد. اما گربه شروع به خوردن او کرد و موش درون تشت لباسشویی که پر از آب و صابون بود پرید و خودش را غرق کرد. 

توانا ادامه داد: من سعی کردم این مفهوم را گسترده‌تر کنم و بگویم اگر حیوانات بخواهند به عنوان انسان شناخته شده و وارد دنیای انسان‌ها شوند چه می‌شود. این ایده در چیدمان اصلی نمایشگاه دیده می‌شود که درون بدن یک پرنده تعدادی جوجه وجود دارد و آن‌ها با خروج از بدن مادر در حال حرکت روی میزها و ورود به جامعه انسانی هستند، اما در واقع می‌روند که خورده شوند.

این هنرمند افزود: انسانی که می‌خواهد جوجه‌ها را بخورد نیز موجود ناقصی است که دوست دارد در اجتماعی دیگر به عنوان موجود دیگری پذیرفته شود. در ظاهر او نیز حالات غیرعادی وجود دارد و او خواسته است ظاهرش را شبیه آن چیزی که مورد نظرش است کند اما باطن او فرقی نکرده است.

او درباره پاهای بریده‌ای که در کنار هم چیدمان شده‌اند گفت: بعضی از موجودات پاهایشان بریده شده و بعضی هنوز پا دارند. می‌خواستم بگویم آن کسانی که پا دارند هنوز این فرصت را دارند که از این مهلکه فرار کنند اما آن‌ها که پایشان بریده شده است دیگر امکان فرار ندارند. با این حال پاهایی که بریده شده نیز به سمتی می‌روند یا بخش‌هایی از آن‌ها رشد کرده است، یعنی حتی بریدن این پاها هم باعث نشده است آن‌ها از رفتن به سمتی که آرزوی آن را دارند باز بمانند. 

توانا ادامه داد: چیدمان میز و جوجه‌ها بخش اصلی نمایشگاه و نشان دهنده همان ایده اصلی کار است. این ایده در سالن‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند و با دنیایی مواجه می‌شویم که چندان حیوانی نیست و بیشتر انسانها را در آن می‌بینیم، اما انسان‌هایی ناقص، سر بریده، بدون پا و…. آدم‌ها وقتی می‌خواهند به اجتماع دیگری بروند می‌دانند که ممکن است در آنجا قبول نشوند، با این حال می‌پذیریند که باید بهایی بپردازند تا در این مسیر به جلو روند. انسانها در میان تلخی‌ها و با آگاهی به پوچ بودن زندگی، ترجیح می‌دهند به جلو حرکت کنند، ظاهر خود را آراسته نگهدارند و تا آخرین نفس نشان دهند که به جای دیگری آمده‌اند که تایید شوند و حتی اگر خورده شوند نیز ممکن است راهی برای نفرات بعدی باز شود که خورده نشوند. 

او درباره ظاهر رنگارنگ و شاد آثار این مجموعه گفت: روایت این داستان تلخ به همان تلخی که درون آن وجود دارد نمی‌توانست تصویر زیبایی ارائه دهد. بنابراین سعی کردم ظاهر متفاوتی برای آن ایجاد کنم، مانند فیلم‌های طنزی که راجع به جنگ ساخته می‌شود و زشتی‌های جنگ را به زبان طنز نشان می‌دهد.

نمایشگاه آثار سارا توانا تا ۲۶ شهریور در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو