نکات مهمی در مورد گردو که هر کسی باید بداند!

منبع: نبض ما

98

1400/6/26

23:49


اگر با انواع گردو آشنایی ندارید و نمی‌دانید کدام یک بهتر است، اگر نمی‌دانید که چه طور می‌شود گردو خوب را از بد تشخیص داد، اگر نمی‌دانید گردو را چه طور باید نگهداری کنید تا ماندگاری آن طولانی‌تر شود و یا اگر هر سوال دیگری مشابه این سوالات برایتان وجود دارد، توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع گردو

گردوها را می‌توان از نظر با پوست یا بدون پوست بودن، ایرانی یا خارجی بودن، جنس پوست، نوع مغز گردو و … به صورت‌های مختلفی دسته‌بندی کرد.

انواع گردو با پوست

زمانی که گردو از درخت چیده می‌شود، دارای دو پوست به رنگ‌های سبز و قهوه‌ای می‌باشد. پوسته سبز که لایه بیرونی گردو را تشکیل داده باید حداکثر تا یک هفته بعد از چیده‌شدن گردو از گردو جدا شود وگرنه مغز داخلی گردو خراب شده و طعم و کیفیت آن افت می‌کند.

در زیر پوست سبز، یک پوست چوبی قهوه‌ای قرار دارد. اگر گردو به خوبی خشک شود، تا مدت‌ها می‌تواند به همراه این پوسته چوبی نگهداری شود و هم‌چنان تازه و باکیفیت بماند. برای آشنایی با بهترین روش خشک کردن گردو تازه روی لینک کلیک کنید تا با آموختن این روش، به افزایش طول عمر گردوهایتان کمک کنید.

گردو سوزنی چیست و چه فرقی با گردو پوست کاغذی دارد؟

گردو از نظر جنس پوست چوبی آن، به دو دسته اصلی سوزنی و پوست کاغذی تقسیم می‌شود. گردوی سوزنی یکی از انواع گردو است که مغز آن به سختی جدا شده و احتمال خورد شدن آن در زمان شکستن گردو زیاد است. در مقابل این نوع گردو، گردو پوست کاغذی وجود دارد که مغز آن به راحتی از پوست جدا می‌شود.

معمولا گردوی پوست کاغذی دارای پوست نازکی می‌باشد به طوری که در اکثر موارد با کمی فشار دست، پوست آن ترک بر‌می‌دارد و یا ممکن است به طور کامل بشکند. گردو سوزنی اما پوست ضخیم‌تری دارد و به هیچ وجه با دست نمی‌توان آن را شکست.

نکته: نمی‌توان نتیجه گرفت چون پوست گردو پوست کاغذی راحت‌تر جدا می‌شود، پس بهتر است بلکه در برخی موارد گردو سوزنی به دلیل چربی بالاتر و طعم بهتر از گردو پوست کاغذی بهتر می‌باشد.

انواع مغز گردو

مغز گردوها را از نظر رنگ، میزان چربی، قیمت، کیفیت و … به چند دسته تقسیم می‌کنند.

  • مغز گردو درجه یک: رنگ این نوع گردو سفید یا کرم است، اندازه مغزهای آن یکدست می‌باشد و ظاهری مجلسی دارد، طعم آن خوشمزه و همه‌پسند بوده و قیمت این مدل گردو نیز به دلیل همین رنگ روشن و کیفیت بالا، نسبت به دیگر گردوها گران‌تر است.

فروشگاه درکام که از جمله فروشگاه‌های باسابقه و خوش‌نام در زمینه فروش محصولات سالم و طبیعی است، پاییز امسال که گردو تازه می‌رسد، قصد دارد انواع مغز گردو را در سایتش به نشانی    https://dorkam.com  موجود کند. شما می‌توانید برای خرید مغز گردو درجه یک 1400 به این فروشگاه مراجعه کنید و این محصول را سفارش دهید.

  • مغز گردو معمولی: معمولا رنگ این گردوها نسبت به مغز گردو درجه یک کمی تیره‌تر است و به همین دلیل این مدل مغز گردو قیمت پایین‌تری دارد. از نظر کیفیت، میزان چربی و مزه تفاوت چندانی بین مغز گردو معمولی با مغز گردو سفید وجود ندارد.
  • گردو خورشتی: رنگ این مدل گردو تیره‌تر است و از آن بیشتر در تهیه غذا استفاده می‌شود. از نظر کیفیت و چربی تفاوت چندانی با دو مدل مغز گردوی قبلی ندارد ولی به دلیل رنگ تیره‌اش طرفداران کمتری داشته و طبیعتا قیمت آن ارزان‌تر می‌باشد.

کدام گردو بهتر است؟

این مورد کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما، مدت زمانی که می‌خواهید گردو را نگهداری کنید و کاربردی که گردو را برای آن می‌خواهید، بستگی دارد.

  • اگر گردو را برای مصرف خوراکی یا برای تزئین می‌خواهید، خرید مغز گردوی روشن‌تر و یکدست‌تر انتخاب بهتری است ولی اگر می‌خواهید از گردو در تهیه خوراکی‌های مختلف استفاده کنید، گردوی خورشتی گزینه بهتری برای شماست.
  • اگر گردوی زیادی خریده‌اید و می‌خواهید آن را به مدت طولانی بدون افت کیفیت و تازگی نگهداری کنید، گردوی با پوست انتخاب بهتری برای شماست؛ معمولا نگهداری مغز گردو سخت‌تر و ماندگاری آن نیز کمتر است.

طریقه درست نگهداری گردو

برای اینکه گردوی شما تا مدت‌ها بعد از خرید هم‌چنان تازه، باکیفیت و خوشمزه بماند، لازم است در قدم اول از خشک بودن آن مطمئن شوید؛ اگر حس می‌کنید گردوی شما نم دارد، بهتر است آن را مدت کوتاهی زیر نور آفتاب قرار دهید تا به خوبی خشک شود و آب اضافی آن تبخیر گردد.

بعد از اطمینان از خشک بودن گردوها، آن‌ها را در یک کیسه تمیز و یا ظرف قرار داده، درب آن‌ را ببندید و سپس گردوها را در جای خشک و خنک قرار دهید. اگر این موارد را انجام دهید، گردویتان مدت طولانی‌تری سالم می‌ماند و دیرتر خراب می‌شود. برای آشنایی با جزئیات بیشتری در مورد نگهداری گردو روی تصویر زیر کلیک کنید.

گردو با پوست بهتر است یا بدون پوست؟

اینکه کدام گردو بهتر است، کاملا بستگی به سلیقه و نظر شخصی شما دارد. گردوی با پوست ماندگاری بالاتری داشته و قیمت آن نیز پایین‌تر است ولی از آن طرف گردوی بدون پوست هم مزایای خاص خودش را دارد. طبیعتا استفاده از گردوی بدون پوست راحت‌تر است، آسان‌تر می‌توان کیفیت آن را سنجید، هم‌چنین ظاهر گردوها هم حفظ شده و کمتر خرد می‌شوند.

قبل از خرید گردو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. از خرید گردویی که روی آن لکه زرد وجود دارد، خودداری کنید.
  2. در خرید گردو با پوست، گردویی بخرید که کاملا گرد باشد؛ گردوهای کشیده و بیضوی معمولا هم پوست کلفت‌تری دارند و هم جداکردن مغزشان سخت‌تر است و ممکن است خرد شوند.
  3. اگر می‌خواهید گردو را به مدت طولانی نگه دارید، بهتر است گردوی با پوست بخرید تا برای مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ کند.
  4. اگر گردو را برای مصرف خوراکی می‌خواهید، بهتر است گردوی روشن و سفید بخرید چون گردوهای تیره معمولا کیفیت پایین‌تر و طعم تلخی دارند.
  5. سعی کنید حتما گردو را (به خصوص گردو با پوست) از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید تا هم گردوهایش تازه و باکیفیت باشد و هم قاطی نداشته باشد.

خواص گردو و میزان مجاز مصرف آن در روز

گردو سرشار از مواد مغذی، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی است و به همین دلیل برای سلامتی بسیار مفید است. مصرف گردو در بهبود سلامت قلب، عملکرد مغز و تقویت حافظه موثر است، می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد و هم‌چنین مصرف مناسب مغز گردو می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش، بهبود بیماران دیابتی، استحکام استخوان‌ها و … کمک کند.

همان‌طوری که در بالا هم اشاره کردیم، مغز گردو سرشار از خواص مختلف است و بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف آن را برای بهبود سلامت بدن توصیه می‌کنند؛ فقط دقت داشته باشید ‌که زیاده‌روی در مصرف گردو مضر است و ممکن است به دلیل طبع گرمی که دارد، سبب ایجاد آلرژی در برخی افراد به شکل خارش یا جوش شود. در حالت کلی میزان مجاز مصرف روزانه گردو برای هر فرد، ۵ عدد در روز است.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید، سپاس گزاریم. امیدواریم نکات این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو