کادرفنی علیه مدیران

همین حالا مرزبندی محکمی بین احمد مددی و فرهاد مجیدی پیش آمده و حتی شایعاتی درباره احتمال جدایی فرهاد پیش از شروع لیگ ۲۱ سر زبان‌ها افتاده است. مجیدی تا به حال بارها به وضوح علیه مددی و سایر مدیران استقلال موضع گرفته و این مساله در رقم خوردن شرایط کنونی بی‌تاثیر نبوده است. با این حال مددی اولین مدیر استقلال نیست که صابون حملات تند مجیدی به تنش می‌خورد. پیش از او، احمد سعادتمند و حتی امیرحسین فتحی هم قربانی رفتارهای ضد ساختار مجیدی شده بودند. فرهاد گمان می‌کند با پشتوانه محبوبیت بالایی که دارد می‌تواند همه قواعد سازمانی را نقض کند، اما چنین رفتاری تنها حنای مدیران را بی‌رنگ می‌کند و به هرج و مرج دامن می‌زند. این قاعده فقط هم منحصر به دوران سرمربیگری مجیدی نیست؛ چه اینکه مثلا در زمان علیرضا منصوریان هم آن داستان‌ها بین او، افتخاری و ملکی عضو هیات‌مدیره استقلال روی آنتن زنده نود رخ داد. صد البته در پرسپولیس هم مشکلاتی از این دست بوده؛ مثل درگیری یحیی گل‌محمدی با مهدی رسول‌پناه. این مساله اما در اردوگاه سرخ‌ها «استثنا» بوده، نه قاعده. فراموش نکنید برانکو ایوانکوویچ در اوج موفقیت، مدیران عامل پرسپولیس را «رئیس» صدا می‌زد.

   بازیکنان علیه کادر فنی

به موازات این آشفتگی درون سازمانی، خیلی از مواقع شاهد طغیان بازیکنان استقلال علیه کادرفنی نیز بوده‌ایم؛ یک آسیب بسیار جدی دیگر که شانس موفقیت را در هر تیمی کم می‌کند. محمود فکری هنوز سفت و سخت عقیده دارد در زمان سرمربیگری او، برخی بازیکنان برای زمین زدنش متحد شدند و کم‌کاری کردند. پرویز مظلومی نیز گاهی شکایات مشابهی داشته و حتی در دوران علیرضا منصوریان هم شاهد نافرمانی بازیکنی مثل مهدی رحمتی بوده‌ایم. متاسفانه این مساله در استقلال به یک سنت رایج تبدیل شده و دامان فرهاد مجیدی را هم گرفته است؛ کسی که محمد دانشگر را به دلایل انضباطی از تیم کنار می‌گذارد، اما فرشید اسماعیلی بعد از گلزنی با رونمایی از پیراهن همین بازیکن، رودرروی سرمربی قرار می‌گیرد. به یاد بیاورید غیبت طولانی مهدی قائدی از تمرینات در دوران حضور محمود فکری را یا اعتراض آشکار وریا غفوری به تعویضش در همان روزها را. چنین تیمی چطور باید موفق شود؟

   بازیکنان علیه مدیریت

وقتی بازیکن به راحتی شاهد طغیان کادرفنی علیه کادر مدیریتی است، طبیعتا به خودش هم اجازه می‌دهد راحت رودرروی مدیران باشگاه قرار بگیرد. در همین دوران اخیر رفتارهای چکشی فرهاد مجیدی با مددی باعث شد هزینه نافرمانی علیه مدیرعامل استقلال به صفر برسد و بازیکنان راحت به خودشان اجازه بدهند علیه نفر اول باشگاه موضع بگیرند. در استقلال فلان بازیکن رسما می‌گفت مددی را در حدی نمی‌بیند که برای مذاکره و تمدید قرارداد رودرروی او بنشیند! ببینید که فرشید اسماعیلی در چند مرحله چه حملاتی به مددی انجام داد یا وریا غفوری چه پست‌هایی علیه مدیرعامل باشگاه منتشر می‌کند. با این شرایط واقعا چرا باید انتظار موفقیت استقلال را داشت؟ کدام کلاس درس محل ترقی و سوادآموزی خواهد بود، اگر دانش‌آموزان هر روز معلم را دست بیندازند و شأن و اعتبارش را مخدوش کنند؟ استقلال برای پایان دادن به این شب سیاه و طولانی، اول باید ساختارش را احیا کند و هر عضوی را در حدود تکالیف و اختیاراتش نگه دارد. وگرنه آش همین آش خواهد بود و کاسه نیز همین کاسه.