طرز تهیه کلوچه سیب

کلوچه سیب , طرز تهیه کلوچه سیب , دستور پخت کلوچه سیب

کلوچه سیب یکی از انواع کلوچه های خوشمزه بین المللی است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه سیب در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه سیب
خمیر مایه فوری۱ قاشق سوپخوری
شکر۲ قاشق سوپخوری
کره۶۰ گرم
شیر ولرم۱ لیوان
آب ولرم¼ لیوان
آرد۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم
مواد میانی کلوچه
سیب۳ عدد متوسط
شکر۲۰۰ گرم
دارچین۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
گردو یا بادام خر دشهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه کلوچه سیب

مرحله اول

برای تهیه کلوچه سیب ابتدا خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق سوپخوری از شکر و یک چهارم لیوان آب ولرم داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس یک بشقاب روی درب کاسه قرار داده و آنرا به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله شیر را به همراه باقیمانده شکر، کره نرم شده و خمیر مایه عمل آمده داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند، سپس آرد را روی مواد الک کرده و شروع به ترکیب مواد می کنیم.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که مقدار آرد حدودی است و باید تا زمانی که خمیری یکدست و نرم به دست بیاید آرد اضافه کنیم. زمانی که خمیر دیگر به دست نچسبید، خمیر ما تقریبا آماده است. در ادامه یک ظرف مناسب را چرب می کنیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر را گرد می کنیم و درون ظرف قرار می دهیم، سپس روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و در فضای آشپزخانه به مدت یک ساعت استراحت می دهیم. پس از گذشت یک ساعت حجم خمیر باید حدودا دو برابر شده باشد.

مرحله پنجم

در همین حین مواد میانی کلوچه ها را آماده می کنیم. برای این منظور سیب ها را با رنده درشت رنده می کنیم، سپس به همراه خلال پسته و شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

مواد را تا زمانی که آب سیب به طور کامل کشیده شود تفت می دهیم. در آخر پس از اینکه آب سیب به طور کامل کشیده شد، دارچین و زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و پس از مخلوط کردن مواد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

پس از اینکه خمیر آماده شد، آنرا به سطح کار منتقل می کنیم و پف خمیر را می گیریم، سپس خمیر را به چونه هایی به اندازه نارنگی در می آوریم. در ادامه چونه ها را در کف دست باز می کنیم و مقداری از مخلوط سیب در وسط چونه ها می گذاریم.

مرحله هشتم

حالا چونه ها را به خوبی جمع می کنیم تا مخلوط سیب در وسط آن قرار بگیرد. در ادامه چونه ها را کمی با دست فشار می دهیم تا تخت شود. در صورت تمایل می توانیم برای طرح دادن به کلوچه ها روی آنها را با مهر دلخواه طرح بیندازیم.

مرحله نهم

در این مرحله فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود، سپس کلوچه ها را در سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده ایم قرار می دهیم. در ادامه روی کلوچه ها را با ترکیب ۱ زرده تخم مرغ، خلال بادام و زعفران دم کرده رومال می کنیم.

مرحله دهم

در پایان کلوچه ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار می دهیم و صبر می کنیم تا زیر و روی کلوچه ها رنگ بگیرد. در پایان می توانیم برای رنگ بهتر کلوچه ها چند دقیقه گریل را روشن کنیم. در نهایت کلوچه ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شوند، سپس در ظرف دلخواه می چینیم.