طرز تهیه ته چین گوشت و هویج

ته چین گوشت و هویج , طرز تهیه ته چین گوشت و هویج , دستور پخت ته چین گوشت و هویج

ته چین گوشت و هویج یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین گوشت و هویج در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
هویج۶ عدد
پیاز۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد
ماست چکیده۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پاپریکا و سماقبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ته چین گوشت و هویج

مرحله اول

برای تهیه ته چین هویج و گوشت ابتدا هویج ها را پوست می گیریم، سپس به صورت خلالی نازک و یکدست خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا گرم شود.

مرحله دوم

در این مرحله هویج خلال شده را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود، سپس مقداری نمک، پاپریکا، آب لیمو ترش و زعفران دم کرده اضافه می کنیم و به خوبی تفت میدهیم تا مواد با هم یکدست شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه هویج ها به خوبی سرخ شدند، آنها را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم، سپس کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه پیاز سبک شد، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، سماق و پاپریکا به تابه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی تفت می دهیم تا گوشت چرخ کرده به طور کامل سرخ شود.

مرحله پنجم

گوشت چرخ کرده را هم پس از سرخ شدن کنار می گذاریم. در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را که از قبل با آب و نمک خیسانده ایم به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم پخت اولیه برنج به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه انجام شود. برای ته چین باید برنج را کمی زنده تر آبکشی کنیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه برنج را آبکشی کردیم، یک چهارم آنرا با زرده تخم مرغ، ماست چکیده و مقداری زعفران دم کرده در یک کاسه مناسب ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. حالا قابلمه ای که برای پخت ته چین در نظر گرفته ایم را به خوبی چرب می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله برنج مخلوط با ماست را کف قابلمه می ریزیم و با پشت قاشق به خوبی فشرده می کنیم، سپس یک لایه برنج روی آن می ریزیم. در ادامه مخلوط گوشت چرخ کرده را روی برنج می ریزیم و مجددا یک لایه برنج روی گوشت چرخ کرده می ریزیم.

مرحله نهم

حالا هویج تفت داده شده را روی برنج می ریزیم و روی هویج را هم با یک لایه برنج می پوشانیم، سپس با پشت قاشق برنج را به خوبی فشرده می کنیم. در ادامه مقداری روغن به صورت پخش روی سطح برنج می ریزیم.

مرحله دهم

حالا روی حرارت ملایم یک شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و اجازه می دهیم برنج به مدت یک ساعت دم بکشد، سپس به سلیقه خود با خلال پسته و زرشک تزیین کرده و سرو می کنیم.