آغاز این قصه با اصرار و لجبازی دختر کوچک خانواده (مریم) برای یک ازدواج نادرست شروع می‌شود. ازدواجی که باتلاقی هشت‌ساله را برای او به ارمغان آورد و آخر ماجرا به سفیدپوشی دختر و لباس سیاه خانواده ختم شد.

مادرش می‌گوید «به دلیل اینکه همه خانواده‌ همسرش دچار اعتیاد بودند و پدرش در کمپ ترک اعتیاد و مادرش در زندان فوت کرده بود راضی به این ازدواج نبودیم؛ اما دخترم با اصرار با او ازدواج کرد و هر دو معتاد شدند.»

مادر و خواهر مریم دو بار با طی کردن مراحل قانونی و معرفی به کلانتری او را به کمپ ترک اعتیاد بردند و حتی همسرش هم مدتی در کمپ بستری کردند؛ اما دوباره به سراغ مواد مخدر رفتند.

مادرش می‌گوید «این اواخر خودش هم از این نوع زندگی خسته شد بود و می‌خواست که اعتیاد را برای همیشه کنار بگذارد؛ اما کمپ ترک اعتیاد برای زنان معتادی که به ‌صورت اختیاری تصمیم به ترک بگیرند وجود نداشت و البته هنوز هم ندارد و چون در منزل خودمان زندگی می‌کردند نمی‌خواستم که پلیس مجدد او را بازداشت کند؛ چون بین مردم و همسایه‌ها درست نبود که مجدد دستگیرش کنند و از طرفی هم با توجه به آنچه از محیط کمپ تعریف کرده بود به عنوان یک مادر تحمل این را نداشتم که دوباره به آن مکان برود.»

در میان تکاپویی که خانواده برای پیدا کردن راه‌حلی برای ترک اعتیاد بودند دختر جوان قصه، این زندگی را تاب نیاورد و شمع زندگی اش را با دست های لرزانش خاموش کرد. بعد از خودکشی مریم همسرش هم آواره شده است و خانواده مریم به دنبال یک مرکز ترک اعتیاد مناسب برای او هستند؛ اما متأسفانه اکثر مراکز پر هستند و یا هزینه بالایی را تقاضا می‌کنند.

سرگذشت «مریم» خلاصه‌ای از عاقبت بسیاری از زنان درگیر باتلاق اعتیاد است، باتلاقی با توجه به شرایط موجود، برای نجات راه سختی را در پیش دارند.

ابوالفضل معرفی، مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهر قائم، در همین رابطه به ما گفت: این فرد تصمیم به ترک اعتیاد گرفته بود؛ اما به دلیل مشکلات گوناگون موفق به این امر نشده بود.

وی اظهارکرد: واقعیت این است که در استان قم کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۵ برای بانوان نداریم و فقط برای معتادین متجاهر که در معرض عام اعتیادشان احراز شود و کلانتری آنان را دستگیر کند، کمپ ترک اعتیاد وجود دارد.

معرفی بیان کرد: اگر خانمی که در استان قم دچار اعتیاد است تصمیم به ترک مواد مخدر بگیرد باید به اراک یا کرج مراجعه کند که این امر سبب می‌شود از تصمیمی که به ترک اعتیاد گرفته است منصرف شود.

وی ادامه داد: متولیان این امر دلایل گوناگونی اعم از احتمال بروز برخی آسیب‌ها را از دلایل عدم احداث این کمپ‌ها اعلام می‌کنند در حالی‌ که نبود این ‌گونه کمپ‌ها مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند و عدم احداث آن پاک کردن صورت ‌مسئله است همچنین تخلف مدیر یک مجموعه را نباید از آسیب‌های آن مجموعه قلمداد کرد.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهر قائم یادآور شد: حضور افرادی که با اختیار تصمیم به ترک اعتیاد گرفته‌اند در کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری تخلف است که متأسفانه به دلیل نبود کمپ‌های ترک اعتیاد اختیاری برای بانوان مشکلات زیادی در این حوزه ایجاد شده است.