بفرمایید واکسن

54

1400/6/27

11:32


بفرمایید واکسن

سلامت نیوز:روز گذشته، آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور به 364نفر رسید؛ اتفاقی که یکبار دیگر، بعد از 40روز روی داد. آخرین باری که آمار قربانیان روزانه کرونا زیر 400نفر بود مربوط به 16مرداد بود که 387هموطن به‌دلیل کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه صبح نو ، در 40روز گذشته تعداد قربانیان رکوردهای تلخی به جا گذاشت که هیچ‌کس دوست ندارد این اتفاق یکبار دیگر روی دهد. اما آمار کرونایی دیروز این نوید را داد که خوشبختانه شاهد کاهش بیشتر اتفاقات تلخ در این زمینه هستیم. از سوی دیگر، افزایش واکسیناسیون در کشور و به گفته وزیر بهداشت رکوردزنی در این زمینه اتفاق خوب دیگری است که روی داد.

دکتر بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه اعلام کرد در هفته گذشته ایران توانسته بیش از 6میلیون دوز واکسن کرونا تزریق کند و آمار هفتگی را که پیش از این در دست آلمان با تزریق پنج‌میلیون دوز واکسن بود در اختیار بگیرد.وزارت بهداشت و درمان دیروز اعلام کرد که در فاصله ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه 26شهریورماه 364هموطن به‌دلیل کرونا جان خود را از دست دادند.

همچنین در این فاصله زمانی 17هزار و 605بیمار جدید هم در سراسر کشور شناسایی شدند. با این حساب، مجموع قربانیان کرونا در کشور به 116هزار و 436نفر و مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به پنج‌میلیون و 396هزار و 13نفر رسید. همچنین وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که 2537نفر از بیماران جدید در مراکز درمانی کشور بستری شدند و نیز 6902نفر از بیماران هم در شرایط سخت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.


وفور واکسن

یکی از اتفاقات خوب هفته‌های اخیر، افزایش چند برابری ظرفیت واکسیناسیون در سراسر کشور است. وزارت بهداشت و درمان از روز پنجشنبه اعلام کرد که افراد متولد سال63 به قبل می‌توانند با مراجعه به سایت این وزارتخانه برای دریافت واکسن کرونا ثبت‌نام کنند. این در حالی است که برخی گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که حتی در مراکز خلوت افراد بالای 18سال هم با ارائه کارت‌ملی توانسته‌اند واکسن کرونا را دریافت کنند.

تسریع در روند واکسیناسیون موجب شد که وزیر بهداشت هم از رکوردشکنی ایران در زمینه واکسیناسیون هفتگی خبر بدهد و اینکه ایران توانسته است با تزریق بیش از 6میلیون دوز واکسن در هفته گذشته، کشور آلمان را که رکورد تزریق پنج‌میلیون دوز واکسن را داشت پشت سر بگذارد. وزارت بهداشت درباره جدیدترین آمار واکسیناسیون هم اعلام کرده است که شمار واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴۱میلیون و ۲۵۰هزار و ۴۶۰دوز رسیده است.

بر این اساس تا صبح دیروز ۲۷میلیون و ۷۹۰هزار و ۸۳۵نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۳میلیون و ۴۵۹هزار و ۶۲۵نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. صبح روز پنج‌شنبه گذشته نیز پنج‌میلیون دوز واکسن سینوفارم ازسوی هلال‌احمر وارد کشور شد. همچنین عصر همین روز نیز 300هزار دوز واکسن اسپوتنیک وارد کشور شد.

واکسن‌های ایرانی چه وضعیتی دارند؟

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران ضمن قدردانی از اقدامات و همکاری سازمان غذا و دارو، گفت: علی‌رغم شدید بودن ویروس کووید۱۹، جمهوری اسلامی ایران توانسته با اتخاذ تمهیداتی تا حد قابل‌قبولی این بیماری همه‌گیر را کنترل کند.

دکتر جعفر حسین سید در نشست خبری که به‌صورت مجازی با حضور مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و مدیر اورژانس منطقه‌ای امرو (EMRO) برگزار شد، در سخنانی گفت: ایران تمهیداتی را از قبیل تعطیلی مراکز آموزشی، تعطیلی کسب‌وکار تجاری، استفاده اجباری از ماسک در مکان‌های عمومی انجام داده است و با وجود مشکلات و شرایط نیز توانسته مقدار قابل‌توجهی دوز واکسن را به مردم تزریق کند. وی با اشاره به واردات حدود ۹.۶میلیون دوز واکسن تا روز چهارشنبه ازسوی ایران اضافه کرد: بنده دو هفته پیش شخصا از مراکز تزریق واکسن بازدید کردم و کار به‌صورت کاملا حرفه‌ای مدیریت می‌شد.

وی درباره ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از واکسن‌های ایران، گفت: همانطور که پیش‌تر راجع به واکسن‌های بومی هم گفتم، در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم برای ثبت و تصدیق واکسن‌های ایرانی هستیم و طبق آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم و دراین‌باره نیز از اقدامات و همکاری سازمان غذا و داروی ایران قدردانی می‌کنیم.

بالای 18ساله‌ها واکسن می‌گیرند

در برخی استان‌های کشور افراد بالای 18سال به‌طور رسمی برای دریافت واکسن فراخوان شده‌اند. فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم اعلام کرده است:برای برنامه ۱۰روزه واکسیناسیون افراد بالای ۱۸سال به 7 میلیون دوز واکسن نیازمندیم. علیرضا زالی دیروز در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونای استان تهران گفت: برای اینکه بتوانیم تمام افراد بالای ۱۸سال را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم طبیعتا امکانات لازم برای آن برای ما فراهم نیست.

وی در ادامه افزود: اولین تاکتیک ما افزایش مراکز تجمیعی است و موارد دیگر شامل افزایش شیفت‌های مراکز به دو و سه شیفت، استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها که امکانات لازم و فضای جداگانه دارند و همچنین مراکز بهداشتی که فعال نبودند هم وارد مدار شوند، این دست اقداماتی است که می‌تواند سرعت بیشتری به واکسیناسیون دهد. زالی افزود: اگر بخواهیم کل واکسیناسیون تهران را انجام دهیم به ۲۰میلیون دوز واکسن نیاز داریم و تا روز گذشته هفت‌میلیون و ۱۲۵هزار واکسن در تهران تزریق‌شده و یعنی ما به ۱۳میلیون دوز واکسن دیگر برای پوشش کامل دو دوز تهران نیازمندیم اما برای واکسیناسیون در این ۱۰روز، ۱۳میلیون نیاز نداریم بلکه با هفت‌میلیون دوز این کار انجام خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو