تصاویر | تندیس برنزی خالق بیتکوین در کرانه رود دانوب رونمایی شد

تصاویر | تندیس برنزی خالق بیتکوین در کرانه رود دانوب رونمایی شد


89

1400/6/27

11:33


نخستین تندیسی که با هدف تقدیر از خالق مرموز رمزارز محبوب و ارزشمند بیتکوین ساخته شده، روز پنجشنبه در حاشیه رود دانوب در بوداپست پایتخت مجارستان رونمایی شد.

تصاویر | تندیس برنزی خالق بیتکوین در کرانه رود دانوب رونمایی شد

گروه تجسمی هنرآنلاین: بر پایه این تندیس برنزی نام ساتوشی ناکاموتو کنده‌کاری شده است؛ نام مستعار خالق بیتکوین که کسی از هویت اصلی او آگاه نیست. آندریاس گیورفی که روزنامه‌نگار حوزه رمزارز است و تندیس ساتوشی به سفارش او ساخته شده می‌گوید: «به نظر ما او پدر و بانی صنعت رمزارز است. ساتوشی بیتکوین و فناوری بلاکچین را به وجود آورده و خدایگان بازار ماست.»

چهره تندیس بدون جزئیات و ریزه‌کاری است که نشان می‌دهد هویت ساتوشی هنوز آشکار نشده است. ضمن اینکه چهره را چنان با برنز جلا داده‌اند که بسان آینه شده و هر فرد می‌تواند خود را درون آن ببیند و تماشا کند. رکا گرگلی و تاماس گیلی هنرمندانی هستند که تندیس خالق بیتکوین را درست کرده‌اند و هدف آنها این بوده است که نشان دهند این رمزارز مرموز برای همه است و همزمان برای هیچکس نیست.

رمزارز بیتکوین سال ۲۰۰۸ همزمان با اوج بحران مالی و اقتصادی در دنیا به وجود آمد و می‌خواست با بهره بردن از فناوری روز کاری کند که مردم بدون نیاز به بانک یا دیگر واسطه‌ها بتوانند معامله کنند. در برگه تولد این رمزارز نام ساتوشی ناکاتومو نوشته شده است که می‌تواند نامی مستعار مربوط به یک فرد یا گروهی از افراد باشد که هویت، سن، جنس و کشورشان در تمام این سال‌ها ناشناس مانده و آشکار نشده است.

سازمان‌دهندگان مراسم رونمایی از تندیس خالق بیتکوین نام ساتوشی را هم بین مهمانان آورده بودند به این امید که سرانجام او خودش را نشان بدهد و هویتش آشکار شود اما کسی به نام ساتوشی با ادعای خلق بیتکوین پا پیش نگذاشت. گیورفی برای تامین هزینه درست کردن تندیس ساتوشی معادل ۱۰ هزار دلار از دوستداران بیتکوین جمع‌آوری کرد اما ناچار شد برای دادن دستمزد هنرمندان آن را به پول رایج مجارستان تبدیل کند.

Bit3

Bit1

Bit4

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو