در ساخت و طراحی باغ ویلا، چگونه در هزینه و زمان صرفه جویی کنیم؟ از بارمان طراحان بخوانید

منبع: فوت و فن

113

1400/6/27

11:56


در ساخت و طراحی باغ ویلا، چگونه در هزینه و زمان صرفه جویی کنیم؟ از بارمان طراحان بخوانید

باغ ویلا به فضایی گفته می‌شود که قسمت اعظم آن با درختان و گل‌های متفاوت پر شده است. معمولاً در ویلا باغ‌ ها اتاقکی کوچک به‌منظور استراحتگاه در فصول سرد، با طراحی لوکس می‌سازند. اکثر باغ ویلاها در روزهای عادی در سکوت مطلق هستند و فقط آخر هفته‌ها و ایام تعطیل مملو از صدا می‌شود.

اکثر افراد دوست دارند صاحب یکی از ویلا باغ‌های شمال کشور شوند. حتی بعضی از افراد سعی کرده‌اند باغ ویلایی کوچک برای مسافرت‌های خود در شهرهای شمالی بسازند؛ اما دراین‌بین چیزی که مهم است طراحی و دیزاین این باغ ویلاها است.

اگر طراحی باغ ویلا به‌طور استاندارد انجام شود و اصول طراحی باغ ویلا به‌طور کامل رعایت شود، خواهید دید که ساکنان آن باغ به آرامش روحی خاصی می‌رسند. طراحی و اجرای باغ ویلا خصوصاً باغ ویلا شمال کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. با ما همراه باشید تا در مورد اصول طراحی باغ و ویلا ، بارمان طراحان و همچنین طراح ویلا باغ و… نکاتی را برایتان تشریح کنیم.

 

در طراحی باغ ویلا به چه مسائلی باید توجه کنیم؟

برای داشتن یک باغ ویلای مناسب باید به دنبال طراحان کاربلد و معماران حرفه‌ای باشید‌. باغ ویلا تنها محلی برای تفریح نیست بلکه مکانی برای آرامش خیال و فرار از دردسرهای هرروزه می‌باشد. پس سعی کنید طراحی داخلی و خارجی آن را به بهترین نحو انجام دهید تا بهترین لحظات را در آن بگذرانید.

انتخاب مکانی مناسب برای ساخت‌وساز باغ ویلا بسیار حائز اهمیت است. رنگ‌ها و نوع ساخت‌وساز و معماری که در طراحی و اجرای باغ ویلا مورداستفاده قرار دارد نیز بسیار مهم است. علاوه بر نمای داخلی، بر روی نمای بیرونی باغ ویلا نیز باید کار شود و به ایده آل ترین شکل ممکن درآید. سبک انتخابی شما برای طراحی باغ بسیار مهم است. در ادامه هر یک از موارد فوق را به‌اختصار برایتان توضیح خواهیم داد.

مکان مناسب برای احداث باغ ویلا

برای ساخت ویلا باغ نیاز است تا موقعیت زمین و اطراف آن به‌طورکلی بررسی شود. بررسی این مورد می‌تواند به قیمتی که باغ ویلا در آینده پیدا می‌کند کمک کند و متقاضیان خرید آن را به خریدار واقعی تبدیل کند. علاوه بر این با بررسی زمین مذکور می‌توانید از استحکام بنای حاصل شده اطمینان حاصل کنید.

انتخاب رنگ‌های مناسب

انتخاب رنگ‌های مناسب ازنظر روانشناسی اهمیت ویژه‌ای دارند. به‌علاوه این‌که با این کار می‌توانید شوق و ذوق ویژه‌ای به باغ ویلا خود ببخشید. اتاق‌ها باید به رنگ‌های کاملاً روشن و نور مناسب درآیند. هماهنگی که بین طراحی و رنگ اتاق ایجاد می‌شود بسیار مهم و جذاب خواهد بود.

معماری داخلی ساختمان

معماری یعنی بازی با ابزارآلات ساختمانی برای ایجاد طرحی فوق العاده و ایدئال. اگر معمار کاربلد باشد می‌تواند جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد به نمای داخلی ساختمان شما بپردازد. معمار برای ایجاد طرح و نقش بر درودیوار ساختمان باید مواردی از قبیل خلق‌وخوی صاحب خانه، شغل افراد خانه، جنسیت افراد، موقعیت جغرافیایی باغ ویلا و منطقه‌ای که در آن قرار دارد را در نظر بگیرد.

در این صورت می‌تواند با طرحی که بر روی نمای ساختمان پیاده می‌کند یکسری از نیازهای افراد آن خانه را ازلحاظ روحی برآورده کند. طرح مناسب چه در ویلاهای بزرگ و چه در ویلاهای کوچک می‌تواند افراد ساکن آن ساختمان را از کسل شدن دور کند.

نمای خارجی ساختمان

علاوه بر نمای داخلی، نمای بیرون ساختمان باغ ویلا نیز از اهمیت به خصوصی برخوردار است. به گفته برخی از طراحان طراحی ویلا دوبلکس ویلا باغ نمای بیرونی ساختمان درواقع زبان نمای داخلی آن است؛ اما نمای بیرونی شامل چه قسمت‌هایی از باغ ویلا می‌شود؟ برای پاسخ به چنین سؤالی باید بگوییم که هر چیزی که از بیرون ساختمان قابل دید باشد را فضای بیرونی ساختمان نامند.

برای زیبایی نمای بیرونی ساختمان باغ ویلا بهتر است هماهنگی لازم رابین درب و پنجره‌ها، رنگ‌های مورداستفاده در آنجا، مصالح مورداستفاده و سازه‌های عمودی و افقی و… پیاده کنیم. هر یک از قسمت‌هایی که در نمای بیرون ساختمان ساخته می‌شوند بهتر است با ابعاد کل ساختمان هماهنگی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال استخری که قرار است در باغ ویلا احداث شود باید ابعادی متناسب با ابعاد ساختمان داشته باشد یعنی نه آن‌قدر کوچک باشد که به چشم نیاید و نه آن‌قدر بزرگ باشد که تمام نگاه‌ها را به خود خیره کند. فراموش نکنید که هر یک از سازه‌های ساختمان تنها بخشی از باغ ویلا هستند و باید در کنار هم زیبایی را دوچندان کنند نه به‌تنهایی.

بهره‌گیری از مصالح ساختمانی ایده ال

زیباسازی نمای داخلی یا بیرونی ساختمان به کمک مصالحی مناسب قابل اجرا می‌باشد. مصالح بی کیفیت و نامرغوب نه‌تنها به‌زودی از بین می‌روند و ظاهری زشت ایجاد می‌کنند بلکه قادر نخواهند بود ساختمان را در برابر گرما و سرما محافظت کنند. همچنین بهره‌گیری از مصالح نامرغوب می‌تواند سبب شود صوت‌ها و صداهای مختلفی به داخل ساختمان راه پیدا کند و اعضای ساکن در ساختمان را دچار ناراحتی کند.

انتخاب و بهره‌گیری از مصالح مرغوب به عهده طراح و معمار ساختمان می‌باشد. نکته‌ای جالب که گفتنش خالی از لطف نیست. می‌دانید که مصالح باکیفیت قیمت بالاتری دارند. ازآنجایی‌که ساختمان باغ ویلا نسبت به آپارتمان مصالح کم‌تری احتیاج دارد؛ بنابراین می‌توانید از مصالح مرغوب و قیمت بالا استفاده کنید تا طراحی و استحکام بنای شما تضمین شود. در زمان انتخاب و تهیه مصالح مورد نیازتان حتماً باید موقعیت جغرافیایی باغ ویلایتان را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌ مثال برای ساخت و طراحی باغ ویلا در شمال نیازمند مصالحی باکیفیت‌تر هستیم.

سبک معماری در نمای بیرونی ساختمان

سبک نماکاری در فضای بیرونی باغ ویلاها به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. نمای کلاسیک، نمای مدرن، نمای روستایی، نمای ساحلی، نمای تلفیقی و نمای دوبلکس و… ازجمله نماهایی هستند که افراد در ساخت‌وساز فضای بیرونی باغ ویلایشان از آن استفاده می‌توانند استفاده کنند. سبک مدرن، سبک کلاسیک و تلفیقی ازجمله سبک‌های پرطرفدار هستند که اکثر طراحان از آن برای ساختن باغ ویلاهای مختلف بهره می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا هر یک از این سبک‌ها را به‌طور جداگانه برایتان شرح دهیم.

سبک مدرن چگونه سبکی است؟

سبک مدرن سبکی است با خط و خطوط منظم و محیطی که با نگاه کردن به آن‌ها فرد دیگر از مشغله‌های روزانه‌اش دور می‌شود و آن‌ها را به فراموشی می‌سپارد. پنجره‌هایی که در سبک مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرند بسیار بزرگ و روبه روی ویووی مرکزی باغ می‌باشند. خطوط محیطی که در این سبک به کار می‌رود، احساس راحتی و آرامش را به تک‌تک اعضای خانواده می‌بخشد.

سبک کلاسیک را بازگو کنید

سبک کلاسیک ازجمله سبک‌هایی است که تا به امروز توانسته است علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب کند. در این سبک تناسبات ریاضی و اصولی پیاده‌سازی می‌شود. این نظم و ترتیب ایجاد شده در باغ ویلا نه‌تنها سبب زیبایی بلکه سبب انتقال حس آرامش نیز خواهد شد.

معمولاً در باغ ویلاهایی با چنین سبکی ستون‌های بلند و دیزاین شده در قسمت ورودی ساختمان قرار می‌گیرد. همان طوری که در تصویر زیر مشاهده می کنید در این نوع سبک ساختمانی تعداد پنجره‌ها و دیگر اجزای ساختمان زوج است و معمولاً به‌صورت قرینه در جای خود قرار می‌گیرند.

سبک تلفیقی چگونه سبکی است؟

اگر روش‌های به کار رفته در سبک کلاسیک و مدرن را با یکدیگر هماهنگ کنیم، سبک تلفیقی به وجود می‌آید. باغ ویلاهایی که به این سبک ساخته می‌شوند معمولاً بسیار متفاوت از یکدیگر هستند زیرا نظرات مختلفی در ساخت آن نهفته شده است. در سبک تلفیقی توجه داشتن به نکات فنی و جزِیات کار بسیار مهم می‌باشد.

باغ ویلاهای دوبلکس

سبک باغ ویلاهای دوبلکس می‌تواند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار بگیرد. این سبک بیشتر در مناطق دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز، یعنی در منطقه لواسان بیشتر به چشم می‌خورد. باغ ویلاهای دوبلکس توانسته‌اند تمایز بسیار زیادی رابین منطقه لواسان و دیگر مناطق شهر تهران پدید آورند. یکی از مشکلاتی که باغ ویلاهای دوبلکس دارند این است که از طبقه دوم آن‌ها می‌توان به مناطق مجاور و باغ ویلاهای اطراف دید کامل داشت؛ بنابراین چنین موضوعی می‌تواند برای همسایگان دردسر ساز و آزاردهنده باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم جهت و پنجره‌های طبقه دوم را طوری تنظیم کنید که دید زیادی نسبت به باغ ویلاهای مجاور نداشته باشد.

طراحان در طراحی باغ ویلاها از چه اصلی پیروی می‌کنند؟

طراحی و آرایه‌گری داخلی پذیرایی ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا هنگامی‌که درب ورودی باز می‌شود ما با اولین جایی که برخورد می‌کنیم، هال و پذیرایی ساختمان است. طراحی هر یک از اتاق‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اتاق خواب ها محل استراحت هستند و باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که آرامش و حس خوب را به افراد منتقل کنند. علاوه بر این اتاق‌های کودک باید طبق سلیقه کودک شما و به بهترین شکل ممکن طراحی شود. در این صورت کودک شما نیز برای رفتن به باغ ویلا شور و اشتیاق خواهد داشت و با نق زدن‌های بیهوده شمارا ناراحت نخواهد کرد.

طراحی بالکن و بهارخواب باغ ویلا نیز می‌تواند تأثیر بسیاری بر روحیه افراد بگذارد؛ زیرا معمولاً بالکن باغ ویلاها در روزهای گرم محلی برای استراحت و گپ‌زنی می‌شود. طراحی استخر شنا در باغ ویلا نیز بسیار بااهمیت می‌باشد. عمق استخر نه باید آن‌قدر کم باشد که شور و هیجان شنا را از فرد بگیرد و نه آن‌قدر زیاد باشد که به‌جای لذت، ترس از غرق شدن را در افراد به وجود آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو