میخک جوانه های گل درخت همیشه سبز میخک است. این ادویه همه کاره به دو صورت کامل و آسیاب شده برای افزودن طعم به انواع کباب ها، نوشیدنی های گرم و در تهیه کلوچه ها و کیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

میخک یک گیاه بسیار کوچک است که به غیر از مصارف عطر بخشی که در آشپزی از آن استفاده می شود دارای خواص سلامتی و درمانی بالایی است ، از روغن این گیاه نیز برای مصارف پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود.

میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است و در عین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میخک معمولاً به عنوان یک ادویه آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسکین دندان درد با چوب میخک:

برای خودتان خوش و خرم نشسته‌اید و ناگهان دندانتان ساز مخالف می‌زند و دندان‌درد به اصطلاح امانتان را می‌برد. یا اینکه آبسه می‌کند و غیره. در این مواقع قبل از رسیدن به دندان‌پزشک به سراغ چوب میخک بروید. این گیاه خواص ضد التهابی دارد و خیلی زود دندان‌دردتان را از بین می‌برد.

روش استفاده

برای این کار چوب میخک کوبیده شده را روی دندانی که درد می‌کند بگذارید و منتظر بمانید تا درد آرام شود. توجه داشته باشید ممکن است این گیاه در افرادی که به اوژنول حساسیت دارند بی‌خوابی ایجاد کند.

 

درمان آنفلوانزا با استفاده چوب میخک:

اگر احساس کوفتگی و سردرد می‌کنید یا اینکه دماغتان چکه می‌کند معنی‌اش این است که کم‌کم سرماخورده‌اید و در حال آنفلوانزا گرفتن هستید. نباید دست روی دست بگذارید تا وضع خراب‌تر شود. چوب میخک نه تنها ضدباکتری است بلکه خواص ضدویروسی هم دارد و شما را از شر ویروس‌ها خلاص کرده و از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

روش استفاده

در یک فنجان آب جوش 2 عدد چوب میخک و 1 تکه پوست دارچین و 1 شاخه آویشن بیندازید. اجازه دهید موادتان به مدت 3 دقیقه بجوشد و سپس بگذارید تا یک ربع دم بکشد. هر روز 3 تا 4 فنجان از این دم کردنی خانگی‌تان بنوشید (بعد از غذا) تا علائم بیماری کاملا رفع شود.

 

 

چوب میخک برای مقابله با اسهال:

چوب میخک یک درمان طبیعی و موثر برای مقابله با اسهال است. این گیاه دشمن باکتری‌هاست و میکروب‌های مسئول عفونت فلور روده را ناکار می‌کند. برای همین هم دستگاه گوارش به حالت عادی بر می‌گردد و شما راحت می‌شوید.

روش استفاده

یک فنجان آب را داخل یک ظرف بریزید و 3 عدد چوب میخک را داخل آن بیندازید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بجوشد و سپس زیر شعله را خاموش کنید تا به مدت 10 دقیقه هم دم بکشد. هر روز 3 بار (بعد از غذا) از این دم کرده میل کنید.

هضم راحت‌تر غذا با چوب میخک:

اگر شما هم با مصرف لوبیا، عدس، نخود، لپه و غیره دچار نفخ یا یبوست و غیره می‌شوید چوب میخک را امتحان کنید. می‌توانید چند عدد چوب میخک به غذایتان اضافه کنید.

روش استفاده

برای مقابله با احساس سنگینی، پری معده و نفخ و غیره چند عدد چوب میخک و یا افشره‌ی خوراکی (2 قطره برای 500 گرم غذا) را در مرحله‌ی پایانی پخت به غذاهایتان اضافه کنید. توجه داشته باشید که مصرف افشره‌ی خوراکی چوب میخک برای خانم‌های باردار، شیرده و یا بچه‌های کمتر از 6 سال توصیه نمی‌شود. همچنین باید بدانید که مصرف چوب میخک در افرادی که به اوژنول حساسیت دارند باعث اختلال خواب می‌شود.

 

چوب میخک برای تمیز کردن زخم:

چوب میخک یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و فوق‌العاده است. این گیاه هم ضدباکتری و هم ضدویروس است که برای تمیز کردن زخم‌ها و جراحات فوق‌العاده عمل می‌کند. البته خواص آن به همین جا هم ختم نمی‌شود. خواص ضدالتهابی چوب میخک مانند بی‌حسی موضعی عمل می‌کند.

روش استفاده

برای این کار یک فنجان آب را داخل یک ظرف ریخته و سه عدد چوب میخک به آن اضافه کنید. ظرف را روی شعله قرار دهید و اجازه بدهید به مدت 5 دقیقه بجوشد. زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید که محلولتان به مدت 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. یک گاز استریل را به این محلول آغشته کرده و روی زخمی که قبلاً تمیز کرده‌اید بزنید.

ترمیم قرنیه چشم با محلول میخک و آب:

برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم، می‌توان چند قطره از محلول آبی میخک در چشم چکاند.

 نحوه استفاده  از اسانس میخک به منظور درمان کمردرد:

برای درمان کمردرد، چای میخک و یا دو قطره اسانس میخک را با آب گرم و یا چایی مخلوط کنید و بنوشید.

 

میخک در طب سنتی:

* میخک از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.

* برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس میخک و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید.

* میخک تقویت کننده مغز است و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.

* این گیاه برای رفع سردرد مفید است، ضعف اعصاب را درمان می‌کند و برای رفع تنگی نفس موثر است.

* کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن باید میخک بخورند.

مطالب مرتبط :

معجزه میخک در به تاخیر انداختن روند پیری پوست

درمان با میخک

یک دنیا خاصیت برای میخک

تسکین دندان درد با میخک بهتر ازبنزوکائین

فواید میخک برای سلامتی؛ از کاهش درد دندان تا بهبود سطح قندخون

میخک به عنوان یکی از مواد اصلی موجود در غذاهای هندی با زنجبیل زیاد استفاده می شود. میخک بیشتر به عنوان ادویه شیرین و معطر شناخته می شود، اما در طب سنتی نیز در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

در حقیقت، مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد ترکیبات موجود در میخک چندین فایده از جمله حمایت از سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون برای سلامتی دارند. به گزارش هلث لاین، این مقاله چندین مورد از چشمگیرترین مزایای مصرف میخک برای سلامتی را مورد بررسی قرار می دهد.

میخک حاوی مواد مغذی مهم است

میخک حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است، بنابراین استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای افزودن طعم به غذا می تواند برخی از مواد مغذی مهم را برای بدن تامین کند. یک قاشق چایخوری معادل دو گرم میخک آسیاب شده حاوی:

کالری: 6

کربوهیدرات: یک گرم

فیبر: یک گرم

منگنز: 55 درصد ارزش روزانه

ویتامین K: دو درصد ارزش روزانه

منگنز به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و ساخت استخوان های قوی شناخته می شود. میخک علاوه بر اینکه منبع غنی منگنز به شمار می آید در مقادیر کمی استفاده می شود، بنابراین مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی را برای بدن تامین نمی کند.

میخک سرشار از آنتی اکسیدان است

میخک علاوه بر چندین ویتامین و مواد معدنی مهم سرشار از آنتی اکسیدان است. ترکیبات آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند و می توانند در جلوگیری از ایجاد بیماری های مزمن نقش بسزایی ایفا کنند، همچنین تحقیقات نشان می دهند اوژنول موجود در میخک به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند.

در حقیقت، یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد اوژنول آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را پنج برابر موثرتر از ویتامین E، آنتی اکسیدان قوی دیگر متوقف می کند. گنجاندن میخک در رژیم غذایی به همراه سایر مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به بهبود سلامت کلی کمک می کند.

میخک به محافظت در برابر سرطان کمک می کند

برخی تحقیقات نشان می دهند ترکیبات موجود در میخک به محافظت در برابر سرطان کمک می کنند. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره میخک به توقف رشد تومورها کمک کرده و باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی می شود.

یکی دیگر از مطالعات در فاز آزمایشگاهی نیز نتایج مشابهی را ارائه داد یعنی مقادیر متمرکز روغن میخک باعث مرگ سلولی در 80 درصد از سلول های سرطانی مری می شود، همچنین مشخص شده اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضدسرطانی است.

یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان داد اوژنول باعث مرگ سلول در سلول های سرطانی گردن رحم نیز می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید در این مطالعات آزمایشگاهی از مقادیر بسیار غلیظ عصاره میخک، روغن میخک و اوژنول استفاده شده است.

مصرف مقادیر زیاد اوژنول سمی است و مصرف بیش از حد روغن میخک باعث آسیب کبدی به ویژه در کودکان می شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر مقادیر کمتر روی انسان مورد نیاز است.

میخک باکتری ها را از بین می برد

تحقیقات نشان می دهند میخک دارای خواص ضدمیکروبی است یعنی به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها کمک می کند. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان داد اسانس میخک سه نوع باکتری معمول از جمله اشریشیا کلی، نوعی باکتری که باعث مسمومیت غذایی می شود را از بین می برد.

علاوه بر این، خواص ضدباکتریایی میخک حتی می تواند به ارتقاء سلامت دهان و دندان نیز کمک کند. در یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی مشخص شد ترکیبات استخراج شده از میخک رشد دو نوع باکتری موثر در بروز بیماری لثه را متوقف می کنند.

مطالعه دیگری روی 40 نفر تاثیر دهانشویه گیاهی متشکل از روغن درخت چای، میخک و ریحان را مورد آزمایش قرار داد. پس از استفاده به مدت 21 روز بهبود سلامت لثه، میزان پلاک و باکتری های موجود در دهان در افراد مشاهده شد. در ترکیب با مسواک زدن منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان اثرات ضدباکتریایی میخک برای سلامت دها مفید است.

میخک سلامت کبد را بهبود می بخشد

مطالعات نشان می دهند ترکیبات مفید موجود در میخک می تواند به ارتقاء سلامت کبد کمک کند. ترکیب اوژنول موجود درمیخک برای کبد مفید است. یک مطالعه در فاز حیوانی به موش های مبتلا به کبد چرب روغن میخک یا اوژنول داده شد.

هر دو مخلوط عملکرد کبد را بهبود می بخشد، التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. یک مطالعه روی حیوانات دیگر نیز نشان داد اوژنول موجود در میخک به معکوس کردن روند علائم سیروز کبدی یا زخم کبد کمک می کند. متاسفانه، تحقیقات در مورد اثرات محافظ کبد میخک و اوژنول در انسان محدود است.

با این حال، نتایج یک مطالعه در مقیاس کوچک نشان می دهد مصرف مکمل های اوژنول به مدت یک هفته باعث کاهش سطح گ گلوتاتيون s- ترانسفراز (GSTs)، خانواده ای از آنزیم های دخیل در سم زدایی می شود که اغلب نشانگر بیماری کبدی است.

علاوه بر این، میخک دارای آنتی اکسیدان های بالایی است که به دلیل توانایی آنها در کاهش استرس اکسیداتیو از بروز بیماری های کبدی جلوگیری می کند. با این وجود، مصرف اوژنول در مقادیر زیاد سمی است. یک مطالعه موردی در یک پسر بچه دو ساله نشان داد پنج تا 10 میلی لیتر روغن میخک باعث آسیب جدی به کبد می شود.

میخک به تنظیم قند خون کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد ترکیبات موجود در میخک به کنترل قند خون کمک می کند. یک مطالعه روی حیوانات نشان داد عصاره میخک به بهبود سطح قند خون در موش های مبتلا به دیابت منجر می شود.

مطالعه دیگری روی فاز آزمایشگاهی و حیوانی به بررسی اثرات عصاره میخک و نیگریسین ترکیب موجود در میخک هم روی سلول های عضلانی انسان و هم در موش های مبتلا به دیابت پرداخته است. میخک و نیگریسین باعث افزایش جذب قند از خون به سلول ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شوند.

هورمون انسولین مسئول انتقال قند از خون به سلول ها است. عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون گزینه ضروری محسوب می شود. در ترکیب با رژیم غذایی متعادل میخک به کنترل سطح قند خون کمک می کند.

میخک سلامت استخوان ها را افزایش می دهد

توده استخوانی پایین شرایطی است که تقریبا 43 میلیون نفر از افراد مسن را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. این امر منجر به پوکی استخوان می شود ، که احتمال خطر شکستگی را نیز افزایش می دهد. برخی از ترکیبات موجود در میخک در مطالعات روی حیوانات به حفظ توده استخوانی کمک می کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی فاز حیوانی نشان می دهد عصاره میخک سرشار از اوژنول، چندین نشانگر پوکی استخوان را بهبود می بخشد و تراکم و استحکام استخوان را افزایش می دهد، همچنین میخک سرشار از منگنز است و 30 درصد ارزش روزانه را در یک قاشق چایخوری معادل دو گرم میخک آسیاب شده تامین می کند.

منگنز به عنوان یک ماده معدنی در تشکیل استخوان نقش دارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است. یک مطالعه روی فاز حیوانی نشان می دهد مصرف مکمل های منگنز به مدت 12 هفته تراکم مواد معدنی و رشد استخوان را افزایش می دهد.

با این حال، تحقیقات فعلی در مورد تاثیر میخک بر توده استخوانی بیشتر محدود به مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی است. تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر آن بر تشکیل استخوان در انسان مورد نیاز است.

میخک زخم معده را کاهش می دهد

برخی تحقیقات نشان می دهند ترکیبات موجود در میخک به درمان زخم معده کمک می کند. زخم معده، زخم های دردناکی است که در مخاط معده، اثنی عشر یا مری ایجاد می شود. این زخم ها بیشتر در اثر کاهش پوشش محافظ معده ایجاد می شوند که به دلیل عواملی مانند استرس، عفونت و ژنتیک رخ می دهند.

در یک مطالعه روی فاز حیوانی اسانس میخک باعث افزایش تولید مخاط معده شده است. مخاط معده به عنوان یک مانع از فرسایش مخاط معده در برابر اسیدهای گوارشی جلوگیری می کند. یک مطالعه روی فاز حیوانی دیگر نیز نشان داد عصاره میخک به درمان زخم معده کمک می کند و اثراتی مشابه چندین داروی ضد زخم نشان می دهد.

اگرچه اثرات ضدزخم میخک و ترکیبات آن امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری در مورد اثرات آن در فاز انسانی مورد نیاز است.

میخک دندان درد را کاهش می دهد

میخک مانند سایر مکمل های گیاهی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود. میخک به کاهش حالت تهوع و درمان سرماخوردگی کمک می کند، همچنین در تسکین درد ناشی از سردرد، التهاب مفاصل و دندان درد نیز موثر واقع می شود. علاوه بر این، از میخک می توان به عنوان مسکن موضعی نیز استفاده کرد.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد از میخک برای درمان عفونت های قارچی نیز می توان استفاده کرد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. اوژنول، ماده فعال موجود در میخک یک مسکن طبیعی است که در برخی از مسکن های بدون نسخه نیز استفاده می شود.

مالیدن مقدار کمی روغن میخک روی لثه ها به طور موقت درد دندان را تاز مان مراجعه به دندانپزشکی کاهش می دهد. البته دقت داشته باشید مصرف بیش از حد روغن میخک رقیق نشده به لثه ها آسیب می رساند، بنابراین قبل از استفاده از آن در خانه این روش درمانی را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

افراد دچار اختلالات خونریزی یا مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون باید هنگام مصرف محصولات حاوی میخک مراقب باشند. روغن میخک می تواند خطر خونریزی غیرطبیعی را افزایش دهد.

 در مطالعه دیگری نیز میخک به عنوان مسکن ضددرد و دندان درد معرفی می شود. مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد روغن میخک به ویژه در کاهش درد موثر است. میخک علاوه بر این مزیت خاصیت مبارزه با باکتری هایی را دارد که می توانند در دهان رشد کرده و فرد را در معرض خطر عفونت قرار دهند.

برای کاهش درد دندان می توان روغن میخک خرید یا به سادگی چهار تا 6 گل میخک را جوشانده و آب میخک درست کنید، سپس می توان نواحی دردناک لثه ها را با آن ماساژ داد. روغن میخک حاوی یک ماده شیمیایی به نام اوژنول است که به عنوان عامل بی حس کننده و ضدباکتری عمل می کند. علاوه بر این، روغن میخک ضدالتهاب و ضدقارچ است.

برای استفاده از آن برای دندان درد دستمال تمیز یا پنبه را به روغن آغشته کرده و روی محل درد روی لثه ها ماساژ دهید، همچنین می توان از میخک کامل استفاده کرد. به سادگی آنها را به مدت چند دقیقه روی محل آسیب دیده قرار دهید.

در پایان

میخک فواید زیادی برای سلامتی از جمله کنترل قند خون و جلوگیری از رشد باکتری ها دارد. میخک مانند بسیاری از مواد غذایی سالم هنگامی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته شوند موثر هستند، بنابراین میخک را در چند وعده غذایی خود طی هفته بگنجانید.

میخک آسیاب شده به راحتی در بسیاری از غذاها استفاده می شود، طعم گرم و متمایزی را به دسرها، کاری ها یا چتنی ها می افزاید، همچنین می توان میخک کامل را به مدت پنج تا 10 دقیقه در آب جوشانده تا از نوشیبدن یک فنجان آرام بخش چای میخک لذت ببرید. میخک خوشمزه فواید بسیار مهمی برای سلامتی دارد.

مترجم: الهه زارعی