این کتاب با نام "خطر" آخرین اثر باب وودوارد، خبرنگار باسابقه واشنگتن پست است که آن‌ را همراه همکارش، رابرت کوستا، نوشته است. این کتاب قرار است هفته آینده در بازار منتشر شود و به مستندسازی ماه‌های پر آشوب پایانی ریاست جمهوری ترامپ و شروع دوره ریاست جمهوری بایدن می‌پردازد. در حال حاضر، بخش‌هایی از محتوای این کتاب به رسانه‌ها درز کرده است.

در این کتاب آمده است: این مکالمه به صورت تلفنی در تاریخ ۱۹ ژانویه حدود ساعت ۲۲ انجام شد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان گفت که به عنوان بخشی از یک سنت دیرینه که در آن روسای جمهور در حال کناره‌گیری نامه‌هایی را برای جانشین خود می نویسند، او نیز تازه نوشتن نامه شخصی برای جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا را تمام کرده است.

براساس این کتاب، ترامپ به مک‌کارتی گفت: من تازه نوشتن این نامه را تمام کردم.

مک‌کارتی از شنیدن اینکه ترامپ بالاخره بعد از هفته‌ها خواهش نهایتا به توصیه وی عمل کرده بود، بسیار خوشحال شد.

از آنجایی که ترامپ قصد نداشت در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند و می‌خواست از اصول و هنجارهای دیرینه اجتناب کند و لطمه پایداری به سنت دیرینه آمریکا برای انتقال‌های صلح‌آمیز میان دولت‌ها بزند، این سیاستمدار جمهوری‌خواه اهل کالیفورنیا از ترامپ خواست تا برای تحکیم انتقال قدرت به بایدن یک گام فراتر بگذارد.

مک‌کارتی در این مکالمه تلفنی به ترامپ گفت: نمی دانم در دو ماه گذشت چه اتفاقی برای شما افتاده است. شما همان آدم چهار سال گذشته نیستید.

در این کتاب آمده است، مک‌کارتی سپس به ترامپ التماس کرد تا با بایدن تماس بگیرد.

وی به ترامپ گفت: به خاطر من با بایدن تماس بگیرید. شما باید با او تماس بگیرید. با جو بایدن تماس بگیرید.

براساس این کتاب، پاسخ ترامپ به این درخواست منفی بود و پس از آنکه مک‌کارتی چندین بار سعی کرد وی را در این خصوص تحت فشار بگذاردف ترامپ موضوع صحبت را عوض می کرد.

بخشی از این پاسخ منفی ترامپ به این خاطر بود که وی از به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ امتناع کرده بود و همچنان تاکید داشت که خودش پیروز بحق این انتخابات است و این انتخابات به ناحق از وی دزدیده شده است.

ترامپ در روزها و هفته‌های پس از انتخابات هرگونه پیشنهاد برای قبول شکست در برابر بایدن را رد کرد. در یکی از این موارد در ماه نوامبر، پس از انکه بایدن پپیروز انتخابات اعلام شد ترامپ به نزدیکان خود و "هوپ هیکس"، مدیر مطبوعاتی‌اش گفت: بایدن کسی نیست که بخواهم در مقابلش تسلیم شوم. در حد من نیست که این کار را انجام دهم.

در این کتاب آمده است: هوپ هیکس از ترامپ خواست تا سرمایه سیاسی را که جمع کرده، در نظر بگیرد و آن را هدر ندهد. اما ترامپ گفت "میراثم برایم هیچ اهمیتی ندارد. میراث من مهم نیست. اگر شکست بخورم، این میراث من خواهد بود".

مک‌کارتی علنا ترامپ را مقصر حمله به کنگره دانست اما کمی بعد لحن خود را ملایم‌تر کرد و حتی برخی از انتقاداتش را نیز پس گرفت.

در این کتاب آمده است: ترامپ و مک‌کارتی حتی پس از خروج او از کاخ سفید در تفرجگاه مارالاگو با یکدیگر دیدار کردند اما ترامپپ همچنان ناراحت بود که چرا مک‌کارتی او را به خاطر آشوب‌ها و حمله به کنگره مقصر دانست.

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: ترامپ در فوریه سال جاری میلادی در ضیافت شامی به دوستانش گفت "مک‌کارتی هر روز با من تماس می‌گرفت و وانمود می کرد که بهترین دوست من است اما سپس از پشت به من خنجر زد. مک‌کارتی آدم خوبی نیست".

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ زمانی که به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا مطرح بود از باراک اوباما رئیس جمهور در حال کناره‌گیری هنگامی که از کاخ سفید به ساختمان کنگره می‌رفتند پرسیده بود که فکر می‌کند بزرگترین اشتباهش چه بوده است.

وودوارد و کاستا گزارش می کنند که ترامپ و اوباما به همراه سناتور روی بلانت، مسئول برنامه ریزی مراسم تحلیف، سوار بر خودرو از کاخ سفید عازم ساختمان کنگره آمریکا شده بودند.

به نوشته این کتاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب از اوباما پرسید: بزرگترین اشتباه شما چه بوده است؟

اوباما بر اساس این گزارش مکث کرده و به سمت ترامپ نگاه کرد. او پاسخ داد: چیزی به خاطرم نمی‌آید.

ترامپ سریع موضوع صحبت را عوض کرده و پرسید: آیا این خودرویی است که شما همیشه استفاده می‌کنید؟

التماس‌های رهبر اقلیت سنا به ترامپ برای تماس با بایدن/سوال ترامپ از اوباما