روایت آرزو رمضان جماعت از نمایشگاه «بی‌برگی» در گالری نیان | روابط انسانی در گیاهان

50

1400/6/27

15:36


آرزو رمضان جماعت گفت: ابزارهای ساده امکانات زیادی در اختیار من گذاشت و کمک کرد هر کاری که می‌خواهم انجام دهم.

روایت آرزو رمضان جماعت از نمایشگاه «بی‌برگی» در گالری نیان | روابط انسانی در گیاهان

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آرزو رمضان جماعت با عنوان «بی‌برگی» در گالری نیان برپاست. رمضان جماعت در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود ۲۰ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این مجموعه حاصل سه سال کار پی‌درپی است و از میان آثار متعددی که به وجود آوردم تعدادی برای نمایش انتخاب شد. این آثار با تکنیک خودکار و روان‌نویس رنگی روی کاغذ به وجود آمده‌اند.

رمضان جماعت ادامه داد: از حدود ۵ سال پیش توجه من به سمت گیاهان و طبیعت جلب شد و هم‌زمان با آثار فیگوراتیوی که کار می‌کردم در این زمینه هم به فعالیت پرداختم. اما شکل‌گیری این مجموعه به این دلیل بود که در پروژه قبلی از مس و اسید استفاده می‌کردم و با توجه به اینکه دختری دوساله داشتم این لوازم بسیار پرخطر بود. بنابراین مجبور بودم کارم را به سمتی سوق دهم که متریال بی‌خطر داشته باشد و درعین‌حال در دسترس باشد و هر زمان که بخواهم بتوانم کار کنم. در نتیجه این مجموعه کلید خورد و همه چیز معطوف به این شد که چه تکنیک و موضوعی را می‌توانم در حالی که بچه در کنارم است کار کنم.

این هنرمند ادامه داد: از ابتدای کارم همیشه روایت انسان‌ها موضوع آثارم بود، زیرا بیشترین چیزی که اطراف ما هست و داستان دارد آدم‌ها هستند. احساس کردم این روایت و دیالوگ که در روابط انسانی است می‌تواند در گیاهان نیز وجود داشته باشد. موضوعی که گیاه را برایم جذاب کرد همین شباهتی بود که احساس کردم در روابط گیاهی و انسانی وجود دارد. این کارها برایم جدا از کارهای فیگوراتیو نیست و انگار گیاهان همان آدم‌ها هستند و آن تلاطم‌های درونی و احساسات مختلف در قالب خطوط رنگین شکل گرفته است.

رمضان جماعت افزود: قصد نداشتم طبیعت‌گرایانه کار کنم بلکه نقوشی را از گیاه می‌گرفتم و داستان‌ها و رنگ‌های خودم را به آن اضافه می‌کردم و آن گیاه را تبدیل به یک گیاه جدید و یا انسانی جدید می‌کردم.

او درباره تأثیر استفاده از خودکار و روان‌نویس در کار خود گفت: در برخورد اول شاید این‌ها ابزاری ساده به نظر بیایند، اما به مرور امکاناتی در اختیار من گذاشت و کمک کرد هر کاری که می‌خواهم انجام دهم، ضمن اینکه محدودیت‌هایی داشت که بعداً تبدیل به یک ویژگی شد. مثلاً ترکیب شدن دو رنگ با روان‌نویس متفاوت از ترکیب شدن دو رنگ با آکریلیک یا رنگ‌روغن است. من برای ترکیب رنگ در روان‌نویس باید دو رنگ را مماس و در کنار یکدیگر استفاده می‌کردم و به این ترتیب رنگ‌ها هم استقلال خودشان را داشتند و هم رنگ دیگری را نشان می‌دادند. مخاطبان هم نظرات جالبی درباره این کارها داشتند و با دقت به کارها نگاه می‌کردند و برایشان جالب بود که این ابزار می‌تواند چنین تصویری ایجاد کند.

نمایشگاه آثار آرزو رمضان جماعت تا ۲ مهر در گالری نیان به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن‌بست ابهری، پلاک ۵ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو