تیم ملی‌ ایران در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ به مقام قهرمانی دست یافت و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ نایب قهرمان قاره کهن آسیا شد و در سال ۲۰۰۳ به مدال برنز مسابقات رسید.

بازی دیروز از این جهت هم مهم بود که ۱۰ تیم در رقابت‌های قهرمانی قاره‌ها سهمیه جهانی می‌گیرند که تیم ملی والیبال ایران با شکست چین و صعود به دیدار نهایی، سهمیه جهانی خود را در قطعی کرد. البته ۱۲ تیم هم بر اساس رده‌بندی جهانی سال ۲۰۲۱ فدراسیون جهانی والیبال، سهمیه حضور کسب خواهند کرد. مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ به میزبانی روسیه برگزار می‌شود و روسیه به همراه لهستان قهرمان سال ۲۰۱۸ سهمیه حضور را کسب کرده‌اند.

بهروز عطایی سرمربی جدید تیم ملی والیبال که پیش‌تر وعده حضور در فینال این مسابقات را داده بود، گفت: پیش‌بینی یک بازی سخت را داشتیم. مقابل تیمی بازی کردیم که در لیگ ملت‌ها شرکت نکرد تا خود را برای حضور در قهرمانی مردان آسیا آماده کند.

وی با بیان اینکه عملکرد تیم چین نشان‌دهنده کیفیت این تیم بود، تصریح کرد: چین پیش‌تر تیم ملی ژاپن را با نتیجه ۳برصفر شکست داده بود و بسیار قدرتمند در این رقابت‌ها ظاهر شده است. به همین دلیل سعی کردیم عملکرد این تیم را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنیم. سرمربی تیم ملی والیبال ایران در تشریح نقاط قوت تیم چین و چگونگی مهار این تیم از سوی شاگردانش گفت: چین در کار تهاجمی بسیار خوب بود و سرویس با ریسک بالا می‌زد. دو مهاجم بلند‌زن چین عملکرد بسیار خوبی داشتند با این حال فکر می‌کنم به جز ست دوم و به‌خصوص در ست سوم و چهارم نظم تیمی چین را برهم زدیم تا جایی که این تیم در ست چهارم دچار اشتباهات مکرر شد و خوشبختانه با استفاده از اشتباهات حریف، نتیجه لازم را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در جریان این بازی به هر دو تیم فشار آمد. از شروع رقابت‌ها تا پیش از بازی مقابل چین، تیم ایران کم خطا بود، ولی امروز به خاطر فشار زیاد بازی در ست اول تا سوم، تیم ایران ۱۱ تا ۱۲ اشتباه در هر ست داشت که نشان‌دهنده حساسیت و فشار بالای بازی بود.

عطایی اما از دو مشکل تیم ملی ایران در بازی مقابل چین هم صحبت کرد و گفت: مقابل حریف دو مشکل هم داشتیم. روز قبل میثم صالحی مصدوم شد و امروز با وجود دردی که داشت با غیرت بازی کرد و عملکردش قابل دفاع بود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر مصدومیت صابر کاظمی در جریان گرم کردن پیش از بازی از ناحیه بینی بود. او خون‌ریزی شدیدی از ناحیه بینی داشت به طوری که بخشی از زمین مسابقه خون‌آلود و موجب تاخیر ۱۰ دقیقه در شروع بازی شد. به دلیل خون‌ریزی شدید بینی صابر، در ست اول و دوم نتوانستیم از او استفاده کنیم اما امین اسماعیل‌نژاد عملکرد بسیار خوبی داشت.

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: مصدومیت صابر شوک به تیم وارد کرد و ترکیب اولیه تیم ایران را به هم زد. با وجود درد و خون‌ریزی بینی کاظمی، پزشک تیم او را به بازی رساند و کاظمی هم با تلاش زیاد و با غیرت بازی کرد.

عطایی با ابراز رضایت از کار گروهی شاگردانش در بازی مرحله نیمه‌نهایی افزود: خوشبختانه کار گروهی تیم بسیار خوب بود. همه بچه‌ها به نوعی به انسجام تیمی کمک کردند. خوشحالم که این بازی به سود تیم ملی ایران تمام شد. تمام تلاش بازیکنان ایجاد شادی برای مردم ایران است و امیدوارم با دعای خیر مردم، شادی بزرگی برای ملت عزیزمان رقم بزنیم. فینال مسابقات والیبال قهرمانی آسیا امروز ساعت ۱۳:۳۰ بین ایران و ژاپن برگزار می‌شود.