تاثیر نور خورشید بر رنگ مو و رشد مو

تاثیر نور خورشید بر رنگ مو و رشد مو


منبع: بیتوته

81

1400/6/28

09:59


تاثیر نور خورشید بر رنگ مو و رشد مو



اشعه ماورا بنفش خورشید بر مو ، فواید نور خورشید بر مو ، فواید تابش نور خورشید بر موها

تاثیر نور خورشید بر موهای زنان

 

اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی مو

تابش نور خورشید به خصوص در تابستان به قدری شدید است که میتواند باعث آسیب به پوست و مو شود ، برای کاهش تاثیر نور خورشید بر مو بهتر است زمانی که نور خورشید شدید و مستقیم است از کلاه آفتابی و کلاه حصیری برای محافظت فیزیکی از مو و پوست خودتان استفاده کنید. 

تابش نور آفتاب به خصوص در تابستان به قدری شدید است که می تواند باعث ایجاد آسیب به پوست و مو باشد ، در صورتی که تمایل به بهره گرفتن از نور آفتاب دارید باید یک سری نکات را برای مراقبت از پوست و موی خود رعایت کنید تا آسیب تاثیر نور خورشید بر مو و پوست را به حداقل برسانید. 

 

نور خورشید با این که می تواند سبب افزایش تولید و جذب ویتامین دی در بدن شود ولی با این حال تابش اشعه ماورا بنفش خورشید میتواند باعث آسیب رساندن به پوت و مو و تسریع روند پیری شود. تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید بر مو می تواند باعث ایجاد آسیب هایی بر پوست سر و ساقه مو شود که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم.

 

اشعه ماورا بنفش خورشید میتواند به لایه زیرین سطح پوست سر نفوذ کرده و باعث ایجاد جهش در سلول های پوست سر شده و آسیب ایجاد شده بر اثر استرس اکسیداتیو منجر به تغییر پروتئین های ساقه مو می شود و رنگدانه ملانینن را تجریه می کند. 

 

فواید تابش نور خورشید بر موها, تاثیر نور خورشید بر رشد مو, تاثیر نور خورشید بر رنگ مو

فواید نور خورشید بر مو

 

فواید نور خورشید بر مو

همه ما می دانیم که تابش نور خورشید بر پوست منبع اصلی تولید و جذب ویتامین دی در بدن است. وجود ویتامین دی برای حفظ چرخه کامل رشد مو و پیشگیری از ریزش موها ضروری ست. ویتامین دی رشد فولیکول های مو را تحریک می کند و یکی از علایم اولیه کمبود ویتامین دی ، ریزش موها است با این وجود قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید با وجود نازک شدن لایه ازن و افزایش مقدار اشعه ماورا بنفشی که به ما می رسد میتواند برای سلامت پوست و مو خطر ساز باشد و بهتر است ویتامین دی مورد نیاز بدن را با استفاده از مکمل های ویتامین دی تامین کنید. 

 

بر اساس مطالعات انجام شده هوای آزاد و نور آفتاب خطر بروز افسردگی و مشکلات پوستی و ریزش مو در زنان جوان را کاهش می دهد. 

آفتاب باعث افزایش گردش خون در مویرگهای سطحی پست شده و باعث رشد و تغذیه بهتر فولیکول های مو می شود ولی قرار گرفتن نادرست و بیش از حد در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید میتواند مشکل ساز شود. 

 

آفتاب صبح گاهی کلاژن سازی در پوست را تحریک کرده و پوست را سفت می کند و ریشه مو را تقویت می نماید. 

 

برای بهره بردن از فواید تابش نور خورشید بر موها میتوانید نکات زیر را رعایت کنید : 

 

ساعت هایی از خانه خارج شوید که تابش نور خورشید شدید نباشد مثلا ساعت های ابتدایی و انتهایی روز. 

در فصل تابستان بین ساعت 10 – 16 درمعرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و در صورتی که مجبور به ترک خانه بودید حتما از کلاه های لبه دار یا روسری برای محافظت از موها و پوست سرتان استفاده کنید. 

 

مضرات نور خورشید بر مو, تاثیر نور خورشید بر مو, تاثیر نور خورشید بر موهای زنان

تاثیر نور خورشید بر رشد مو

 

تاثیر نور خورشید بر رشد مو

به گفته کلوددین پیرارد فرانچیمونت، عضو گروه پوست و موی بیمارستان دانشگاه لیژ ، نور خورشید باعث می شود هورمون هایی که در نزدیک پوست سر و فولیکول های مو آزاد شود که میتواند منجر به اختلال پوستی شود. 

 

اشعه ماورا بنفش خورشید باعث می شود فاز ریزش در چرخه مو سریعتر اتفاق بیوفتد و در چرخه رشد مو تاخیر ایجاد کرده و در نتیجه  قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید باعث می شود شما با مشکلی به نام تلوژن افلوویوم روبرو شوید یعنی موهایتان نازک شده و ریزش پیدا میکند.

 

از سوی دیگر محققان ریزش موی فصلی که نوع الفوویوم تلوژن است را با قرار گرفتن مستمر در معرض نور فرابنفش مرتبط می دانند. 

به عقیده فرانچیمونت آلوپسی آندروژنیک  با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید شدت پیدا می کند.

 

از سوی دیگر در افراد طاس تشکیل سلول های سرطانی در اثر جهش سلول هایی که در معرض اشعه ماورا بنفش قرار گرفته اند افزایش پیدا کرده و قرار گرفتن مسمتر در طول سال ها در معرض نور خورشید می توند منجر به دومین سرطان شایع پوستی یعنی کارسینوم سلول سنگفرشی در پوست سر شود. 

 

تاثیر نور خورشید بر رنگ مو

رنگدانه ملانین به خصوص در موهای تیره نوعی محافظت آنتی اکسیدانی از ساقه مو در برابر نور خورشید ایجاد می کند و مانع از تغییر رنگ موها می شود ولی به تدریج با افزایش سن این رنگدانه ها از بین رفته و موها به خاکستری و سفید متمایل می شوند و مقدار ملانین برای محافظت از ساقه مو کاهش پیدا میکند.

 

تاثیر نور خورشید بر رنگ مو باعث روشن تر شدن رنگدانه های مو و در نتیجه روشن و شکننده شدن آن ها شده و موها به مرور زمان نازک شده و می شکنند. 

 

تاثیر نور خورشید بر رشد مو, تاثیر نور خورشید بر رنگ مو, آسیب پذیری موها در برابر نور خورشید

مواردی که آسیب پذیری موها در برابر نور خورشید را بیشتر می کند

 

مواردی که آسیب پذیری موها در برابر نور خورشید را بیشتر می کند

برخی وسایل که برای ارایش مو استفاده میکنیم و برخی عادت های روزانه میتواند باعث آسیب پذیرتر شدن ساقه موها در برابر نور خورشید شوند و به کراتین مو آسیب برساند و باعث شود که نورخورشید و گرما راحت تر به ساقه مو نفود کرده باعث شکنندگی بیشتر موها شوند . از جمله :

- اتوی مو

- آب کلر دار استخرها

- دکلره موها

 

به گفته ویلما برفلد ، متخصص پوست : اگر موهایتان را دکلره یا هایلایت کرده اید یعنی به کراتین موهایتان آسیب رسانده اید که با شناکردندر استخرکلردار یا قرار گرفتن طولانیمدت در معرض آفتاب این آسیب را تشدید می کنید و در نتیجه احتمال اینکه با موهای نازک و شکننده روبرو شوید بسیار بیشتر می شود. 

در صورت شنا در استخر سعی کنید حتما از کلاه محافظ استفاده کرده و سپس دوش بگیرید تا آب استخر از موهایتان شسته شود. 

 

گردآوری : بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو