کشف نشانه‌های لباس داشتن انسان‌ها در ۱۲۰ هزار سال پیش

61

1400/6/28

10:00


ابزارها و استخوان‌هایی که در یک غار در کشور آفریقایی مغرب به دست آمده نشان می‌دهد انسان‌ها دست‌کم از ۱۲۰ هزار سال پیش در کار دوختن و تهیه کردن لباس برای پوشیدن بوده‌اند.

کشف نشانه‌های لباس داشتن انسان‌ها در ۱۲۰ هزار سال پیش

گروه مد و لباس هنرآنلاین: دکتر امیلی هالت از موسسه ماکس پلانک آلمان در حوزه علوم تاریخ انسانی نویسنده پژوهشی است که بر فعال بودن انسان‌های دیرین در بخش تهیه و تولید لباس تاکید می‌کند. به گفته دکتر هالت، آنچه در یکی از غارهای باستانی مغرب به دست آمده، نشانگر نوآور و کاردان بودن انسان‌های ابتدایی در قاره آفریقاست. بر این اساس، رفتار انسان‌ها در ۱۰۰ هزار سال پیش هم تاکیدی است بر اینکه آنها به لباس پوشیدن خودشان اهمیت می‌دادند.

در حالی که شاید نشانی از پوست‌ها و خزها در گذر ده‌ها هزار سال باقی نمانده باشد اما ابزارهای انسان‌های دیرین برای دوختن و آماده کردن لباس چیزی نیست که به این سادگی‌ها زیر یا روی خاک از بین برود. آزمایش‌های دی‌ان‌ای آثار بازمانده در بخش‌های مختلف سرزمین آفریقا هم نشان می‌دهد داشتن لباس قدمتی دست‌کم ۱۷۰ هزار ساله دارد و تازه‌ترین مطالعه‌های دانشمندان و پژوهشگران حاکی از آن است که حتی انسان‌های اولیه هم چیزی به نام لباس داشتند.

دکتر هالت و همکارانش در گزارش علمی خود از یافته‌های کاوش غاری در سواحل اقیانوس اطلس در مغرب (مراکش) نشان داده است ۶۲ قطعه استخوان حیوان در غار وجود داشته که به احتمال فراوان به ابزار تبدیل شده است. دکتر هالت که از ۲۰۱۲ استخوان‌های موجود در غار را برای یافتن زنجیره غذایی انسان‌های ابتدایی آزمایش و مطالعه می‌کرد، دریافت بخشی از استخوان‌ها از ۱۲۰ هزار تا ۹۰ هزار سال پیش کاربرد ابزار داشته‌اند.

دانشمندان به تدریج دریافتند ابزارهایی که از استخوان حیوان‌های وحشی ساخته شده برای تبدیل کردن چرم حیوان به لباس و پوشش بوده است. هر چند هنوز کسی نمی‌داند لباس‌های انسان‌های ۱۲۰ هزار سال پیش برای نگه داشتن آنها از گرما و سرما بوده یا صرفا کاربرد زینتی داشته است. آنچه پیداست اینکه پوست و چرم حیوان بخشی جدایی‌ناپذیر از ابزار زندگی انسان‌های ابتدایی بوده و در کاوش‌های باستان‌شناسی همواره نشانه‌های آن به دست می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو