همه چیز درباره کیا سورنتو جدید

همه چیز درباره کیا سورنتو جدید


منبع: فوت و فن

108

1400/6/28

12:07


کیا سورنتوی جدید تمام چیزهایی که مشتریان می‌خواهند را برای‌ آن‌ها فراهم می‌آورد

کیا سورنتو نمادی است از هر آنچه در صنعت خودروسازی درست و هر آنچه غلط است؛ می‌توانم توضیح دهم.

اول اینکه توده‌ای غول‌پیکر از مهندسی بی‌نظیر است. هفت صندلی دارد و می‌توان یک یا دو صندلی مخصوص کودکان را که قابلیت جابجایی دارند، در پشت آن نصب کرد و فضای بسیار زیاد داخل آن به راحتی قابل دسترسی است. به هر صورت آن‌ها توانسته‌اند فضایی کافی برای پنج بزرگسال، دو کودک و چند چمدان (البته که اگر هر ۷ سرنشین حاضر باشند، جای بار کم است)، یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری، جعبه دنده (گیربکس) اتوماتیک روان، یک موتور الکتریکی و چند باتری برای عملکرد هیبریدی و امکان اتصال به برق، صندلی‌هایی نرم و رودوزی شده چرمی، صفحه نمایش‌های لمسی بزرگ و تمام ابزارهای برقی دیگری که افراد می‌خواهند برای وسیله نقلیه خانوادگی خود داشته باشند (البته اگر بتوانند هزینه‌اش را بپردازند) ایجاد کنند.

این ابزارهای تکمیلی کمک به رانندگی خودکار از طریق نگه داشتن خودرو بین دو خط، حالت سرعت ثابت هشیار (کروز)، دوربین برای پارک کردن، ترمز اضطراری خودکار، اخطار نقاط کور و کنترل خودکار دمای هوای داخل خودرو را شامل می‌شود. به علاوه یک سیستم کامل کنترل چهار چرخ با فرمان برای رانندگی در خارج از جاده و زمین‌های گلی، شنی یا برفی و پریز برق در همه جای ماشین تعبیه شده است که همه ضمانت‌ معمول و هفت ساله کیا را دارند.

مشخصات 

کیا سورنتو۳ – موتور ۱.۶ لیتر بنزینی و برقی PHEV و کنترل خودکار تمام چرخ‌ها با فرمان (AWD)

قیمت (مدل مورد آزمایش): ۴۹هزار و ۵۵۵ پوند – شروع قیمت از ۳۹ هزار و ۳۵۰ پوند

موتور: بنزینی چهار سیلندری ۱.۶ لیتری، دنده خودکار شش سرعتی و موتور برقی

قدرت موتور: ۲۶۱اسب بخار

بیشترین سرعت: ۱۹۰ کیلومتر در ساعت

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۸.۴ ثانیه

مصرف سوخت: ۲۸۴ کیلومتر در ازای هر گالن بنزین (شامل موتور برقی)

انتشار دی‌اکسید کربن: ۳۸ گرم در هر کیلومتر (شامل موتور برقی)

واقعا به سختی می‌توان به کاستی‌های این خودروی دو تنی توجه کرد. شما با مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی مواجه خواهید شد که در بیشتر رقبای آن یافت می‌شود. تقریبا به اندازه نشان‌های تجاری نظیر اسکودا و ولوو «هوشمند» است و همان ظرفیت‌های آن‌ها را دارد. از خودروهایی نظیر جی‌ال‌بی مرسدس بنز ارزان‌تر (البته نه خیلی) است و احتمالا از همتای رنجرور اسپرت خود خیلی بیشتر قابل اتکا است. ماشین خوش‌قیافه‌ای است؛ البته در همان دسته ماشین‌های شاسی‌بلند دوران ما قرار می‌گیرد که سپرهای مربعی بزرگی شبیه به هم دارند و باید مدتی طولانی برایتان بماند.

کیا سورنتوی جدید تمام چیزهایی که مشتریان می‌خواهند را برای‌ آن‌ها فراهم می‌آورد و این واقعا خود «مشکل» است؛ یعنی خود خودرو یا شرکتی که آن را می‌سازد هیچ مشکلی ندارد؛ مشکل اینجا است که افراد زیادی می‌خواهند این‌گونه خودروها را برانند چون همه عاشق ویژگی‌های ماشین‌ شاسی‌بلند‌ند. آن‌ها موقعیت بالای صندلی هنگام رانندگی را ترجیح می‌دهند؛ حتی با توجه به اینکه مرکز جاذبه را بالاتر می‌برد و اگر همه امور دیگر ثابت باشد، همین یک مورد باعث می‌شود کنترل خودرو کمتر و سخت‌تر باشد؛ اما آن‌ها علی‌رغم اندکی تاب‌ خوردن هنگام پیچیدن ماشین، عاشق حس نرم و روان سواری در آن‌اند. آن‌ها می‌خواهند فرمانی داشته باشند که چهار چرخ را کنترل می‌کند؛ درحالی که هیچ وقت به جایی زمخت‌تر و کوهستانی‌تر از پارکینگ یک فروشگاه زنجیره‌ای نخواهند رفت. آن‌ها از معافیات مالیاتی و تصویر محیط‌ زیستی استفاده از خودرویی برقی لذت می‌برند که موتور برقی دارد و هیبرید است ولی همین خودروهای سنگین و زیادی مهندسی شده  بدترین تاثیر را روی جهان ما دارند و بعضی اوقات به ندرت به برق زده می‌شوند تا بعد از سه ساعت شارژ شدن در خانه تنها ۵۶ کیلومتر با موتور برقی خود جلو بروند. بیشتر ویژگی‌های این خودرو در گوشه منوی صفحه نمایش‌های لمسی آن بدون استفاده باقی خواهد ماند؛ از جمله گزینه‌های متعدد برای حالت نور محیط هنگام پخش موسیقی که یکی از آن‌ها حالت «قهوه‌خانه‌ای شلوغ» است.

آنچه مشتریان امروز دیگر نمی‌خواهند، ماشین‌های مدل ون و هاچ‌بک است. آن‌ها حتی خودروهای شاسی‌بلند بزرگی که چند سال پیش محبوب بودند را هم دیگر نمی‌خواهند. خودروسازانی نظیر رنو (با ماشین‌های اسپیس و سینیک)، سیتروئن (با خودروی پیکاسو) و خود کیا مجبور بودند یا شاسی‌‌بلندهای امروزی بسازند یا خطر کاهش فروش را به جان بخرند. سورنتوی قدیمی بیشتر شبیه یکی از همان شاسی‌‌بلندهای بزرگ بود تا شاشی‌بلندهای امروزی و سدونای بزرگ و جادار نیز امروز جای خود را به کیا اسپورتیج داده است؛ یک نیمه شاسی بلند «کراس‌اوور» مانند نیسان قشقایی که خودروی محبوب دیگری در بین مردم است.

اما هنوز تلاش‌ها علیه خودروهای شاسی‌بلند ادامه دارد؛ چون آن‌ها بزرگ و همیشه تشنه سوخت‌اند، اما این بدان دلیل نیست که خودروسازان مردم را به خرید آن‌ها مجبور کرده‌اند یا با انتشار تبلیغاتی ضمنی به سبک فیلم «پرتقال کوکی» آنان را فریب می‌دهند یا این خودروها را به رایگان به آن‌ها اعطا می‌کنند. اصلا این گونه نیست. این خودروی کیا سورنتو خودرویی کاملا توانا است و می‌تواند برای یک دهه یا بیشتر در خدمت صاحب خود باشد اما با وجود این، حدود ۵۰ هزار پوند هزینه برمی‌دارد که معادل خرید یک آپارتمان در بخش‌هایی از بریتانیا است. یا اینکه باید آن را بعد از پرداخت هزینه‌های رهن و مالیات به قیمت ماهی ۳۵۰ پوند اجاره کرد و در آخر مابه‌التفاوت آن را پرداخت تا صاحبش شد. این ابزاری پولی و آشکار است که نشان می‌دهد سلیقه مردم در خرید خودرو چقدر تغییر کرده است و اصلا خبر خوبی برای سیاره ما نیست. همان‌طور که می‌بینیم، کیا خودروهای برقی کوچک‌تر و بی‌نظیری مانند ای-نیرو و سول هم می‌سازد اما مشتریان به دنبال اسپورتیج و سورنتو هم هستند.

پس مشکل صنعت خودروسازی در مشتریان آن و سلیقه عجیب ضد محیط زیستی آنان است. برای ظهور خودروهای شاسی‌بلند ما فقط باید خود را سرزنش کنیم و چه بهتر که به آن اعتراف کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو