طرز تهیه دلمه بادمجان

طرز تهیه دلمه بادمجان تبریزی قلمی تصویری بدون گوشت در فر رزا منتظمی رژیمی با پنیر پیتزا

دلمه بادمجان یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های آذربایجان می باشد، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دلمه بادمجان در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان دلمه ای۸ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
برنجنصف پیمانه
لپهنصف پیمانه
پیاز۳ عدد
سیر۴ عدد
سبزی دلمه۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۱۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

طرز تهیه دلمه بادمجان

مرحله اول

برای تهیه دلمه بادمجان تبریزی ابتدا باید لپه را به مدت حداقل ۴ ساعت در یک کاسه آب بخیسانیم تا نفخ آن گرفته شود، پس از خیساندن لپه آنرا آبکشی می کنیم و به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا لپه ها به مدت یک ساعت بپزند.

مرحله دوم

در مرحله بعدی برنج را در یک ظرف حاوی آب و نمک می خیسانیم، سپس یک قابلمه مناسب را نیمه آب پر می کنیم، سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن و ۱ قاشق چای خوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله سوم

در این مرحله پس از اینکه آب به جوش آمد برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا نیمپز شود. زمانی اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان سفت بود آنها را با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

دو عدد از پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیازها نرم و سبک شود سپس دو عدد از سیرها را نیز خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله پنجم

در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه ، نمک و فلفل سیاه به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله ششم

در این مرحله لپه ها را در صورتی که نرم و نیمپز شده باشند آبکشی می کنیم و به تابه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه سبزی دلمه را نیز خرد و به تابه اضافه می کنیم حرارت را کمی زیاد می کنیم و مواد را مداوم هم می زنیم تا سبزی آب نیندازد.

مرحله هفتم

پس از اینکه سبزی دلمه کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد درب تابه را می گذاریم تا به مدت ۵ دقیقه درون تابه بخار بپیچد سپس درب تابه را بر می داریم و برنج را که قبلا آبکش کرده بودیم اضافه می کنیم و با دیگر مواد مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه برنج را با دیگر مواد مخلوط کردیم اجازه می دهیم آب درون تابه به طور کامل تبخیر شود سپس تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در ادامه کلاهک بادمجان ها را با دقت جدا می کنیم سپس داخل بادمجان ها را خالی می کنیم.

مرحله نهم

هنگام خالی کردن درون بادمجان ها مراقب باشید که به بدنه بادمجان ها صدمه ای وارد نشود. حالا بادمجان ها را مقداری روغن به خوبی تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند و در زمان پخت دلمه ها ظاهرشان را حفظ کنند و له نشوند سپس روغن اضافی بادمجان ها را با دستمال حوله ای می گیریم.

مرحله دهم

سیرها و پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد کرده و در یک قابلمه جادار تفت می دهیم تا کمی سبک شوند ، سپس گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوجه فرنگی ها نیز کمی سرخ شوند.

مرحله یازدهم

حالا دو لیوان آب جوش به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس دلمه ها با حرارت بالا غلیظ شود. در حین اماده شدن سس مخلوط گوشت ، برنج و لپه را داخل بادمجان ها می ریزیم و بادمجان ها را داخل سس می چینیم.

مرحله دوازدهم

حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا دلمه ها به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم بپزند. در پایان دلمه های بادمجان را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و سس گوجه فرنگی را روی دلمه ها می ریزیم.

نکات طرز تهیه دلمه بادمجان

دلمه بادمجان بدون گوشت

اگر به هر دلیلی نمی خواهید از گوشت در تهیه دلمه بادمجان استفاده کنید می توانید سبزیجات و حبوبات را جایگزین گوشت کنید. به طور مثال می توانید از قارچ سرخ شده به جای گوشت استفاده کنید. نکته دیگر اینکه اگر از گوشت استفاده نمی کنید می توانید از لپه و برنج بیشتری استفاده کنید.

دلمه با بادمجان قلمی

اگر بادمجان دلمه ای ندارید و می خواهید از بادمجان های قلمی برای پخت این غذای خوشمزه استفاده کنید، باید بادمجان ها را به صورت طولی از وسط به طوری برش بزنید که بادمجان فقط از یک سمت برش بخورد و سمت دیگرش به هم وصل باشد.

در ادامه داخل بادمجان را با کارد یا قاشق خالی می کنیم، سپس از مواد دلمه داخل بادمجان می ریزیم و بادمجان را داخل قابلمه قرار می دهیم. بادمجان ها را باید طوری در قابلمه بگذاریم که سمت برش خورده بالا قرار بگیرد و مواد نریزند.