مردم یزد و قم بیش از دیگران کتاب می‌خوانند | کدام استان‌های ایران پایین جدول کتابخوانی هستند؟

127

1400/6/29

02:19


سرانه مطالعه افراد باسواد ۱۵ سال و بالاتر در سال ١٣٩٩ میانگین ٨ ساعت و ١٨ دقیقه در ماه یا ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بود؛ ۶ ساعت و ٣٢ دقیقه مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ٢٣ دقیقه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه مطالعه نشریات.

مردم یزد و قم بیش از دیگران کتاب می‌خوانند | کدام استان‌های ایران پایین جدول کتابخوانی هستند؟

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مرکز آمار ایران در یکی از طرح‌های تازه خود سراغ فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی رفته و داده‌های مرتبط با حوزه‌های کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، سرمایه اجتماعی و... را در افراد ۱۵ سال به بالا گردآوری کرده است.

بر اساس آنچه در درگاه مرکز آمار ایران آمده، در این آمارگیری به ۴٣٧٠٠ خانوار شهری و ١٨٨۶٠ خانوار روستایی و در کل به ۶٢۵۶٠ خانوار ایرانی مراجعه و اطلاعات مرتبط با حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گردآوری شده است. قرار است یافته‌های تفصیلی این طرح به زودی در درگاه ملی آمار ایران به نشانی  www.amar.org.ir قرار گیرد.

- مهم‌ترین یافته‌های طرح در حوزه مطالعه به این شرح ارائه شده است با این توضیح که جامعه آماری افراد باسواد ۱۵ سال و بالاتر بوده است.

- ۹.۶۲ درصد افراد در سال ١٣٩٩ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه و ۵.۵۴ درصد هم در یک سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی اعم از چاپی یا الکترونیکی داشته‌اند.

- ۴.۲۲ درصد در ماه قبل از آمارگیری روزنامه اعم از چاپی یا الکترونیکی و ٩‌.٨ درصد در ماه قبل از آمارگیری نشریه (چاپی یا الکترونیکی)  مطالعه کرده‌اند.

- از ۶ ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی در ماه، ٢ ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و ۴ ساعت سرانه مطالعه سایر کتب غیر درسی بوده است.

- از افرادی که سال ١٣٩٩ مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند، ٢‌/٣٣ درصد دست‌کم یک عنوان کتاب، ٧‌/٥٢ درصد دو تا چهار عنوان، ٥‌/٧ درصد پنج تا هفت و ٥‌/٦ درصد بیش از هفت عنوان کتاب خوانده‌اند.

- نتایج آمارگیری نشان می‌دهد اولویت مطالعه افراد به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگسالان، روانشناسی و تربیتی و موضوع‌های دینی (جز ادعیه و قرآن) بوده است.

- استان‌های یزد با ١٥ ساعت و ١٦ دقیقه، قم با ١٥ ساعت و ١٢ دقیقه و قزوین با ١٢ ساعت و ٥٨ دقیقه در ماه بیشترین و کرمانشاه با ٣ ساعت و ٤٠ دقیقه، کهگیلویه و بویراحمد با ٣ ساعت و ٢٢ دقیقه و بوشهر با ٢ ساعت و ٤٠ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو