سرورهای HP نسل ۸ و ۹ و ۱۰

منبع: فوت و فن

87

1400/6/29

09:55


سرورهای ProLiant از شرکت HPE از پرکاربردترین سرورهای جهان هستند که به نسبت سایر مدل‌های سرور که در بازار وجود دارند بسیار قابل اعتماد و مقیاس پذیر هستند.

نسخه ۸ این نوع سرورها در سال ۲۰۱۲ و مدل ۹ آن دو سال بعد درسال ۲۰۱۴ روانه بازار شد. Gen 10 در اواخر سال ۲۰۱۷ رونمایی شده است.

از نسل ۸ تا نسل ۱۰ تفاوت‌های بسیار زیادی را در ساختار سرور و ظرفیت و قدرت آنها شاهدیم. برای بررسی و تحقیق درباره سرورهای مختلف در این مقاله نسل ۸ و ۹ و ۱۰ از سرورهای Gen و ProLiant مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرند.

با شناخت بهتر انواع مدل‌ها و برندهای سرور موجود در بازار می‌توانیم با توجه به نیازها و انتظاراتی که از سرور داریم برند و مدل مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

HPE ProLiant Gen10

 این سرور قادر است به خوبی نیاز‌های کاری افراد را برطرف کند. این سرورها از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند و از نظر عملکرد ۷۰ و از نظر هسته پردازش ۲۷ درصد قوی تر از Gen9 بهتر عمل می‌کند.

امنیت در این سرورها به نسبت نسل‌های قبلی سرور HPE بسیار بالاتر رفته و حفاظت و بازیابی از سیستم عامل و پیدا کردن و شناسایی بدافزارها در این سرورها بسیار بهبود پیدا کرده است. بازیابی سیستم عامل نیز در این نسل بسیار قوی تر از نسل‌های پیشین خود است.

از دیگر مواردی که درباره سخت افزارهای سرور Gen10 باید ذکر شود مصرف پایین انرژی نسبت به نسل‌ها و مدل‌های قبلی سرورهای HPE است. همزمان با مصرف پایین تر انرژی عملکرد و کارایی این سرورها به صورت همزمان نسبت به نسل‌های قبلی افزایش قابل توجهی یافته است.

از جمله آیتم‌هایی که در برتری سرورهای نسل ۱۰ HPE باید مورد توجه قرار بگیرد مواردی است که در ادامه لیست شده اند:

  • ۳۳ درصد فضای بیشتر حافظه
  • ۱۴ درصد افزایش تعداد هسته
  • ۶۶درصد افزایش پهنای باند حافظه برای افزایش کارایی برای نرم‌افزارهای حافظه محور
  • انجام سریعتر پردازش‌ها تا ۲۷ برابر
  • GEN10، برای پردازش ابری بسیار منطبق است. پردازنده‌هایی که در این نوع سرورها وجود دارند مقیاس پذیر بوده و برای زیرساخت‌های هیبریدی بهینه شده اند.

HPE ProLiant Gen9

از این نوع سرورها تقریبا می‌توان در هر نوع کسب و کاری و هر نوع محیطی استفاده مناسبی کرد. در این نسخه از سرورهای HPE قدرت محاسبه سرور افزایش چشمگیری داشته است. این مقدار گاهی تا سه برابر سرورهای نسل قبل از آن است.

از دیگر مواردی که باید حتماً درنظر گرفته شود کاهش مصرف انرژی این سخت افزار است که تا حدود ۶۲ درصد در طولانی مدت می‌تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

این سرورها از تکنولوژی‌هایی در حافظه استفاده می‌کنند که حافظه، شبکه و ذخیره سازی و عملکرد کلی GEN9 نسبت به نسل قبل یعنی GEN8 تا ۴ برابر قوی تر شده و کارایی بیشتری دارند.

این سرورها نسبت به نسل ۸ پیشرفت شایانی داشته اند. در ادامه برخی از مواردی که برتری و جلوتر بودن نسل ۹ به نسل ۸ را نشان می‌دهند لیست شده اند:

  • ظرفیت ذخیره سازی و کارایی سیستم نسبت به نسل هشتم حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.
  • ارائه خدمات در این سرورها تا ۶۶ درصد نسبت به نسل ۸ سریعتر شده است. خطا در این نوع سرورها کاهش زیادی یافته و صرفه جویی در زمان نیز از جمله برتری‌های این سرورها نسبت به نسل GEN8 است که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • این سرورها به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت استفاده از حافظه DDR4 را دارد. گذشته از موارد ذکر شده این نسل سرورها قابلیت افزایش سرعت حافظه تا عدد ۲۱۳۳ مگاهرتز را نیز دارند.
  • سرورهای GEN نسل نهم نسبت به نسل هشتم توسعه پذیر بوده و از دو ورژن ۱۰ و ۸ انعطف پذیری بالاتری در فرایند برنامه نویسی دارند.

در این سرورها دسترسی به پردازنده آسان است. نسل نهم دارای ۵۰ درصد کش L3 بیشتر از نسل ۸ بوده و حد اقل ۱۸ هسته دارد. این گزینه‌ها آپشن‌های برتری نسبت به نسل‌های ۸ و ۱۰ هستند.

این تکنولوژی امکان استفاده از RAID و آداپتور‌های انعطاف پذیر شبکه و ذخیره سازی و عملکرد نیز در این نسل سرور HPE نسبت به نسل قبلی افزایش قابل توجهی داشته است.

در صورتی که به این سرورها نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما سفارش سرورهای اختصاصی نسل ۹ صباهاست است.

HPE ProLiant Gen8

این نوع سرور نسبت به مدل‌های قدیمی تر سرورهای فیزیکی تفاوت و پیشرفت‌های زیادی را نشان می‌دهد. در GEN8 تغییراتی اعمال شده و طراحی نگه دارنده‌هایی که‌هارد‌های LFF و SFF تغییر داده شده اند.

از مزایای این نوع سرورها نسبت به مدل‌های قدیمی تر کاهش مصرف انرژی آنها تا ۱۰ درصد است. به دلیل وجود و استفاده از سیستم حرارتی پیشرفته ظرفیت افزایش یافته و بهینه سازی سرویس باعث شده حرارت در آن تنظیم شود.

این سرور از حافظه های نوع DDR3 استفاده کرده و سرعت پردازنده آن حدود ۱۶۰۰ مگاهرتز درنظرگرفته شده است. این مدل نسبت به مدل‌های پیشین یک برتری دیگر نیز دارد و آن افزایش ۲۰ درصدی مقدار حافظه است.

یکی از بهترین ارائه دهندگان سرورهای اختصاصی نسل ۸ در ایران شرکت صباهاست است.

توسعه‌پذیری سرورهای HPE ProLiant

سرورهای HPE قابلیت تغییر ظرفیت‌هارد و ارتقا پردازنده‌ها را در همه نسل‌ها دارا هستند. هدف شرکت HPE که نسل نهم را توسعه داده افزایش کارایی و بهبود قابلیت ارتقا پذیری سرور است.

سرورهای GEN10 می‌تواند تا ۲۸ هسته داشته و این میزان تا عدد ۳۶ هسته در سرور قابل افزایش است. حد کثر میزان حافظه داخلی که در این سرورها می‌توان به کار برد ۴۵۹ ترابایت است.

با وجود GEN10 و معرفی این سرور در سال ۲۰۱۷نسل قدیمی تر منسوخ نشده اند. هر فرد یا سازمانی با توجه به نیاز‌ها و قیمت و توجیه نیازی که دارد می‌تواند از نسل‌های مختلف استفاده کند.

این سرورها همانطور که گفته شد قابل ارتقا هستند یعنی در صورتی که از GEN8 استفاده می‌کنیم می‌توانیم آن را ارتقا داده و کارایی آن را افزایش و بهبود دهیم.

GEN9 به قدری خوب طراحی شده است که با توجه به قیمت و توسعه پذیری بالایی که دارد معمولاً یک انتخاب منطقی و مقرون به صرفه است.

در صورتی که به منابع کمتری از یک سرور اختصاصی نیاز دارید، می توانید با خرید سرور مجازی نیاز خود را به بهینه ترین شکل ممکن برطرف نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو