دکتر مجاری ادرار چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

دکتر مجاری ادرار چه مشکلاتی را برطرف می کند؟


منبع: نی نی بان

86

1400/6/29

11:05


اگر هنگام ادرار کردن احساس درد یا ناراحتی می کنید امکان دارد به این معنی باشد که مشکلی دارید که گا‌ها احساس سوزش هم با آن همراه خواهد بود. همچنین ممکن است نیاز به دفع بیشتر ادرار را احساس کنید، از جمله در طول شب، و ممکن است ادرار شما کدر باشد. این علائم گواه از آن دارد که شما به احتمال زیاد به عفونت ادرادی دچار شده اید. علاوه بر این عفونت‌های ادراری گاهی اوقات می‌تواند با درد در ناحیه کمر یا شکم و دمای بالا یا پایین و همراه با لرز باشد. اگر این علائم را دارید بهتر است به بهترین دکتر کلیه و مجاری ادراری که می‌شناسید مراجعه کنید.

بهترین متخصص کلیه و مجاری ادرار چه بیماری هایی را درمان می‌کند

چه زمان باید به دکتر کلیه و مجاری ادرار مراجعه کرد؟

سیستم ادراری مسئول دفع مایع یا ادرار از بدن است. همچنین عملکردی در تنظیم فشار خون و سطح الکترولیت‌ها و متابولیت‌ها در خون و pH را دارد. مواد زائد توسط کلیه‌ها تصفیه می‌شوند، که در بالا و در هر دو طرف دستگاه ادراری قرار دارند. از آنجا ادرار از طریق لوله‌هایی به نام حالب وارد مثانه می‌شود. محتویات مثانه، در صورت پر شدن، از طریق مجاری به نام مجرای ادرار دفع می‌شود. این چهار قسمت بدن - کلیه‌ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار سیستم ادراری را تشکیل می‌دهند. در این قسمت از بدن ممکن است انواع مختلفی از مشکلات ایجاد شوند، به این معنی که شما باید به به متخصص کلیه و مجاری ادرار (اورولوژیست) مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان ختنه نوزاد، توصیه اورولوژیست اطفال


اگرچه عفونت‌های ادراری در زنان شایع است، اما مردان نیز می‌توانند از آن رنج ببرند. آن‌ها می‌توانند هر قسمت از سیستم ادراری را تحت تأثیر قرار دهند. این بیماری ناشی از باکتری‌ها در صورت متمرکز شدن در مثانه می‌تواند دردناک و در صورت عفونت کلیه‌ها شدیدتر باشد.

اگرچه عفونت‌های ادراری در زنان شایع است، اما مردان نیز می‌توانند از آن رنج ببرند. آن‌ها می‌توانند این بیماری می‌تواند هر قسمت از سیستم ادراری را تحت تأثیر قرار دهند.

علائم عفونت ادراری اغلب سیستیت یا مجرای ادراری نامیده می‌شود، اگرچه این اصطلاح به التهاب مثانه یا مجرای ادراری اشاره می‌کند می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگری غیر از منشأ باکتریایی باشد. بسته به اینکه عفونت قسمت‌های تحتانی (مثانه و مجرای ادراری) یا قسمت فوقانی (کلیه‌ها و حالب) دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار دهد، علائم UTI می‌تواند متفاوت باشد.

علائم عفونت دستگاه ادراری تحتانی

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول
  • برای دفع ادرار باید سریع به توالت بروید
  • ادرار می‌تواند کدر باشد و بوی شدیدی دارد

بهترین متخصص کلیه و مجاری ادرار چه بیماری هایی را درمان می‌کند

علائم عفونت ادراری فوقانی

افراد مبتلا به عفونت مجاری ادراری فوقانی به احتمال زیاد علائم عفونت دستگاه ادراری تحتانی (نشان داده شده در بالا) و همچنین علائم زیر را تجربه می‌کنند.

  • درد کمر (کلیه)
  • داشتن احساس ناخوشی
  • داشتن درجه حرارت بالا و لرز
  • احتمالاً بیمار بیمار است و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد
افراد مبتلا به عفونت مجاری ادراری فوقانی به احتمال زیاد علائم عفونت دستگاه ادراری تحتانی و همچنین علائمی مانند درد کمر، داشتن درجه حرارت بالا و احساس ناخوشی را تجربه می‌کنند.

انواع عفونت‌های مجاری ادراری

1_عفونت ادراری UTI بدون عارضه (ساده)

هیچ ناهنجاری ساختاری یا عملکردی در دستگاه ادراری یا بیماری زمینه‌ای شناخته شده نیست که خطر ابتلا به عفونت یا شکست درمان را افزایش دهد.

2_عفونت ادراری UTI پیچیده

ناهنجاری ساختاری یا عملکردی دستگاه ادراری یا وجود بیماری زمینه‌ای که خطر ابتلا به عفونت یا شکست درمان را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: بهترین فوق تخصص اورولوژیست تهران کیست؟


عفونت ادراری چقدر شایع است؟

عفونت‌های ادراری در زنان شایع‌تراز مردان است. تقریباً ۵۰ درصد زنان در طول زندگی خود حداقل برای یک عفونت مجاری ادراری نیاز به درمان دارند

  1. عفونت‌های ادراری در مردان به ندرت اتفاق می‌افتد و آن هم نیاز به بررسی دارد.
  2. عفونت‌های ادراری در کودکان می‌تواند باعث آسیب کلیه شود، بنابراین درمان سریع مهم است.
  3. درمان عفونت‌های ادراری در زنان باردار نیز حیاتی است، زیرا عفونت ادراری می‌تواند باعث کم وزن شدن نوزاد یا زایمان زودرس شود.

بهترین متخصص کلیه و مجاری ادرار چه بیماری هایی را درمان می‌کند

درمان عفونت‌های مجاری ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند و علائم معمولاً در عرض ۲۴ ساعت شروع به بهبود می‌کنند. افرادی که از عفونت‌های ادراری مکرر رنج می‌برند معمولاً در نوشیدن مایعات کافی موفق نبوده اند، همچنین شستشو و دفع ادرار پس از مقاربت جنسی نیز می‌تواند مفید باشد. گاهی اوقات بیماران مبتلا به UTI‌های مکرر نیاز به مصرف مداوم آنتی بیوتیک‌ها دارند.

عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند و علائم معمولاً در عرض ۲۴ ساعت شروع به بهبود می‌کنند. افرادی که از عفونت‌های ادراری مکرر رنج می‌برند معمولاً در نوشیدن مایعات کافی موفق نبوده اند.

همچنین گاهی اوقات برای اصلاح ناهنجاری مجاری ادراری که احتمال عفونت فرد را افزایش می‌دهد، به جراحی نیاز است.
کودکان مبتلا به ریفلاکس وزیکوترئیک ممکن است برای مدتی به آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه احتیاج داشته باشند، اما این حالت معمولاً بدون جراحی با افزایش سن بهبود می‌یابد. اگر عفونت ادراری ناشی از وجود سنگ کلیه باشد، باید سنگ شکنی انجام شود.

پزشک اورولوژی در اولین ویزیت چه کاری انجام می‌دهند؟

چه زن باشید یا مرد، نیازی به نگرانی در مورد مراجعه به اورولوژیست نیست. بهترین متخصص کلیه و مجاری ادرار، بسیار آموزش دیده هستند؛ و با احتیاط و احترام با شما رفتار می‌کنند و تمام وقت لازم را برای احساس راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند.
توصیه می‌شود برای ملاقات با اورولوژیست خود با مثانه پر مراجعه کنید، زیرا به احتمال زیاد از شما نمونه می‌خواهند. نمونه شما یک آزمایش ادرار خواهد بود، که نشان می‌دهد ادرار شما چگونه است و مشکلی مانند عفونت با کلیه‌ها وجود دارد یا خیر.

بهترین متخصص کلیه و مجاری ادرار چه بیماری هایی را درمان می‌کند

همچنین از شما خواسته می‌شود فرم‌ها را پر کنید و سابقه پزشکی خود را با اورولوژیست در میان بگذارید وعلائمی را که احساس می‌کنید را شرح دهید. همچنین بهتر است اسامی دارو‌های مورد استفاده خود را در اختیار داشته باشید، و در اختیار پزشک قرار دهید، زیرا بهتر است متخصص اورولوژی بداند در حال مصرف چه دارویی هستید.


بیشتر بخوانید: اورولوژیست به چه معناست؟


توصیه می‌شود برای ملاقات با اورولوژیست خود با مثانه پر مراجعه کنید، زیرا به احتمال زیاد از شما نمونه می‌خواهند.  که نشان می‌دهد ادرار شما مشکلی مانند عفونت کلیه‌ها وجود دارد یا خیر.

یک متخصص معمولاً معاینه فیزیکی ناحیه تناسلی و راست روده را انجام می‌دهد این مورد برای مردان است تا مشخص شود آیا مشکلی در غده پروستات آن‌ها وجود دارد یا خیر.
سپس متخصص ارولوژی ممکن است آزمایشات یا اسکن‌های مختلفی مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن را سفارش دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد اندام و وضعیت کلی بدن را بدست آورد، تا به تشخیص صحیح برسد و برنامه درمانی مناسب را برای شما شروع کند.

ممکن است مجبور شوید برای برطرف کردن مشکل خود یا ارائه اطلاعات بیشتر، مانند بیوپسی پروستات، روشی را انجام دهید تا ببینید آیا سلول‌های سرطانی وجود دارند یا خیر. سایر روش‌ها ممکن است شامل سیستوسکوپی باشد که از یک دوربین کوچک برای بررسی مجرای ادرار و مثانه استفاده می‌کند. یا نفرکتومی، برای برداشتن قسمتی از کلیه بیمار یا کل کلیه.

بهترین متخصص کلیه و مجاری ادرار چه بیماری هایی را درمان می‌کند

بیماری‌های دستگاه ادراری و درمان آن‌ها با دکتر کلیه و مجاری ادرار 

  1. اورولوژی زنان، که بر مشکلات تولید مثل و دستگاه ادراری زنان تمرکز دارد.
  2. ناباروری مردان، که بر مشکلاتی متمرکز است که مانع از باردار شدن همسرش می‌شود.
  3. نورولوژی، که بر مشکلات سیستم ادراری ناشی از مشکلات سیستم عصبی تمرکز دارد.
  4. اورولوژی اطفال، که بر مشکلات ادراری در کودکان تمرکز دارد.
  5. انکولوژی اورولوژی که بر سرطان‌های سیستم ادراری، از جمله مثانه، کلیه‌ها، پروستات و بیضه‌ها متمرکز است.


در ادامه مطالب ویژه نی نی بان را در به شما پیشنهاد می‌دهیم:


بهترین سونوگرافی تهران


لابیاپلاستی چیست و چه مراقبت‌هایی دارد؟


درمان ناباروری در مردان، وقتی هیچ اسپرمی ندارند!


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو