نمایش‌هایی که با آغاز پاییز ۱۴۰۰ به صحنه می‌آیند/ از "زوال" تا "خدایان"

منبع: ایران آرت

102

1400/6/29

11:55


با شروع فعالیت مجدد سالن‌های نمایشی، چند تماشاخانه تا هفته دوم مهر‌ماه پذیرای چند نمایش هستند.

ایران آرت: فهیمه پناه‌آذر در همشهری نوشت: با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تغییر وضعیت رنگ‌بندی برخی از شهرها ازجمله تهران از رنگ قرمز به نارنجی، سالن‌های تئاتر و مشاغل مربوط به آن از امروز، یکشنبه 28شهریور‌ماه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعال خواهند بود.

در تابستانی که گذشت با وجود تلاش تماشاخانه‌های خصوصی برای اجراهایشان، مخاطبان با توجه به رسیدن پیک پنجم استقبال چندانی از نمایش‌ها نداشتند؛ نمایش‌هایی که اغلب، کارهای جوانانی بودند که با وجود تمام مشکلات نمایش‌های خود را روی صحنه برده و می‌برند.

با آغاز واکسیناسیون و افزایش آن به‌نظر هنوز هم امیدی به حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی نیست و با توجه به قوانین اجرا در این ماه‌ها و بلیت‌فروشی 50درصد از صندلی‌ها باز هم ظرفیت فروش بلیت‌ها کامل نمی‌شود و باید دید با بازگشایی مجدد سالن‌های نمایشی وضعیت اجراها و تعداد مخاطبان حاضر در سالن‌ها چگونه خواهد بود.

با این حال کارگردانان جوان همچنان امیدوار هستند و برای روشن ماندن چراغ تئاتر اجراهای خود را روی صحنه می‌برند. با شروع فعالیت مجدد سالن‌های نمایشی، چند تماشاخانه تا هفته دوم مهر‌ماه پذیرای چند نمایش هستد. «سه شب با مادوکس» نوشته ماتئی ویسنیک، دراماتورژی محمدمهدی سجادی به کارگردانی مجید اقبالی از دوشنبه ۲۲ شهریور اجرای خود را آغاز کرده و به‌مدت ۲۰ شب ساعت ۱۷ ادامه دارد.

«یک ساعت در سن پیر» به نویسندگی فیروزه اصفهانی‌زاده و طراحی و کارگردانی شاهرخ دریانورد اجرای خود را از ۱۵ شهریور در تماشاخانه هیلاج آغاز کرده و تا ۵ مهرماه روی صحنه خواهد بود. این اثر نمایشی برداشتی آزاد از نمایشنامه «مامورهای اعدام» اثر مارتین مک دونا است که در اجرا مکان وقوع رخدادها از لندن به جزیره سن پیر در نزدیکی کانادا برده شده و تغییراتی نیز در درام و شخصیت‌ها صورت گرفته است.

«زوال» به کارگردانی و نویسندگی امید غفاری، این شب‌ها ساعت ۲۰ در فضای باز مجموعه عمارت روبه‌رو اجرا می‌شود و تا 11مهر ادامه دارد. «زوال» داستان خانه‌داری در هتل است که با از دست‌دادن نقش‌اش در یک تئاتر به بخش پذیرش هتل منتقل می‌شود و این شروع اتفاقاتی تازه برای اوست.

نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» به کارگردانی حامد شیخی در پردیس شهرزاد روی صحنه است و اجرایش تا دوم مهر ادامه دارد. نمایشنامه براساس قصه‌های هزار و یکشب و با نگاهی به نمایشنامه «مجلس قربانی سنمار» اثر بهرام بیضایی نوشته شده که از تئاترهای پربازیگر این روزهاست.

«آنتولوژی ایستگاه مرزی» نمایشی است که در مهرگان اجرا می‌شود. این نمایش 28شهریور اجرایش را شروع می‌کند و تا 20مهر  ساعت 18به کارگردانی علی هاشمی‌نیا روی صحنه است. با توجه به باز‌شدن سایت برای ثبت‌نام هنرمندان زیر 40سال پیش‌بینی می‌شود که مهر‌ماه وضعیت سالن‌های نمایشی بهتر شود.

اجرای نمایش «همه یواش نیستند» هم به کارگردانی سمیه قاسمی آغاز شده و تا 11مهر ادامه دارد. از شب گذشته هم «خدایان» نوشته وودی آلن با کارگردانی مهرداد حسین‌زاده در تماشاخانه ملک شروع شده و قرار است این نمایش تا 11مهر روی صحنه باشد. «درخت شیشه‌ای آلما» هم در نوفل‌لوشاتو اجراهای پایانی خود را می‌گذراند. در این  میان  اجراخوانی و نمایشنامه‌خوانی رونق ویژه‌ای دارد و در این روزهای پایانی تابستان برخی از تماشاخانه‌ها اقدام به برگزاری نمایشنامه‌خوانی می‌کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو