برگ سبز خودرو؛ سرانجام سند مالکیت شد!

برگ سبز خودرو؛ سرانجام سند مالکیت شد!


منبع: روزیاتو

104

1400/6/29

13:39


برگ سبز خودرو؛ سرانجام سند مالکیت شد!

برگ سبز خودرو؛ سرانجام سند مالکیت شد!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در سال‌های اخیر کشمکش زیادی بین نیروی انتظامی و کانون سردفتران بر سر کافی بودن برگ سبز خودرو و عدم‌نیاز به سند زدن وجود داشت. دفترخانه‌ها معتقد بودند مردم باید حتما برای انتقال سند خودرو خود اقدام کنند؛ در مقابل پلیس نیروی انتظامی نیازی به این کار نمی‌دید و برگ سبز را به‌رسمیت می‌شناخت. در این میان مردم دچار سردرگمی می‌شدند و نمی‌دانستند به کدام‌‌یک از این گفته‌ها اطمینان کنند. همچنین متقاضیان خرید خودرو می‌خواستند بدانند آیا می‌توانند به برگ سبز خودرو صفر به‌عنوان سند رسمی نگاه کنند یا خیر؟

در این مقاله از مجله همراه مکانیک به این سوال پاسخ داده‌ایم و سعی کردیم ابهامات موجود در این زمینه را کاملا برطرف کنیم.

آیا برگ سبز سند مالکیت است؟

مرداد ۱۴۰۰ بود که رئیس سازمان ثبت اسناد رسمی اعلام کرد که برگ سبز خودرو نمی‌تواند سند مالکیت باشد و مراجع قضایی آن را به رسمیت نمی‌شناسند. وی معتقد است که این برگه تنها سندی مبنی بر تعویض پلاک خودرو است و تا زمانی که نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه ثبت نشده، نمی‌توان آن را قطعی و رسمی دانست. نکته اینجا است که اگر پای صحبت‌های سخنگوی نیروی انتظامی بنشینیم، او به ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی استناد کرده و بیان می‌کند که وظیفه صدور سند خودروها بر عهده این نهاد است و بر همین اساس دیگر نیازی به انتقال مالکیت در دفترخانه نیست. اما بر اساس اعلام دادستان کل کشور در شهریورماه ۱۴۰۰، داشتن برگ سبز کافی است و تنظیم سند مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست.

برگ سبز خودرو یا سند رسمی

برگ سبز خودرو، شامل مشخصات کامل ماشین مانند نوع، رنگ، تیپ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ و محور، شماره شاسی و موتور و شناسه آن می‌شود و اطلاعات مالک نیز در آن ذکر می‌شود. علاوه بر این در زمان تعویض پلاک، کارت شناسایی هوشمند خودرو نیز به نام مالک جدید صادر و تحویل او داده می‌شود. این کارت حاوی اطلاعات سند است و به‌منظور احراز هویت صاحب وسیله نقلیه به کار می‌رود.

نکته دیگر این‌که در زمان فروش وسایل نقلیه صفر کیلومتر در کارخانه نیز برگ سبز خودرو صفر به صاحبان آن‌ها تحویل داده شده و سند قطعی آن تا زمان تسویه‌حساب کامل صادر نمی‌شود. در این مدت فرد می‌تواند بدون نیاز به سند و تنها از طریق برگ سبز ماشین خود را بفروشد و تعویض پلاک هم انجام دهد.

این‌ها مواردی هستند که نشان می‌دهند در مجامع قضایی و رسمی برگ سبز به‌عنوان سند اصلی خودرو شناخته می‌شود و شخص می‌تواند با استناد به آن مالکیت خود را ثابت کرده و خریدوفروش انجام دهد. بااین‌حال کانون دفترخانه‌های رسمی هنوز این مورد را قبول نداشته و معتقد است برای رسیدگی به امور حقوقی و قانونی هر وسیله نقلیه لازم است که سند آن به نام مالک جدید منتقل شده باشد.

پیگیری برگ سبز خودرو صفر

نیروی انتظامی بعد از اتمام مراحل تعویض پلاک، برگ سبز و کارت شناسایی خودرو را از طریق پست طی مدت ۷ تا ۳۰ روز به درب منزل شما ارسال می‌کند. درصورتی‌که در این مدت مدارک به دستتان نرسیدند، لازم است که به بخش مرسولات سازمانی اداره پست مراجعه کرده و وضعیت آن‌ها را پیگیری کنید.

مراحل دریافت برگ سبز خودرو المثنی

اگر برگ سبز وسیله نقلیه شما گم شده است حتما هرچه سریع‌تر اعلام مفقودی کنید تا امکان سوءاستفاده از آن وجود نداشته باشد. برای این کار باید آگهی گم شدن برگ سبز خودرو را در روزنامه‌های کثیرالانتشار ثبت و بعد از گذشت ۱۰ روز برای دریافت المثنی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. برای این کار حتما مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • برگه اثبات صفر بودن خلافی خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و کپی کارت ملی
  • مدارک احراز محل سکونت
  • مدارک شناسایی خودرو

مالک خودرو باید به‌منظور انجام مراحل احراز هویت و انگشت‌نگاری در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشد؛ البته در صورت وجود وکالت‌نامه رسمی، حضور نماینده قانونی کافی خواهد بود. بعد از پر کردن فرم و ثبت درخواست، بین ۱۵ تا ۳۰ روز زمان می‌برد تا برگ سبز خودرو المثنی به دست شما برسد. به یاد داشته باشید که تا زمان دریافت این برگه اجازه نقل و انتقال خودرو را ندارید.

منبع: سایت همراه مکانیک (https://www.hamrah-mechanic.com/)

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو