نارنگی زرد نخرید

منبع: برترین ها

60

1400/6/29

15:17


نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با توصیه اینکه مردم تا پیش از مهر ماه نارنگی خرید نکنند و در ابتدای فصل پاییز از خریدن نارنگی‌های زرد خودداری کنند، گفت: امسال میوه‌های نوبرانه پاییزی نسبت به سردرختی‌های بهار و تابستان قیمت بسیار پایین تری دارند و به نوعی قیمت آن‌ها نصف میوه‌های بهاره و تابستان است.

خبرگزاری ایسنا: نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با توصیه اینکه مردم تا پیش از مهر ماه نارنگی خرید نکنند و در ابتدای فصل پاییز از خریدن نارنگی های زرد خودداری کنند، گفت: امسال میوه‌های نوبرانه پاییزی نسبت به سردرختی‌های بهار و تابستان قیمت بسیار پایین تری دارند و به نوعی قیمت آنها نصف میوه‌های بهاره و تابستان است.

علی مهرکش با توصیه به مردم که اکنون نارنگی خرید نکنند، توضیح داد: برداشت نارنگی اصولی دارد که پیش تر این اصول در کشاورزی رعایت می شد، اما متاسفانه امروز رعایت نمی شود.

وی اظهار کرد: قند نارنگی حداقل از یکم مهر ماه به بعد تکمیل می‌شود، اما به دلیل صنعتی نبودن کشاورزی در ایران، متاسفانه باغداران و دلالان به طمع ورود بار نوبرانه نارنگی به بازار و سود بالا، این محصول را پیش از موعد برداشت می کنند.

به گفته نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان، هر میوه‌ای در زمان و فصل مشخصی وارد بازار می‌شود که اگر زودتر برداشت شود نارس و اگر دیرتر برداشت شود، به اصطلاح خراب و گندیده است و امروز متاسفانه اتحادیه باغداران شمال کشور هیچ نظارتی بر نحوه و زمان برداشت مرکبات خود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان از روز شنبه سوم مهر ماه اجازه ورود نارنگی به بازار را داده است، گفت: نوعی نارنگی نهال ژاپنی در بازار وجود دارد که از ۲۰ شهریور ماه امکان برداشت آن وجود دارد، اما به دلیل اینکه قیمت این مدل نارنگی نجومی است تمام باغداران شمالی به طمع سود بالا، نارنگی‌های خود را به اسم نهال ژاپنی برداشت و وارد بازار می کنند که به طبع در این شرایط امکان نظارت بر بازار وجود ندارد.

مهرکش همچنین گفت: متاسفانه برخی نارنگی‌های موجود در بازار بدون اصول بهداشتی با زدن گاز اتیلن بر روی آنها رنگ آوری می شوند که اتحادیه میادین میوه اصفهان ورود این مدل نارنگی ها به بازار را ممنوع کرده است.

ورود میوه های نوبرانه پاییز به بازار اصفهان

وی همچنین درباره ورود میوه های نوبرانه پاییزه به بازار اصفهان، گفت: در حال حاضر سیب قرمز و سفید پاییزه با کیفیت عالی در بازار است، همچنین پرتقال جنوب اگرچه کیفیت خوبی ندارد و هنوز آبدار نیست، اما در بازار موجود است و در مجموع تا ۱۰ روز از پاییز عبور نکند و هوا سرد نشود این پرتقال ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.

نایب‌ رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان همچنین، اضافه کرد: پرتقال های آبگیری نیز تا حدودی در بازار موجود است، همچنین نارنگی نیز از شنبه هفته آینده وارد بازار می‌شود، اما توصیه می شود مردم در پاییز به خصوص مهر ماه نارنگی‌های سبز را خریداری کنند و از خرید نارنگی های زرد خودداری کنند.

وی درباره قیمت میوه‌های نوبرانه پاییزه در بازار اصفهان، تصریح کرد: امسال میوه‌های نوبرانه پاییزی نسبت به سردرختی های بهار و تابستان قیمت بسیار پایین تری دارند و به نوعی قیمت آنها نصف میوه‌های بهاره و تابستان است.

مهرکش افزود: امروز قیمت بهترین نارنگی در میدان میوه و تره بار اصفهان بین ۱۶ تا ۱۳ هزار تومان، سیب ممتاز بین ۱۳ تا ۱۱ هزار تومان و بقیه سیب ها بین ۱۰ تا ۵ هزار تومان، پرتقال ممتاز بین ۱۴ تا ۱۱ هزار تومان و پرتقال‌های آبگیری بین ۱۱ تا ۸ هزار تومان، انار بین ۱۲ تا ۷ هزار تومان و زالزالک بین ۲۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

وی همچنین به وضعیت هویج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هویج نسبت به یک ماه گذشته کمتر شده و قیمت ممتاز آن بین ۱۶ تا ۱۴ هزار تومان و قیمت انواع این محصول نیز بین ۱۴ تا ۸ هزار تومان است.

کمبود هندوانه در بازار

نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان تنها کمبود بازار را مربوط به هندوانه دانست و توضیح داد: در حال حاضر سرِ زمین‌های کشاورری هندوانه با قیمت ۹ هزار تومان به بالا خرید و به امارات صادر می‌شود که اگر جلو صادرات گرفته نشود قیمت آن همچنان افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در شرایط فعلی که مردم توان خرید هلو، شلیل، گلابی و ... را ندارند تنها میوه موجود در بازار هندوانه است که به دلیل کمبود و صادرات، قیمت آن رو به افزایش است.

مهرکش با اشاره به اینکه برای ورود این محصول به بازار اصفهان هندوانه را در میدان میوه تره بار ۷۵۰۰ تومان قیمت گذاری کردیم و باید دید هفته آینده با این نرخ هندوانه وارد بازار اصفهان می‌شود یا خیر؟

وی همچنین با اشاره به نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: موز تابع نوسانات نرخ دلار است که امروز این محصول در میدان میوه تره بار اصفهان ۲۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین انبه نیز در بازار تمام شده و اگر در سطح خرده فروشی عرضه شود کیفیت آن بسیار پایین است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو