چگونه با آلرژی غذایی در کودکان کنار بیاییم؟

منبع: نی نی بان

94

1400/6/29

16:33


هر روز به تعداد شیرخوارانی که دچار آلرژی غذایی می‌شوند، اضافه می‌شود. بنابراین اگر قصد بارداری داشته یا صاحب فرزند هستید، حتماً چنین سوالی برای شما پیش آمده است:

چگونه با آلرژی غذایی در کودکان کنار بیاییم؟

چطور می‌توانم احتمال آلرژی غذایی کودک خود را محدود کنم؟

آمار و ارقام نشان‌ می‌دهد که انواع آلرژی غذایی و عدم تحمل بعضی از غذاها، به خصوص در میان ‌شیرخواران در حال افزایش است. با این‌حال دلایل آلرژی غذایی در کودکان پیچیده بوده و به عوامل متفاوتی ارتباط دارد، اما آلرژی غذایی خود به‌خوبی شناسایی شده است:

آلرژی هنگامی رخ می‌دهد که ارگان‌ها با ماده‌ای مواجه می‌شوند که قادر به شناسایی آن نیستند و درنتیجه، سیستم دفاعی بدن برای مقابله با عامل ناشناس یا خارجی، فعال می‌شود. یکی از حقایق علمی و ثابت‌شده این است که (در مورد بعضی از مواد غذایی) با معرفی و ارائه غذاهای کمکی، به تدریج و به صورت اصولی می‌توان از آلرژی غذایی در کودکان جلوگیری کرد. در اینجا پاسخ‌هایی برای سؤالات مهمی که ممکن است در رابطه با این موضوع داشته باشید، فراهم شده است. 

آیا تغذیه با شیر مادر از آلرژی غذایی در کودکان جلوگیری می‌کند؟

همه شیرخواران تا ۶ ماهگی باید به صورت انحصاری با شیرمادر تغذیه شوند. شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌کند. همچنین دستگاه گوارش شیرخوار به تدریج رشد می‌کند. بسیار مهم است که غذاهای کمکی به‌آرامی و به تدریج به کودک داده شوند تا احتمال بروز آلرژی غذایی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: فواید تغذیه با شیر مادر

به طور کلی، شیردهی توسط مادر احتمال آلرژی غذایی در کودکان را کاهش می‌دهد. در خانواده‌هایی که سابقه ابتلا به آلرژی (پدر، مادر و...) وجود دارد، شیردهی با شیرمادر قویاً توصیه می‌شود و پزشک ممکن است به مادر توصیه کند که خوردن بعضی از محصولات لبنی و دیگر غذاهای حساسیت‌زا را در رژیم غذایی خود کاهش دهد.

آلرژی‌ غذایی کودک چه علائمی دارد؟

 بر اساس نوع غذای حساسیت‌زا، علائمی مثل تهوع، اسهال، دل‌درد، کهیر، تورم ملایم لب‌ها و زبان، اگزما و آسم هنگام بروز آلرژی غذایی در کودکان مشاهده خواهد شد.

 اختلال در رشد نوزاد را نیز نباید فراموش کنیم. این اختلال با نمودار رشد قابل مشاهده است. البته باید توجه داشته باشیم که علائم فوق نه فقط به دلیل آلرژی غذایی، بلکه ممکن است به دلایل دیگری نیز بروز کند.

به عنوان مثال تهوع و استفراغ ممکن است به دلیل عفونت دستگاه گوارش اتفاق بیفتد نه آلرژی غذایی!

بیشتر بخوانید: غذای کودک ۶ ماهه تا یک ساله

 

کدام غذاها بیشتر حساسیت‌زا هستند؟

آلرژی غذایی کودکان، از زمان شروع غذاهای کمکی تا ۳ سالگی بیشتر دیده می‌شود.

۴ دسته از غذاهای حساسیت‌زا به شرح زیر هستند: تخم‌مرغ، گلوتن، بادام‌زمینی و پروتئین موجود در شیر گاو.

تخم‌مرغ

 زرده تخم‌مرغ معمولاً بعد از ۶ ماهگی به شیرخوار داده می‌شود. اگر فرزند شما به تخم‌مرغ حساسیت دارد، توجه داشته باشید که بسیاری از محصولات غذایی با ترکیبات حاوی تخم‌مرغ درست شده‌اند. برچسب محصول و ترکیبات آن را به دقت بخوانید.

گلوتن

گلوتن ماده‌ای است که در غلات یافت می‌شود، مانند گندم، جو و آرد (شامل نان سفید، آرد گندم). به محض این‌که حساسیت به گلوتن تشخیص‌داده می‌شود، تمامی غذاهای حاوی آن باید از رژیم غذایی حذف شود.  استفاده از گلوتن به صورت تدریجی پس از ۶ ماهگی امکان‌پذیر است.

بادام زمینی

از بادام‌زمینی نیز مثل تخم‌مرغ و گلوتن، در بسیاری از صنایع غذایی و محصولاتی که برای کودکان نیستند، استفاده می‌شود. این وظیفه شماست تا برای اطلاع دقیق از وجود این مواد، برچسب روی محصولات را بخوانید.

پروتئین شیر‌ گاو

حساسیت به پروتئین موجود در شیر گاو به‌خصوص در شیرخواران بسیار رایج است.

دیگر مواد آلرژی‌زا

  • خشکبار (بادام‌زمینی، فندق، پسته، بادام، گردو و غیره.) 
  •  میوه‌های استوایی (کیوی، انبه، و غیره)
  •  دانه‌ها (کنجد، و غیره)
  •  پروتئین‌های اصلاح شده (پروتئین سویا)
  • افزودنی‌های غذایی حاوی پروتئین (آمیلاز، کارمین، کازئین، نشاسته سبزیجات و غیره) 
  • برخی از سبزیجات ( سنبل ختایی، جعفری، گشنیز، زیره، رازیانه و غیره)
  • برخی از میوه ها ( توت‌فرنگی، تمشک و  غیره)
  • مواد غذایی حاوی لاتکس (موز، آوکادو، شاه‌بلوط و غیره)

بنابراین، از شروع دوره تغذیه تکمیلی می‌توان با رعایت نکات لازم، خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودکان را از بین برد. اما چطور می‌توان تمامی این نکات را عملی کرد؟

شروع تغذیه تکمیلی فرزند خود، باید به‌صورت تدریجی و زیر نظر پزشک انجام شود. غذای کمکی از پایان ۶ ماهگی آغاز می‌شود. دقت کنید که هربار یک نوع ماده غذایی جدید را به کودک خود بدهید.

تشخیص آلرژی غذایی در کودکان

چه کسی می‌تواند آلرژی غذایی در کودکان را تشخیص دهد؟ پزشک عمومی شما، می‌تواند آزمایش خون برای شما تجویز کند. سپس به شما توصیه می‌شود تا با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان آلرژی غذایی در کودکان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو