طرز تهیه خورش کلم برگ

طرز تهیه خورش کلم شیرازی طرز تهیه خورش کلم با سیر طرز تهیه خورش کلم پلو

خورش کلم برگ یکی از انواع خورش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش کلم برگ در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
سینه یا ران مرغ۳ تکه
کلم برگ½ کلم برگ کوچک
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۴ قاشق غذاخوری
هویج۳ عدد
زعفران دم کرده½ فنجان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه خورش کلم برگ

مرحله اول

برای تهیه خورش کلم برگ مجلسی ابتدا پیازها را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر تفت می دهیم تا پیاز و ادویه ها با هم ترکیب شوند. در ادامه تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه کرده و به خوبی سرخ می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه گوشت مرغ سرخ شد، رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود و طعم و بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه نصف لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله چهارم

در حین پخت مرغ ها، کلم برگ ها را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، کلم برگ ها را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کلم برگ ها اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند. پس از اینکه کلم برگ را سرخ کردیم آنرا از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله ششم

در این مرحله هویج را به صورت خلالی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم. هویج را کمی تفت می دهیم، سپس مقداری نمک، زعفران دم کرده و باقیمانده آب لیمو را به آن اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه هویج به خوبی سرخ شد، کلم برگ ها را نیز به تابه اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه ۱ استکان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کلم برگ و هویج نیز به خوبی بپزند.

مرحله هشتم

پس از اینکه کلم برگ، هویج و مرغ به طور کامل پختند، کلم و برگ و هویج را داخل یک ظرف مناسب می کشیم. مرغ ها را می توانیم به همین صورت به ظرف اضافه کنیم یا اینکه قبل از سرو با کره و زعفران کمی سرخ کنیم.

مرحله نهم

توجه داشته باشید در صورتی که تمایل دارید مرغ ها رنگ زیباتری داشته باشند، حتما آنها را چند دقیقه در مخلوط کره و زعفران سرخ کنید. در پایان خورش را به سلیقه خود تزیین کرده و به همراه برنج (آموزش درست کردن برنج ساده) سرو می کنیم.