دلالیِ میلیونی برای صدور کارت «آستزازنکا»

منبع: برترین ها

37

1400/6/30

08:43


برخی سودجویان با سوءاستفاده از نبود واکسن آستزازنکا، با دریافت ۲ تا ۵میلیون تومان، کارت واکسن آسترازنیکا صادر می‌کنند. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند دستکاری در اطلاعات واکسن تخلف و جرم است.

گزارش روزنامه همشهری از افرادی که به دنبال تزریق واکسن غیرچینی، به خصوص آستزازنکا هستند را بخوانید.

صدور کارت آستزازنکا با هزینه ۲ تا ۵میلیون تومان!

در این گزارش می‌خوانیم: 

* متقاضیان واکسن آستزازنکا، از مرکزی به مرکز دیگر می‌روند و در نهایت دست خالی بر می‌گردند. آنها که دوز اول‌شان را تزریق کرده‌اند، در نهایت با تأخیر، دوز دوم را دریافت می‌کنند، اما دوز اولی‌ها، شانس کمتری برای ایمن شدن با این واکسن سوئدی- بریتانیایی دارند. همین موضوع سبب شده تا خیلی‌ها در جست‌وجوی مراکز دارنده واکسن آسترازنیکا باشند؛ درحالی‌که بیش از95درصد مراکز واکسیناسیون، سینوفارم تزریق می‌کنند.

* حالا در این شرایط عده‌ای دست‌به کار شده‌اند و با دلالی اقدام به دستکاری اطلاعات کارت واکسن می‌کنند. این افراد با گرفتن مبالغ بین 2تا5 میلیون تومان و با دسترسی به سامانه‌های وزارت بهداشت، اطلاعات واکسن تزریق شده را پاک یا دستکاری می‌کنند و در اغلب موارد آن را به آستزازنکا تغییر می‌دهند.

* «آستزازنکا فعلا برای دوز دومی‌ها» این پاسخ تمام مراکز واکسیناسیون در هفته‌های گذشته است. درحالی‌که از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت بهداشت وعده داده بودند که با ورود واکسن‌های ایرانی و خارجی، سبد واکسیناسیون در کشور متنوع می‌شود، اما جز واکسن برکت بیشترین واکسن در دسترس ما سینوفارم چینی است. با این حال اشخاصی که می‌خواهند به کشوری سفر کنند که سینوفارم را در جدول واکسن‌های مورد تأیید قرار نداده، در انتظار واردات آسترازنیکا، واکسیناسیون‌شان را به تعویق می‌اندازند.

* یکی از مراجعه‌کنندگان به مرکز واکسیناسیون، در جست‌وجوی آسترازنکاست و به‌گفته او، از صبح زود چندین مرکز را زیر پا گذاشته تا بتواند این واکسن را پیدا کند، اما در هیچ مرکزی آن را پیدا نکرده است:«2‌ماه دیگر باید به یکی از کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس سفر کنم، اما از سوی شرکتی که با آنها همکاری دارم به من اعلام کرده‌اند که حداقل باید یک دوز واکسن آسترازنیکا را تزریق کرده باشم. مدت‌هاست که نوبت تزریق واکسنم شده، اما نمی‌خواهم واکسن دیگری را تزریق کنم.»

* مرد میانسال دیگری هم بلاتکلیف است: «اردیبهشت امسال 2دوز واکسن سینوفارم زدم، اما الان که برای دیدار فرزندانم قصد سفر به آلمان را دارم به من ویزا نمی‌دهند. گفته‌اند می‌توانم آسترازنکا را به‌عنوان دوز سوم تزریق کنم و بعد ویزا بگیرم. اما 2 هفته است که نمی‌توانم این واکسن را پیدا کنم.»

* اینکه ادعا می‌کنند برای واردات آسترازنکا به کشور مشکلاتی وجود دارد را تأیید نمی‌شود، اما نکته اینجاست که تقاضای جهانی برای این واکسن، به‌دلیل تأیید آن در کشورهای اروپایی و آمریکا بالا رفته است.

* همین میزان بالای تقاضا برای تزریق واکسن آسترازنکا، زمینه سودجویی برخی‌ها را فراهم کرده است، به‌طوری که گروهی از افراد که به سامانه‌های واکسیناسیون دسترسی دارند، با دریافت 2تا 5میلیون تومان، برای افراد کارت واکسیناسیون آسترازنیکا صادر می‌کنند و در همان حال هم تمام اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب یا سینای وزارت بهداشت مبنی بر تزریق واکسن‌های غیر از آسترازنیکا را پاک می‌کنند.

* یکی از کسانی که به همین شیوه درخواست کارت واکسن کرده، می‌گوید:« برای سفر به یکی از کشورهای اروپایی باید کارت واکسن آستزازنکا می‌گرفتم اما با توجه به تزریق 2دوز سینوفارم، دیگر امکان تزریق این واکسن جدید برایم وجود نداشت. هرچند با پزشک مشورت کردم و گفت اگر واکسن باشد مشکلی در تزریق دوباره در فاصله زمانی یک‌ماه پس از دوز دوم ندارم، اما ریسک نکردم. 2هفته قبل یکی از دوستانم شخصی را به من معرفی کرد که می‌توانست تغییراتی در اطلاعات ثبت شده من در تزریق واکسن انجام دهد.» او مبلغ اعلام شده برای انجام این کار را 2تا 5میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: «با تخفیف، کار من را با 3میلیون تومان انجام دادند و تمام اطلاعات تزریق واکسنم در سامانه حذف شد!

* خبر دیگر درباره کاسبی صدور کارت واکسن آستزازنکا مربوط به کسانی است که به‌گفته خودشان، تمایلی به تزریق واکسن ندارند، اما برای اینکه مشکلی در آینده برای آنها به‌وجود نیاید، می‌توانند با پرداخت یک میلیون تومان، کارت واکسن آسترازنیکا با مهر یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی را دریافت کنند!

* محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره درآمدزایی با تغییر اطلاعات واکسن و سودجویی عده‌ای می‌گوید:«چنین موضوعی به ما گزارش نشده، اما اگر به هر دلیلی این مسئله صورت گرفته باشد، تقلب و جرم از سوی کارشناس مربوطه و شهروندی است که در این عمل نقش داشته‌اند. چنین مواردی به شدت از سوی وزارت بهداشت و دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.» هیچ پایگاه بهداشتی حق دریافت یک ریال پول برای صدور کارت واکسن را ندارد. البته ممکن است افراد خطاکاری در مراکز حضور داشته باشند اما تمام این مغایرت‌ها به شدت تحت نظر ما قرار دارد و به دانشگاه‌ها اطلاع داده می‌شود. اگر چنین مواردی از سوی مرکز یا فردی تکرار شود، حتما پیگرد قانونی صورت خواهد گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو