نخست وزیر انگلیس که همراه لیز تراس، وزیر امور خارجه جدید در اقامتگاه اصلی کنسولگری بریتانیا در نیویورک بود، گفت، قول داده است تا قبل از «پایان» همه‌گیری به برزیل برود.

جانسون افزود: «اما ما مشغول همکاری با یکدیگر در عرصه واکسن‌ها هم هستیم. آسترازنکا واکسن بی‌نظیری است. من آسترازنکا زدم.»

هنگام راهنمایی اصحاب رسانه به خروج از اتاق در پایان این دیدار دو جانبه، جانسون به آنها گفت: «با تشکر از همه، واکسن آسترازنکا بزنید.»

او رویش را به طرف بولسونارو برگرداند و گفت: «من دو بار آن را زده‌ام.»

بولسونارو که ادعاهایی عجیب درباره واکسن‌ها کرده است، از جمله اینکه افراد را به تمساح تبدیل می‌کند، به خود اشاره کرد و انگشتش را تکان داد.

او با کمک مترجم گفت: «هنوز نه» و خندید. هر دو نفر طی این دیدار ماسک نزده بودند.

آنها درباره تجربه شخصی خود در مواجهه با ابتلا به ویروس کرونا صحبت کردند و بولسونارو از این گفت که چه مصونیت «بی‌نظیری» نسب به بیماری در او ایجاد شده است.

بولسونارو که به خاطر موضع ضد واکسن خود توجه عموم را جلب کرده است روز یکشنبه، ۱۹ سپتامبر، پیش از هفتادوششمین نشست شورای عمومی سازمان ملل به نیویورک رسید و آنجا کنار وزرای برزیلی و دستیاران خود در حال پیتزا خوردن در خیابان دیده شد، چون ظاهرا بر اساس قوانین محلی به خاطر آنکه واکسن نزده بود نمی‌توانست در رستوران غذا بخورد.

به نوشته ایندیپندنت، او در برزیل به خاطر ابتلا به کووید محکوم شد؛ چون علیه اعمال بسیاری از تمهیدات بهداشت عمومی برای کنترل ویروس مقاومت کرد که باعث شده است برزیل به یکی از بدترین کشورهای تحت تاثیر کووید در آمریکای جنوبی و در سراسر دنیا تبدیل شود.

جدا از این مساله، جانسون به رهبران جهان گفت، «خیلی به ستوه» آمده است که تعهدات آنان برای مقابله با بحران اقلیم «اصلا کافی» نیست.

نخست وزیر انگلیس طی نشست سازمان ملل هشدار داد، فاصله میان آنچه کشورهای صنعتی وعده دادند با آنچه واقعا انجام داده‌اند هنوز «خیلی زیاد» است.

انتظار می‌رفت جانسون طی سفر به نیویورک از بولسونارو، این شکاک معروف تغییر اقلیم، به خاطر جنگل‌زدایی انتقاد کند.