روایت شیخی از «شهرزاد به روایت سنمار» | نقدی بر دخل و تصرف در قصه‌های هزار و یک شب

79

1400/6/30

13:05


حامد شیخی گفت: مضمون اصلی نمایش «شهرزاد به روایت سنمار»، نقدی بر دخل و تصرف در قصه‌های هزار و یک شب است.

روایت شیخی از «شهرزاد به روایت سنمار» | نقدی بر دخل و تصرف در قصه‌های هزار و یک شب

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «شهرزاد به روایت سنمار» براساس قصه‌های هزار و یکشب و  با نگاهی به نمایشنامه «مجلس قربانی سنمار» اثر بهرام بیضایی، نوشته و کار حامد شیخی از 17 شهریور ماه ساعت 18:30 روی صحنه است. بازیگران این نمایش حامد ‌شیخی، ملیکا ‌زاهدی، علی ‌اسدیان، امیرحسین ‌انصاری، امیررضا ‌باباولیان، صادق ‌کاوانلویی، مجتبی ‌جعفری‌‌پور، نوید ‌نوبخت، محبوبه میرزاخانی، امیر فهادان، غزال ‌شفیعی، نیکی ‌میرصادقی، بهرام ‌مصطفایی، سارا ‌محبی، تداعی ‌سعیدی‌‌فر، شاهکار هدایت، رویا شیخی، ساغر بهنام و سیمین میرشفیعیان هستند.

حامد شیخی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایشنامه «شهرزاد به روایت سنمار» گفت: مضمون اصلی اثر، نقدی بر دخل و تصرف در قصه‌های هزار و یک شب است. این نمایش با روایتی از سنمار معمار آغاز و قصه شهرزاد از زبان او گفته می‌شود و وقوع داستان‌ها سال‌ها پس از مرگ شهرزاد اتفاق می‌افتد.

او خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: سنمار معمار قصه شهرزاد را برای نعمان تعریف می‌کند و این در حالی است که قصه سنمار از زبان شهرزاد گفته‌ شده و وقوع آن‌ها سال‌ها پس از مرگ شهرزاد اتفاق می‌افتد.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش از پایان خرداد آغاز شده، درباره سبک و فضای اجرایی «شهرزاد به روایت سنمار» عنوان کرد: در اجرای این نمایش سعمی‌مان بر این بود تا جایی که ممکن است وحدت زمان و مکان به نوعی شکسته شود و اتفاقات در هم ادغام شده و زمان‌ها و مکان‎ها به هم ورود پیدا کنند. ضمن اینکه در نمایش از شیوه بازی در بازی نیز استفاده شده است. در این نمایش با بهره از یک لوکیشن فضاهای مختلف با تغییر نور به تصویر کشیده می‌شود. تا حدودی به سمت تئاتر بی‌چیز رفتیم و تلاشمان بر این بد تا از شیوه فاصه‌گذاری نیز استفاده کنیم.

کارگردان نمایش «برای لیلا» درباره ویژگی‌های نمایش «سنمار به روایت شهرزاد» اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم این نمایش انتقادی است بر مجموعه هزار و یک شب. در واقع زمانی که من در دوران دانشجویی، نقش سنمار را در نمایش «مجلس قربانی سنمار» به قلم بهرام بیضایی و کارگردانی محمدرضا حسینی ایفا کردم، همانجا در پایان نمایش با این قضیه روبرو شدم که سنمار معمار قصه شهرزاد را برای نعمان یادآوری می‌کند. آنجا برایم این سوال پیش آمد زمانی که در قصه‌های هزار و یک شب قصه سنمار را داریم پس یکی از این دو نمی‌تواند سنخیت داشته باشد و متوجه شدم در قصه‌های هزار و یک شب بیش از حد دخل و تصرف شده و قصه‌هایی که وقوعشان پس از شهرزاد بوده است در اینجا اتفاق افتاده است. پس این موضوع که قصه شهرزاد از زبان سنمار روایت می‌شود می تواند سنخیت داشته باشد. این دخل و تصرف برایم یک تراژدی غم‌انگیز بود و از این رو تصمیم گرفتم پردیس تئاتر شهرزاد را به دلیل نام نمایش به منظور اجرای آن انتخاب کردم.

حامد شیخی در پایان صحبت‌هایش گفت: بسیار خوشحالم که روز به روز بر تعداد مخاطبان تئاتر افزود می‌شود و خرسندم که مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های تئاتر ایمان آوردند و از ترس آن‌ها کاسته شده است. خوشبختانه هنرمندان واکسینه شدند و مردم می‌توانند با خیال راحت به تماشای نمایش‌ها بنشینند. ضمن اینکه رو آوردن به پلتفرم‌ها در حال کم شدن است و خوشحالم که مبارزه ما با این قضیه نتیجه‎‌بخش بوده است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از تهیه‌کننده: شاهکار هدایت، مجری طرح: فاطمه ‌عبدالرحیمی، دستیار کارگردان: مجتبی جعفری‌پور، موسیقی: نوید ‌نوبخت، امیرمحمد رهبری و مبینا منصوری، طراح پوستر و بروشور: فاطمه ‌عبدالرحیمی، عکاس، تصویربردار و مدیر روابط‌ عمومی: فاطمه ‌مجدنیا، عکاس دوم: پرتو ‌جغتایی، مشاور رسانه: شاهکار هدایت، طراح گریم: مبینا ‌محمدی، مجریان گریم: مبینا ‌محمدی، فاطمه ‌نجف‌آبادی و کیمیا حق‌شناس، طراح و ساخت دکور: نوید ‌نوبخت، دستیار دوم کارگردان: نازیلا ‌عظیمی، مدیر صحنه: امیرحسین انصاری، دستیار صحنه: محمد واحدپرست، طراح تیزر و طراح گرافیک تبلیغاتی: حامد هاشمی.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو