ال‌جی نشان دهنده مسیر پیش رو در روش جدید خرید کردن در واقعیت افزوده (AR)

منبع: فوت و فن

70

1400/6/30

14:28


ال‌جی نشان دهنده مسیر پیش رو در روش جدید خرید کردن در واقعیت افزوده (AR)

تخمین زده می‌شود محدودیت‌ها و قرنطینه‌های سراسری دوران کرونا، باعث شده که تجارت الکترونیک پیشرفتی ده‌ساله را تنها طی سه ماه طی کرده باشد. نتیجه امر آن بوده که خرید و پرداخت غیر حضوری به یک نیاز اساسی تبدیل‌شده است. به‌گونه‌ای که ۷۸ درصد مصرف‌کنندگان شیوه پرداخت هزینه خود را در سال ۲۰۲۰ تغییر داده‌اند.

بازدید از فروشگاه‌ها در طول تاریخ همواره تجربه‌ای دست‌اول و ممتاز بوده است، اما ازآنجاکه هنوز خطر همه گیری در بسیاری از جوامع به طور کامل برطرف نشده است، انتظارات مصرف‌کنندگان به نفع فرآیند‌های دیجیتال تغییریافته است. اگر فروشندگان سنتی بخواهند با موج جدید همراهی کنند، باید تجربیاتی را ارائه دهند که مصرف‌کنندگان قادر به دریافت تجربه خریدی کامل از راه دور باشند.

در این میان تمامی فروشندگان، از خرده‌فروشان جزء تا کارخانجات بزرگ تولید محصولات گوناگون باید به دنبال استفاده از تجربیات ناب و نوینی همچون واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) باشند تا فراتر از لذت سرگرمی با فناوری‌های نوین برای مشتریان، این تکنولوژی‌ها را به برنامه‌ای کاربردی تبدیل کنند. در این میان گروه‌های مختلف به دنبال تکنولوژی و تجهیزات گوناگونی رفته‌اند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آینه هوشمند

برخی از برندهای لباس پیشرو در صنعت مدت‌ها است که از آینه‌های هوشمند در فضای فیزیکی فروشگاه استفاده می‌کنند. این فناوری به مشتری اجازه می‌دهد تا لباس موردنظر را به شکل مجازی پوشیده و حتی تصاویر را هم‌روی موبایلش دریافت کند. یا برند‌های لوازم‌آرایشی از آینه‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند که به مشتریان اجازه استفاده مجازی از سایه چشم و رژ لب و مانند آن را می‌دهد. حتی برخی پا را از این فراتر گذاشته و به شکل آنلاین و ویدیویی امکان امتحان رنگ مو را به کاربرانشان می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود آینه هوشمند به‌عنوان ابزاری برای کاهش تماس مستقیم کارکنان فروشگاه‌ها با مشتریان و کالاها، تا سال ۲۰۲۵ سهمی ۱۲ تا ۱۴ درصدی از بازار را در دست بگیرند.

نمایشگاه‌های مجازی

برندهای مشهور از پیش‌گامان استفاده از نمایشگاه‌های تماماً مجازی و ارائه محصولات جدید به شکل آنلاین هستند. در این نمایشگاه از تمامی امکانات تصویر و ویدیو بهره گرفته می‌شود تا تمامی جزئیات کالا (حتی مرحله تولید) در معرض دید مشتریان قرار گیرد. ال‌جی نیز در میان شرکت‌های بزرگ صنعتی، یکی از پیشگامان راه‌اندازی نمایشگاه‌های مجازی برای محصولات B2B بوده است و در تورهای مجازی به نمایش شیوه نصب و استفاده از محصولاتی همچون دیجیتال ساینیج یا سیستم‌های تهویه مطبوع می‌پردازد.

واقعیت افزوده، آینده خرید کالا

واقعیت افزوده یکی از تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه‌ای است که در حال بلعیدن دنیای واقعی و غرق آن در یک محیط دیجیتالی است. واقعیت افزوده باعث ظهور شیوه جدید خرید گردیده که کم‌کم به «خرید افزوده» مشهور می‌شود. دنیایی را تصور کنید که مصرف‌کنندگان دیگر نیازی به کاتالوگ محصولات ندارند و به‌سادگی می‌توانند کالای موردنظرشان را ازنظر نوع رنگ، اندازه و ابعاد کاملاً موردبررسی قرار دهند و در محیط واقعی خانه یا محل کار محصول را به شکل مجازی آزمایش و مشاهده کنند.

تعداد کاربران واقعیت افزوده نسبت به سال ۲۰۱۸ دو برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰۰ میلیون مشتری تنها به‌صورت واقعیت افزوده یا آنلاین خرید کنند. این اعداد نشان‌دهنده شیوه شکل‌دهی آینده توسط واقعیت افزوده و تکنولوژی‌های وابسته به آن هستند.

واقعیت افزوده به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری محصول موردنظرشان را بررسی و انتخاب کنند و ببیند کدام‌یک با سبک زندگی آن‌ها همخوانی بیشتری دارد. خرید افزوده به کمک مصرف‌کنندگان می‌آید تا به‌صورت آنلاین از خانه یا با حضور در فروشگاه، انتخاب دقیق‌تری داشته باشند. علاوه بر این نمایشگاه‌های مجازی هم به روشی امن و سالم برای خرید و بازدید محصولات تبدیل‌شده‌اند.

این دقیقاً همان‌ چیزی است که ال‌جی به دنبال دستیابی به آن است و آن را نمایشگاه الکترونیک می‌نامد. جایی که مشتریان عملاً قبل از خرید محصولات شرکت می‌توانند با استفاده از فناوری واقعیت افزوده محصول را به همان شکلی که واقعاً تولیدشده مشاهده کرده و تمامی جزئیات را بررسی کنند.

E-showroom پلتفرمی جایگزین برای علاقه‌مندان به خرید محصولات ال‌جی است. برای مثال خریدار می‌تواند ارزیابی کند که یک یخچال InstaView ال‌جی یا تلویزیون بزرگ OLED این شرکت در آشپزخانه و اتاق نشیمن وی چه جلوه و جایگاهی خواهد داشت. به جرات می‌توان گفت که چنین تجربه‌ای بسیار فراتر از تصاویر و ویدیوهای سه‌بعدی محصول در محیط بازسازی‌شده نمایشگاهی است و جزئیات فراوانی را به محصول می‌افزاید تا ظرایف آن را بهتر متوجه شوند.

کسی که مشغول طراحی دکوراسیون خانه جدید خود باشد، این تجربه ال‌جی می‌تواند به کمک وی بیاید تا نحوه ادغام هر یک از لوازم‌خانگی در فضای منزل را شبیه‌سازی کرده و روی صفحه موبایل تجربه کند. ال‌جی از روشی نوآورانه برای تبدیل رویاهای مصرف‌کنندگان به واقعیت صحبت می‌کند.

ال‌جی تاکنون چندین نمایشگاه مجازی را برای نقاط گوناگون دنیا افتتاح نموده که از آن جمله می‌توان به دو E-showroom در کنیا اشاره کرد. اولین نمایشگاه مجازی که برای مصرف‌کنندگان کل قاره آفریقا افتتاح‌شده بود، یک تور مجازی با طیف وسیعی از محصولات این شرکت ازجمله لوازم‌خانگی مجهز به هوش مصنوعی را در برمی‌گرفت. در زمانه‌ای که همگی نگران حفظ سلامتی و ایمنی خود هستند، این ابزار بازاریابی نوآورانه، پیشتازی ال‌جی را در توسعه راه‌کارهای مشتری مدارانه‌ای به تصویر می‌کشد، که به تصمیم‌گیری آگاهانه مصرف‌کنندگان هم کمک شایانی می‌کند.

بدون شک واقعیت افزوده، آینده تجربه خرید در دنیا است و در حال حاضر با خلق ارزش، به بهبود تجربه خریداران و ایجاد رابطه آن‌ها با برندهای محبوبشان و همچنین بازتعریف شیوه زندگی و ادامه حیات صنعت خرده‌فروشی شکل می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو