خاصیت شگفت انگیز برگ‌ درخت کاری که نمی دانستید

80

1400/6/30

20:00


درخت کاری یک درخت گرمسیری تا نیمه گرمسیری است که بومی هند و سریلانکا محسوب می‌شود. از این گیاه در طبخ بسیاری از غذا‌ها در هند و سری‌لانکا و کشور‌های همسایه آن‌ها استفاده می‌شود. برگ‌های درخت کاری را معمولا با عنوان «برگ‌های کاری» می‌شناسند.

خاصیت شگفت انگیز برگ‌ درخت کاری که نمی دانستید

به گزارش بهداشت نیوز، برگ‌های کاری به شکلی گسترده در هند برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های کاری، برگ‌های سبز کوچکی با عطر و طعم منحصر به فردی هستند که به شکلی گسترده به عنوان چاشنی در غذا‌های هندی به مانند «سامبار» (نوعی سوپ سبزیجات مختص جنوب هند) و رسام (یک سوپ شفاف و تند هند جنوبی) و چتنی (نوعی سس طعم دهنده) استفاده می‌شود.

ارزش تغذیه‌ای برگ‌های کاری

۱۰۰ گرم از برگ‌های کاری، حدود ۱۰۸ کالری انرژی تأمین می‌کند. آن‌ها سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن و سایر مواد معدنی هستند. آن‌ها همچنین دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E هستند.

مزایای برگ‌های کاری برای سلامتی
۱- آنتی اکسیدانی قوی

برگ‌های کاری سرشار از ترکیباتی گیاهی هستند که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌روند. این ترکیبات بدن ما را سالم نگه داشته و ما را از بیماری‌های متعدد حفظ می‌کند. آن‌ها همچنین ما را از آسیب اکسیداتیو حفظ کرده و از بیماری‌های سیستم عصبی، قلبی عروقی و بیماری کلیه‌ها جلوگیری می‌کنند.

۲- احتمال کاهش خطر سرطان

برگ‌های کاری به دلیل آنکه دارای خواص ضد جهش زایی هستند، سبب حفظ بدن ما از انوام مختلف سرطان می‌شوند. همچنین فلاونوئید‌های موجود در برگ‌های کاری به عنوان یک عامل ضد سرطانی عمل می‌کنند و قادر هستند در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان سینه مؤثر باشند.

برگ‌های کاری همچنین بدن را در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کنند. آن‌ها همچنین در محافظت از بدن ما در برابر سرطان دهانه رحم مفید هستند.

۳- کاهش خطر بیماری‌های قلبی

برگ‌های کاری با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو از قلب ما محافظت می‌کنند. همچنین مصرف برگ‌های کاری می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد؛ همچنانکه سطح تری گلیسیرید‌ها را کاهش خواهند داد.

۴- کمک به مدیریت دیابت

مصرف برگ‌های کاری می‌تواند به کنترل دیابت و قند خون و نیز عوارض مرتبط با آن کمک کند. همچنین برگ‌های کاری در کاهش گلوکز خون بسیار مؤثر است.

برگ‌های کاری غنی از فیبر هستند و سبب می‌شوند که گوارش غذا کند شده و در نتیجه از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می‌کنند.

۵- تسکین دهنده

برگ‌های کاری در تسکین و کاهش درد مفید بوده و به طور سنتی به عنوان یک مسکن مصرف می‌شود.

۶- محافظت از سلول‌های عصبی

مصرف برگ‌های کاری، آنتی اکسیدان را در بدن ما افزایش می‌دهد که همین امر سبب حفاظت از مغز ما می‌شود. آن‌ها همچنین با محافظت از سلول‌های عصبی در برابر آسیب اکسیداتیو، در حفاظت افراد از بیماری آلزایمر مفید به شمار می‌روند.

۷- از بین برنده باکتری

برگ‌های کاری، ضد باکتری هستند. این برگ‌ها در جلوگیری از عفونت باکتریایی «اشریشیا کلی» و «استافیلوکوک» مؤثر هستند.

۸- محافظت از کبد

برگ‌های کاری یک آنتی اکسیدان قوی هستند و از کبد ما در برابر آسیب‌های ناشی از «استرس اکسیداتیو» محافظت می‌کنند. آن‌ها همچنین از کبد ما در برابر عفونت محافظت کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. برگ‌های کاری همچنین در درمان سیروز کبدی نیز مؤثر هستند.

۹- مفید برای مو‌های شما

در صورتی که برگ‌های کاری را با روغن نارگیل بجوشانید، یک تقویت کننده عالی برای مو‌های خود به دست خواهید آورد که از سفید شدن مو‌ها جلوگیر کرده و نیز رشد مو‌ها را تحریک می‌کند. این ماده همچنین مو‌های ما را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۱۰- درمان کم خونی

برگ‌های کاری سرشار از آهن و فولیک اسید هستند که در بهبود سطح آهن بدن مهم به حساب می‌آید و به بیمارانی که از کم خونی رنج می‌برند، کمک می‌کند.

۱۱- مفید برای چشم

برگ‌های کاری سرشار از ویتامین A است و بنابراین ماده‌ای مفید برای چشم‌ها به حساب می‌آیند. برگ‌های کاری همچنین به حفظ بینایی خوب کمک کرده و مانع آب مروارید می‌گردد.

۱۲- مفید برای پوست

برگ‌های کاری همچنین برای سوختگی‌های خفیف و کبودی روی پوست مفید است؛ همچنانکه از پوست در برابر عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۳- مفید برای سلامت دهان

برگ‌های کاری محیطی در دهان شما ایجاد می‌کند که مانع ایجاد باکتری می‌شود.

۱۴- کمک به کاهش وزن

آلکالوئید‌های موجود در برگ‌های کاری به حفظ سطح کلسترول در بدن کمک می‌کند. برگ‌های کاری همچنین به مانند یک عامل سم زدا رفتار کرده و سموم را از بدن ما خارج می‌کند؛ همچنانکه مانع تجمع چربی در بدن می‌شود و همین امر سبب از دست دادن وزن و کاهش آن می‌گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو