چرا قدبلندترین مردم جهان آب رفته‌اند؟

منبع: برترین ها

53

1400/6/30

20:10


دانشمندان می‌گویند نسل جدید هلندی‌ها، که طبق آمارها بلندقدترین مردم جهان محسوب می‌شوند، در سال‌های اخیر و به خصوص از ۲۰۰۱ بدین‌سو کوتاه‌قد‌تر شده‌اند و به اندازه پیشینیان‌شان بلند نیستند.

یورو نیوز: دانشمندان می‌گویند نسل جدید هلندی‌ها، که طبق آمارها بلندقدترین مردم جهان محسوب می‌شوند، در سال‌های اخیر و به خصوص از ۲۰۰۱ بدین‌سو کوتاه‌قد‌تر شده‌اند و به اندازه پیشینیان‌شان بلند نیستند.

نتایج یک تحقیق تازه دولتی که در هلند انجام شده است نشان می‌دهد متوسط قد مردان هلندی متولد سال ۲۰۰۱ در مقایسه با همتایان خود در سال ۱۹۸۰، ۱ سانتی‌متر و زنان هلندی ۱.۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است.

در آمارگیری قبلی متوسط قد مردان هلندی ۱۸۳.۹ سانتی‌متر و زنان هلندی ۱۷۰.۷ سانتی‌متر برآورد شده بود.

چرا قدبلندترین مردم جهان آب رفته‌اند؟

در مطالعه جدید که توسط سازمان آمار هلند، موسسه خدمات بهداشتی شهری و وزارت بهداشت این کشور انجام شده است ۷۱۹ هزار نفر از مردم این کشور مورد بررسی قرار گرفتند.

پژوهشگران گفته‌اند دلیل این کاهش قد افراد تا حدودی مربوط به افزایش سطح مهاجرت از کشورهای با جمعیت کوتاه‌قدتر است. با این حال برای افرادی که والدین‌شان هر دو هلندی و دارای ۴ پدربزرگ و مادربزرگ هلندی بوده‌اند نیز کاهش رشد قد ثبت شده است.

هلند همواره به لحاظ سر و شانه از میانگین جهانی بالاتر بوده است. بنابر آمارها در سال ۲۰۲۰، بیش از بیست درصد مردان در هلند دستکم بالای ۱۹۰ سانتی‌متر قد دارند و هفت درصد نیز قدشان به بالا ۱۹۵ سانتی‌متر می‌رسد.

در مورد زنان نیز حداقل ده درصد از نسل قبلی هلندی‌ها از قدی بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متر برخوردارند.

نتایج تحقیقات جدید در حال منتشر شده است که پژوهش‌های پیشین در دهه‌های اخیر در کشورهای دیگر نشان از افزایش طول قد در بسیاری از کشورها داده بود. برای مثال یک پژوهش که توسط محققان امپریال کالج لندن منتشر شده نشان می‌دهد در ۱۰۰ سال اخیر زنان در کره جنوبی به طور متوسط بیش از ۲۰ سانتی‌متر و زنان در بریتانیا حدود ۱۱ سانتی‌متر افزایش قد داشته‌اند.

با این حال هلند‌ همچنان بلندقدترین جمعیت را در کشورهای جهان دارا است، هرچند کاهش میزان قد در نسل جدید جمعیت این کشور سوال‌هایی را میان محققان برانگیخته است.

در شرایطی که پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که علت بلندی قد در هلندی‌ها بیشتر به ژن آن‌ها بازمی‌گردد، مطالعات جدید نشان می‌دهد تنها خصوصیات ژنتیک افراد بر طول قدشان تاثیر ندارد بلکه عواملی محیطی نظیر تغذیه و بیماری نیز می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد.

پروفسور مجید عزتی، رئیس بخش بهداشت جهانی محیط در امپریال کالج لندن، با بیان اینکه ثبت قطعی روند نزولی قد در هلند به چند سال زمان نیاز دارد می‌گوید: «اگر این قضیه اثبات شود، تقریبا به طور قطع می‌توان گفت عامل آن تغذیه است.»

برآورد می‌شود برنامه توزیع شیر در مدارس در دهه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین عوامل بلندی قد در هلند باشد. این در حالی است که گمان می‌رود تغییرات اغذیه‌ای صورت گرفته طی سال‌های اخیر و افزایش سفارش‌های غذاهای آماده از طریق اینترنت همراه با کاهش دسترسی طبقات اجتماعی ضعیف‌تر به غذاهای سالم بر قد هلندی‌ها تاثیر گذار بوده باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو