به گزارش الجزیره، «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین دوره نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در ابتدا به مسئله مقابله با ویروس همه‌گیر کرونا پرداخت و بر ضرورت توزیع عادلانه واکسن‌ در جهان تاکید کرد. وی گفت دولت قطر از ارائه کمک به موسسه‌های دولتی ذی‌ربط در زمینه مقابله با کرونا دست نکشید.

امیر قطر افزود حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها (در منطقه) از اولویت های قطر به شمار می‌رود. بیانیه «العلا» نمایانگر اصلی در زمینه حل اختلافات بر پایه همکاری و منافع مشترک بود. هیچ راه‌حلی برای حل و فصل اختلافات جز با گفتگوهای عقلانی بر اساس احترام متقابل وجود ندارد.

امیر قطر: امسال ما شاهد تجاوزهای متعدد اسرائیل در قدس اشغالی و نیز به مقدسات اسلامی و مسیحی بودیم. جامعه جهانی باید یک حل و فصل جامع و عادلانه را برای مسأله فلسطین برگزیند.

امیر قطر همچنین ضمن اشاره به بحران افغانستان گفت: قطر از هیچ تلاشی برای تخلیه هزاران نفر در افغانستان به اعتبار آنکه این اقدام، یک ضرورت انسانی به شمار می‌رود، اهمال نکرد. جامعه جهانی باید به افغانستان کمک کرده و به گفتگو با طالبان ادامه دهد.

وی تاکید کرد: ما بارها بر اهمیت شورای همکاری خلیج (فارس) و پایبندی‌مان بر حل هرگونه اختلاف از طریق مذاکرات سازنده تأکید کردیم.

او همچنین با تأکید بر نقش محوری ایران گفت: هیچ راهی برای حل اختلاف ها و نیز اختلاف های موجود با ایران جز با گفتگوی عقلانی بر اساس احترام متقابل وجود ندارد.

امیر قطر با اشاره به مسأله سوریه اعلام کرد: نباید مسأله سوریه را واگذاریم و جامعه جهانی باید تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به این بحران را مضاعف کند.

او با اشاره به مسأله لیبی نیز گفت: تحولات مثبتی که لیبی در سال جاری شاهد آن بوده، مایه خوشبینی است. ما از تمام طرف‌های لیبیایی می‌خواهیم دستاوردهایی را که محقق شده است، حفظ کرده و انتخابات را برگزار کنند.

امیر قطر در ادامه با اشاره به مسأله یمن اعلام کرد: جنگ یمن به اوضاع انسانی فاجعه باری بدل شده است؛ از این رو قطر تأکید دارد تنها راه برای خروج از بحران یمن، انجام مذاکره بر اساس طرح ارائه شده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی همچنین گفت: شرط قطر برای سازمان‌های بین‌المللی، شرطی راهبردی است. ما به دنبال افتتاح دفتر سازمان ملل متحد در دوحه در آینده‌ای نزدیک هستیم. ما بار دیگر از سازمان ملل می خواهیم تا از سوء استفاده از پیشرفت های علمی در زمینه نقض فضای سایبری جلوگیری کند.

امیر قطر با اشاره به مسأله تغییرات آب و هوایی نیز گفت: قطر مسأله تغییرات آب و هوایی را جزو اولویت‌های خود قرار داده است. قطر به انجام اقدامات لازم برای توسعه فناوری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی و انرژی‌های پاک ادامه می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در طول ۵ دهه گذشته، روابط میان قطر و سازمان‌های بین‌المللی با همکاری عمیق برجسته شده است. ما خوشوقت هستیم که دوحه، پایتخت فعالیت‌های چندجانبه بین‌المللی در منطقه ما باشد.

امیر قطر در پایان تاکید کرد قطر بر موضع ثابت خود در حمایت از غیرنظامیان و احترام به حقوق بشر و مقابله با تروریسم در افغانستان تأکید دارد. جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان و جدا کردن کمک‌رسانی انسان‌دوستانه از اختلاف‌های سیاسی ادامه دهد. تجربه اعمال یک نظام سیاسی خارج از مرزها پس از ۲۰ سال در افغانستان فرو ریخت و باید از لغزش به سوی افراط‌گرایی جلوگیری شود.

 امیر قطر: هیچ راهی برای حل اختلافات با ایران جز گفتگوی عقلانی وجود ندارد