به گزارش آناتولی ترکیه، یاسین ابراهیم، وزیر دفاع سودان پس از نشست فوق‌العاده شورای امنیتی و دفاعی این کشور به ریاست عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی اظهار کرد: رهبر کودتا در این کشور عبدالباقی الحسن عثمان بکراوی همراه با ۲۲ افسر دیگر با درجه‌های مختلف نظامی و چند افسر درجه‌دار و سرباز بوده است.

طبق بیانیه شورای امنیتی و دفاعی سودان، پس از آنکه دستگاه‌های امنیتی عصر دوشنبه و صبح سه‌شنبه اطلاعاتی دال بر برنامه‌ریزی برای کودتا به رهبری عبدالباقی الحسن عثمان بکراوی همراه با ۲۲ افسر دیگر با رتبه‌های مختلف و تعدادی افسر درجه‌دار و سرباز دریافت کردند، شورای امنیتی و دفاعی سودان برای بررسی وضعیت امنیتی کشور نشست فوق‌العاده‌ای ترتیب داد.

این شورا در ادامه این بیانیه خود اعلام کرد: بررسی‌ها و تحقیقات اولیه درباره این کودتا حاکی از این بودند که هدف از آن به دست گرفتن حاکمیت در کشور و تضعیف حاکمیت فعلی دوره انتقالی بوده است، این طرح به طور کامل خنثی شده و تمامی افرادی که نامشان در تحقیقات ذکر شده بود، بازداشت شدند. همچنین بازجویی از این گروه برای روشن شدن جزئیات طرح کودتا ادامه دارد.

همچنین در بیانیه یاد شده تاکید شد: این طرح در مدت زمانی کوتاه با هوشیاری و تلاش مضاعف دستگاه‌های امنیتی و بدون هیچ خسارت و تلفاتی خنثی شد.

در پایان بیانیه مذکور نیز آمده است: نیروهای حاکمیت همراه با گروه‌های انقلابی در انتقال دموکراسی که موجب تقویت کشور و حفاظت از آن می‌شود، صادقانه مشارکت دارند.

تلویزیون سودان روز سه‌شنبه از تلاش ناموفقی برای کودتا در این کشور خبر داد و از مردم سودان خواست با آن مقابله کنند.

چند ساعت بعد ارتش سودان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کودتا خنثی شده و اوضاع کاملا به کنترل درآمده است.