در روزهای کرونایی اگر ورزش می کنید این نکات را رعایت کنید

73

1400/6/31

14:38


با توجه به همه گیری کرونا، انجام فعالیت ورزشی نیازمند رعایت اصول دستورالعمل های بهداشتی می باشد.

در روزهای کرونایی اگر ورزش می کنید این نکات را رعایت کنید

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر خداداد شیخ زاده معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت: در اپیدمی کووید 19، نکته مهم اجتناب از فعالیت های بدنی با شدت بالا می باشد. چرا که فرد تا چند ساعت پس از انجام ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا، دچار افت ایمنی می گردد. ورزش شدید به ویژه در باشگاه ها و سالن های ورزشی شلوغ و فضای بسته در شرایط بیماری کووید 19 دارای مضراتی بیشتر از فواید آن است و این روزها باید پرهیز شود.

وی در خصوص مکان انجام فعالیت ورزشی در دوران همه گیری کرونا گفت: با توجه به احتمال ابتلا به بیماری کووید- 19 در مکان های عمومی و پرتردد، انجام فعالیت بدنی در محیط های عمومی مانند باشگاه ها و پارک ها مگر با رعایت ضوابط خاص توصیه نمی شود. بهترین مکان جهت انجام فعالیت بدنی در منزل (ترجیحا در یک اتاق با تهویه مناسب) می باشد.

به گفته معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، فعالیت بدنی باید دور از جمعیت با اجتناب از تماس با سطوح انجام شود، فاصله ایمن در هنگام فعالیت ورزشی در شرایط شیوع بیماری کووید 19، یک تا 2 متر بین افراد در وضعیت ثابت توصیه می شود، مهم است که از ترشحات تنفسی همدیگر در زمان انجام فعالیت اجتناب شود.

دکتر شیخ زاده، مراحل انجام فعالیت بدنی را مرحله گرم کردن قبل از انجام فعالیت بدنی و مرحله سرد کردن پس از انجام فعالیت بدنی عنوان کرد و افزود: در مرحله گرم کردن شامل حرکات کششی و فعالیت هوازی ملایم مثل پیاده روی ملایم می باشد درحدود ده دقیقه و مرحله سرد کردن پس از اتمام جلسه فعالیت بدنی انجام شود و شامل ورزش سبک و حرکات کششی باشد.

وی در خصوص علائم خطر در حین انجام فعالیت ورزشی در دوره اپیدمی کووید -19 گفت: در صورت داشتن هر یک از علائم تب و درد بدن، تنگی نفس در حال استراحت، درد قفسه سینه، تغییرات ناگهانی ضربان قلب، سرفه خشک، تنگی نفس نامناسب با فعالیت، احساس ناخوشی حین ورزش و یا سرفه های شدید باید فعالیت بدنی قطع و با یک پزشک مشاوره صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بهترین توصیه حفظ فاصله اجتماعی است، در فعالیت ورزشی شدت پایین تا متوسط استفاده از ماسک توصیه می شود، بویژه در مکان هایی که امکان حفظ فاصله اجتماعی کم است و در فعالیت بدنی شدت متوسط تا شدید استفاده از ماسک توصیه نمی شود، اما حفظ فاصله اجتماعی الزامی است و ورزش در محیط های شلوغ ممنوع است.

شیخ زاده افزود: در صورتی که فعالیت ورزشی طولانی و منجر به مرطوب شدن ماسک شود، تعویض ماسک ضروری است و اگر در هنگام فعالیت ورزشی تنگی نفس نا متناسب با فعالیت بدنی، سرگیجه و سبکی سر داشتید، فعالیت بدنی را قطع کنید بنشینید ماسک خود را بر داشته و چند نفس عمیق بکشید. اگر این علائم ادامه پیدا کرد با پزشک مشاوره کنید.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در افراد با سابقه بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی و ریوی پیشنهاد می شود که ورزش با شدت پایین و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در زمان های کوتاه تر انجام شود. این افراد اگر بخواهند ورزش با شدت بالاتر و طولانی تر انجام دهند استفاده از ماسک توصیه نمی شود و باید در مکان خلوت و با حفظ فاصله اجتماعی ورزش کنند.

گفتنی است: فعالیت بدنی شامل حرکات بدنی ایجاد شده توسط عضلات اسکلتی است که نیاز به مصرف انرژی دارد. انجام فعالیت بدنی با روشهای مختلف مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، کارهای خانه، ورزش و تفریحات فعال مانند فوتبال و بازی های بومی محلی مقدور می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو