به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه خواستار اختصاص ۲ میلیارد دُز واکسن کرونا برای کشورهای کم‌درآمد تا پایان سال جاری میلادی شد.

«اگنس کالامارد» رئیس این سازمان گفت: ما به رهبرانی نیاز داریم که میلیاردها دُز واکسن را روی میز گذارند و کالا را تحویل دهند، در غیراین‌صورت این فقط یک ژست توخالی دیگر است و جان‌ها همچنان از دست خواهد رفت.

رئیس سازمان عفو بین الملل تاکید کرد که شرکت‌های آسترازنکا، بایو ان‌تک، جانسون اند جانسون، مدرنا، نواواکس و فایزر جملگی از به اشتراک گذاشتن دُزها یا فناوری‌ای که امکان واکسینه شدن شمار بیشتری را در جهان فراهم می‌کند، خودداری کردند.

کالامارد افزود اکثر مردم در جهان ثروتمند واکسینه شده‌اند، اما بخش‌هایی از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا با ده‌ها هزار مرگ قابل پیشگیری در هفته، در بحران تازه‌ای فرو رفته‌اند.

سازمان مزبور اعلام کرد از ۵.۷۶ میلیارد دُز واکسن توزیع شده در سراسر جهان، تنها ۰.۳ درصد به کشورهای کم درآمد اختصاص یافته و بیش از ۷۹ درصد از کشورهایی با درآمد بالا یا متوسط رو به بالا سردرآورده است.

همه شرکت‌های یاد شده در نامه‌ای به عفو بین‌الملل متعهد به حمایت حقوق بشری شدند، اما در گزارش این سازمان قید شده که عمل این شرکت‌ها مغایر با تعهدشان است، به طوری که آسترازنکا و جانسون اند جانسون دُزهای واکسن‌های‌شان را به قیمت تمام شده می‌فروشند.

همچنین این ۶ شرکت با درخواست هند و آفریقای جنوبی برای لغو مالکیت معنوی مربوط به واکسن در سازمان تجارت جهانی مخالفت کردند و این در حالی است که از حمایت دولت‌ها در این زمینه برخوردار بودند.

عفو بین الملل کارزار جدیدی را با حمایت سازمان جهانی بهداشت و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای مسئولیت‌خواهی از کشورها و شرکت‌های داروسازی بزرگ آغاز کرده است.

این سازمان یادآور شد در حالی که ۱۰۰ روز به پایان سال جاری زمان باقی است، هدف سازمان جهانی بهداشت برای واکسینه کردن ۴۰ درصد از جمعیت کشورهای کم درآمد و با درآمد پایین تا متوسط در معرض خطر است.

این سازمان از کشورهای ثروتمندتر خواست صدها میلیون دُز اضافی از واکسن‌های بلااستفاده خود را توزیع کنند و تولیدکنندگان واکسن نیز اطمینان دهند که دستکم نیمی از دُزهای تولیدی‌شان به کشورهای فقیرتر اختصاص یابد.

کالامارد گفت: از کشورها و شرکت‌های داروسازی می‌خواهیم تغییر رویه دهند و هر کار لازم را برای تحویل دادن دو میلیارد دُز واکسن به کشورهایی با درآمد پایین یا درآمد پایین تا متوسط از همین حالا انجام دهند.

وی افزود: سود نباید بر جان انسان‌ها ارجح باشد و هیچ کس نباید یک سال دیگر را در رنج و ترس زندگی کند.