ارتباط اگزما با اختلالی در بدن که نمی‌دانید

77

1400/6/31

21:58


بیماری های پوستی می تواند به دلایل مختلفی همچون رژیم غذایی نامناسب یا رعایت نکردن بهداشت به وجود بیایند. نتایج یک مطالعه جدید اما نشان می دهد که اگزما ممکن است با هورمون های جنسی نیز در ارتباط باشد.

ارتباط  اگزما با  اختلالی در بدن که نمی‌دانید

به گزارش بهداشت نیوز، بیماری های پوستی می تواند به دلایل مختلفی همچون رژیم غذایی نامناسب یا رعایت نکردن بهداشت به وجود بیایند. نتایج یک مطالعه جدید اما نشان می دهد که اگزما ممکن است با هورمون های جنسی نیز در ارتباط باشد.

نتایج مطالعات تیمی از پژوهشگران مرکز درمانی UTSW نشان می دهد نوعی اگزما به نام درماتیت آتوپیک، ممکن است در نهایت کاهش میزان هورمون های جنسی به وجود آید. به طور کلی درماتیت آتوپیک (AD) تا ۱۳ درصد از کودکان و یک نفر از هر ده بزرگسال را درگیر  خود می کند که درمان آن معمولا بسیار هزینه بر و گران بوده و آمارها نشان می دهد تنها در ایالات متحده آمریکا سالانه تقریباً ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای درمان این بیماری هزینه می شود.

دکتر تامیا هریس تریون استادیار پوست و ایمونولوژی در UTSW ، در این رابطه می گوید: ما اغلب به اگزما به عنوان یک بیماری خشک پوستی نگاه کرده و موارد خفیف این بیماری را با مرطوب کننده ها درمان می کنیم. مطالعات جدید نشان می دهد ژنی که در ساخت هورمون های جنسی موثر است، در تولید مرطوب کننده های پوست نیز نقش دارد.به گزارش سیناپرس، اگر بتوانیم فعالیت این ژن را تغییر دهیم ، به طور بالقوه می توانیم با کمک به پوست در تولید روغن ها و چربی های بیشتر برای مرطوب کردن خود ، به بیماران اگزمایی کمک کنیم.

مطالعات قبلی نشان دهنده ارتباط بین اگزما و بیش فعالی ژنهایی که تولید دو مولکول ایمنی التهابی-اینترلوکین (IL-4 و IL-13) را کنترل می کنند، بود. هم اکنون دارویی به نام دوپیلوماب (dupilumab) به خوبی این التهاب را در افراد مبتلا به اگزمای متوسط تا شدید کاهش می دهد.

علیرغم اطلاع از مولکول های ایجاد کننده اگزما ، دانشمندان می گویند هنوز مشخص نیست که چگونه مولکول های IL-4 و IL-13 باعث ایجاد مشکلات پوستی می شوند. برای پاسخ به این سوال ، تیم پژوهشی دکتر هریس تریون، سلولهای سبوسیت یا همان سلولهایی که غدد چربی را تشکیل می دهند را مورد بررسی قرار دادند. این غدد خاص یک سد چربی و مومی ایجاد می کنند که پوست را پوشانده و به حفظ رطوبت آن کمک می کند.

محققان همچنین دریافتند ژنی به نام HSD3B1 که آنزیمی به نام 3b-hydroxysteroid dehydrogenase 1 را ایجاد می کند ، پس از قرار گرفتن در معرض دو مولکول IL-4 و IL-13 60 فعال می شود. این آنزیم نقشی کلیدی در تولید هورمون های جنسی مانند تستوسترون و پروژسترون دارد. 
به گزارش سیناپرس،دکتر هریس تریون در پایان توضیحات خود می گوید: تغییر خروجی این ژن می تواند در نهایت راهی برای درمان اگزما ایجاد کند که کاملاً متفاوت از درمان های رایج فعلی است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو