با وجود چنین فضایی روز گذشته نیز یک مقام آمریکایی به تغییر تیم مذاکره کننده برجامی ایران واکنش نشان داد و گفت: «اگر مذاکره کننده اصلی تغییر یابد و ما همچنان قادر به گفت‌وگوی مستقیم با ایران نباشیم و آن ها با شاخصه های اساسی متفاوتی با آن چیزی که ما مذاکره کردیم، بیایند، با مشکل مواجه خواهیم شد». وی ادامه داد: «ما حتی با مذاکره کنندگانی که با آن ها آشنا بودیم نیز نتوانستیم شکاف‌ها را از بین ببریم. اگر شما آن متغیرها را تغییر دهید به سختی شاهد خواهیم بود که این (کاهش شکاف‌ها) به سرعت اتفاق بیفتد». این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، درباره جدول زمانی انجام مذاکرات برجام گفت: «ما یک جدول زمانی نداریم. موضع ما این است که   آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم. اگر آن ها نخواهند   به زودی به میز مذاکره بازگردند یا   بازگردند و موضع‌گیری‌های ناسازگار با شرایط اتخاذ کنند بنابراین نتیجه‌گیری این خواهد بود که آن ها خواستار ادامه برنامه هسته‌ای خود هستند».

سعید خطیب زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز به تازگی در کنفرانس خبری خود درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایران برای مذاکرات برجام گفته بود: «ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و طبیعتا تغییراتی صورت خواهد گرفت و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید». اما تیم مذاکره کننده جدید ایران چه کسانی هستند؟ پیشتر همشهری آنلاین نوشته بود: گمانه ها درباره تغییرات عمیق در تیم مذاکره کننده هسته ای زمانی آغاز شد که حسین امیرعبداللهیان وزیر جدید امور خارجه، علی باقری معاون سابق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی را جایگزین سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کرد. باقری در زمان تصدی مسئولیت در شورای عالی امنیت ملی، هم رده عراقچی در تیم هسته ای بود و مسئولیت مذاکرات کارشناسی با طرف ها را بر عهده داشت. با این تغییر شاید در ترکیب جدید باقری قرار است مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران باشد، مذاکراتی که خیلی زود در وین از سر گرفته می شود.

عراقچی در دورانی که سعید جلیلی مسئول شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات هسته ای بود به نمایندگی از وزارت خارجه از اعضای تیم مذاکرات بود و بعید نیست با توجه به یک دهه حضور در پرونده مذاکرات هسته ای ایران کماکان به عنوان عضو مذاکره کننده در تیم جدید نیز حضور داشته باشد همچنان که   بعد از روی کار آمدن دولت بایدن، ‌چند دور مذاکره در وین برای بازگشت آمریکا به برجام انجام شده بود که عراقچی متولی این مذاکرات بود. از طرفی طی مذاکرات اخیر رافائل گروسی با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی که در سفر به تهران انجام شد، حمیدرضا عسکری عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان جلیلی حضور داشت که می تواند گمانه ها درباره حضور احتمالی او در تیم جدید مذاکره کننده را تقویت کند. اگر قرار باشد ترکیب تیم هسته ای در دوران قبل از ظریف احیا شود، بعید نیست ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا هم دوباره در بین اعضای هیئت مشاهده شود. هنوز مشخص نیست در دولت آیت‌ا... رئیسی مسئولیت پرونده هسته ای با شورای عالی امنیت ملی خواهد بود یا وزارت امور خارجه اما با عنایت به انتصاب علی باقری به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه احتمال تداوم پیگیری پرونده هسته ای در وزارت خارجه همچنان وجود دارد.

اظهارات صریح امیرعبداللهیان خطاب به بورل

به گزارش خراسان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در محل سازمان ملل که به دلیل اختلاف ساعت میان تهران و نیویورک، بامداد به وقت تهران صورت گرفت با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وگو کرد. وی در این ملاقات با اعلام این‌که دولت سیزدهم مذاکرات را از سر می‌گیرد، تصریح کرد: دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار می کند. وی در این ملاقات با تاکید بر این‌که دولت رئیسی در چارچوب اصول، عمل‌گراست، بنابراین به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار کرد: همان طور که قبلا گفته شده، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهارنظر آن ها.