تاثیر آب ناسالم روی پوست و مو

منبع: فوت و فن

71

1400/7/3

07:48


تاثیر آب ناسالم روی پوست و مو

آب ناسالم یا به عبارتی آب سخت به آبی گفته میشود که شامل فلزات سختی مانند منیزیم ، کلسیم و سیلیس باشد. آب سخت با استفاده از مقیاش دانه در گالن (gpg) یا میلی گرم در لیتر (mg/l) اندازه گیری می‌شود. برای اینکه آبی سخت تلقی شود ، باید مقیاس سختی آن بالای ۳.۵ دانه در گالن ثبت شود.

تشخیص علائم آب سخت نیز در بسیاری از موارد کار سختی نیست. در صورتی که روی آینه حمام خود لکه‌های سفید رنگی را مشاهده میکنید، یا کتری شما بعد از جوشاندن آب دارای جرم میشود، یا روی ظروف شما بعد از شستشو لک‌هایی مینشیند، شما در حال استفاده از آب ناسالم یا سخت هستید.

برای هر کسی کیفیت آب مصرفی خانه بسیار مهم است. زیرا از آن آب برای پخت و پز، نوشیدن، شستشو و نظافت و شستشوی ظروف استفاده میشود. به نوعی میتوان گفت آب خروجی از شیر آب در هر خانه با سلامت اهالی خانواده رابطه مستقیم دارد.

آب خروجی از شیر شما برای رسیدن به خانه تان مسیر طولانی را طی میکند. در طول این مسیر ممکن است از مکان‌هایی عبور کند و آلاینده‌هایی را به خود جذب کند و به همراه بیاورد. توجه به این حقیقت که در تصفیه خانه‌ها آب به صورت کامل تصفیه نمیشود و فقط تا جایی تصفیه میشود که برای سلامتی کلی بدن انسان ضرری نداشته باشد، خرید دستگاه تصفیه آب را امری اجتناب ناپذیر می‌کند.

تاثیر آب سخت بر روی مو

آب سختی که شامل منیزیم و کلسیم باشد، تاثیر ملموسی را بر روی موهای سر شما خواهد گذاشت. کلسیم موجود در آب سخت باعث ایجاد واکنش بین آب و صابون شده و موجب میشود که صابون به اندازه دلخواه کف نکند. بنابراین شستشوی مو با آب دارای آلاینده سخت تر از همیشه است.

همینطور شستشوی مو با آب سخت فولیکول‌های مو را تضعیف کرده و موجب شکنندگی موها سر شما خواهد شد. فولیکول مو مانند کیسه‌های لوله ای شکلی هستند که موها در آن ریشه دوانده و سپس به مرور بلندتر شده و سرانجام از پوست سر بیرون می‌زنند.

ممکن است چندین بار شامپوی خود را عوض کرده باشید. یا روش شستن موهایتان را تغییر بدهید یا تعداد دفعات شامپو زدن را بیشتر کنید، اما مشکل اصلی همچنان پایدار است. به برخی از این نشانه‌ها دقت کنید :

  • باقی ماندن شامپو روی موهای سر شما
  • کف نکردن شامپو در هنگام شستشوی مو
  • نازک شدن ساقه مو و ایجاد حالت شکنندگی
  • پوست سر خشک
  • در صورتی که از رنگ مو استفاده میکنید، رنگ مو آرام آرام محو میشود و باعث میشود دوباره به فکر رنگ کردن مو بیفتید، که این موضوع باعث سست شدن ساقه موی شما میشود.

مشکلاتی که گفته شد، نه از شامپوی مورد استفاده تان است، نه به دلیل روش شستشوی موی سر. همگی آن‌ها به دلیل وجود مواد معدنی بیش از حد داخل آب و به اصطلاح سخت بودن آب ورودی خانه شما است.

تاثیر آب سخت بر روی پوست

شایع ترین مشکلی که استفاده از آب سخت ایجاد میکند، خشکی پوست است. همانند چیزی که در قسمت قبل توضیح داده شد، آب سخت از کف کردن مناسب صابون و مواد شوینده جلوگیری میکند و موجب رسوب صابون بر روی پوست بدن شما میشود. بد تر از هر چیزی اگر دارای بیماری‌های پوستی یا پوست حساسی هستید، آب سخت اثرات بد تری را روی پوست شما به جا خواهد گذاشت.

زمانی که آب سخت با پوست شما تماس پیدا می‌کند ، برخی از مواد معدنی که باعث ایجاد آب سخت می‌شوند ، روی پوست شما باقی می‌مانند و مقدار بسیار زیادی از رطوبت و چربی طبیعی پوست را جذب می‌کنند. این کمبود رطوبت در پوست شما و سطح بالای مواد معدنی می‌تواند بر تعادل pH پوست شما تأثیر بگذارد ، که از اثرات شایع و معمول آن ایجاد جوش‌های پوستی بر روی بدن شما است.

چگونه مشکل سختی آب را حل کنیم ؟

در صورتی که از مشکلات بالا رنج میبرید، جایی برای نگرانی وجود ندارد. در حال حاضر دستگاه تصفیه آب خانگی با مدل‌های مختلف و متنوع وجود دارند. قیمت تصفیه آب نیز به صورت گسترده دارای تنوع است.

همانطور که گفته شد، یکی از راه حل‌های شایع رفع مشکل آب سخت نصب دستگاه تصفیه آب است. نصب دستگاه تصفیه آب به شما کمک میکند تا مواد معدنی را تا اندازه خوبی حذف کرده و آب مصرفی خود را تبدیل به بهترین کیفیت بکنید.

این دستگاه‌های آب تصفیه کن از فرآیند‌ها یا سیستم‌های مختلفی برای تصفیه کردن آب استفاده میکنند. اما در حال حاضر بهترین دستگاه‌های تصفیه آب از روش اسمز معکوس استفاده میکنند. اسمز معکوس با حذف بیش از ۹۹ درصد آلاینده‌های موجود در آب بهترین کیفیت را به شما ارائه میکنند.

اصلی ترین جزء از دستگاه‌های آب تصفیه کن به روش اسمز معکوس، دارا بودن از فیلتر ممبران اسمز معکوس است. این فیلتر آلاینده‌ها و مواد مضر موجود در آب را تا اندازه ۰.۰۰۰۱ میکرون از بین میبرد تا آب مورد استفاده شما برای شستشو یا آشامیدن به بهترین کیفیت برسد.

نتایج استفاده از آب تصفیه شده بر روی پوست و مو

دوش گرفتن با آب تصفیه شده بیشتر آلودگی‌هایی را که ممکن است برای پوست و موی شما آسیب رسان باشند ، از بین می‌برد و چربی‌های طبیعی را حفظ کرده و موهای شما را به لطافت و زیبایی مد نظرتان میرساند.

مزیت دیگر استفاده از آب تصفیه شده آن است که تصفیه آب کلر را از آب خارج می‌کند و به همین دلیل موهای رنگ شده، با عمر طولانی تر و با رنگ‌های شفاف تر می‌درخشند.

روش‌های دیگری که به سلامت پوست و مو کمک میکنند

  • هنگام شستن موهای خود از آب گرم استفاده کنید: به این دلیل که آب گرم به منافذ پوست سر کمک میکنند تا راحت تر باز شوند و اجازه پاک شدن هر گونه آلودگی را به آن میدهد.
  • از شامپو‌ها و نرم کننده‌های مرطوب استفاده کنید: با مرطوب کردن و نرم کردن مرتب موهای خود با خشکی ناشی از باقی مانده آب سخت مقابله کنید.
  • از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید: استفاده از کرم روی پوست بلافاصله بعد از دوش گرفتن می‌تواند به جلوگیری از خروج رطوبت کمک کند.
  • مدت دوش گرفتن را محدود کنید: دوش گرفتن بیش از ۱۰ دقیقه ممکن است چربی‌های طبیعی را از روی پوست شما پاک کند. کاهش زمان حمام می‌تواند به جلوگیری از خشک شدن پوست شما کمک کند.
  • آب بنوشید: یکی از ساده ترین روش‌های هیدراته نگه داشتن پوست با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز تامین میشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو