خوابیدن بالنز ممنوع+ علت

91

1400/7/3

08:50


خوابیدن با لنز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم ظریف چشم شود که کنترل آن هم دشوار است.

خوابیدن بالنز ممنوع+ علت

به گزارش بهداشت نیوز، اگر از لنز‌های طبی استفاده می‌کنید، احتمالاً گاهی اوقات فراموش کرده اید که آن‌ها را قبل از خواب بیرون بیاورید؛ یا شاید آگاهانه تصمیم گرفته اید لنز‌های خود را از چشمانتان خارج نکنید.   در نتیجه بعد از بیدار شدن با عواقب خشک شدن و ناراحت کننده خوابیدن در صبح با لنز مواجه خواهید شد.

گزارشی جدید از CDC نشان می‌دهد که این کار درست نیست و عواقب ناخوشایندی دارد.  عفونت قرنیه مربوط به لنز‌های طبی گزارش شده به FDA در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که درصد بالایی از مبتلایان مربوط به افرادی است که لنز‌های  خود را برای مدت طولانی از جمله شب، هنگام خواب استفاده می‌کنند.

بر اساس شواهد، خوابیدن با لنز منجر به عوارض متعددی شده که می‌تواند باعث درد و گاهی از دست دادن دائمی بینایی شود.

این نکته قابل توجه است که اکسیژن همیشه می‌تواند به قرنیه و سطح شفاف جلوی چشم برسد، به همین دلیل است که لنز‌های طبی تنفس پذیر هستند و به جای اینکه مستقیماً روی قرنیه باشند، روی لایه‌ای از اشک شناور قرار می‌گیرند.

هنگامی که میزان اکسیژن محدود شود، قرنیه متورم شده و ممکن است ترک‌های کوچکی در سطح چشم ایجاد شود.  این باعث می‌شود که  (لنز)  معیوب نشده و به میکروارگانیسم‌ها اجازه ورود و برخورد به قرنیه را بدهد.

خوابیدن با لنز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم ظریف چشم شود که کنترل آن هم دشوار است.

رئیس انجمن بینایی سنجی آمریکا و سخنگوی کمپین بینایی اظهار کرد: حتی بدون وجود لنز در چشم، وقتی چشم شما بسته است، هوای زیادی وارد نمی‌شود؛ همچنین هنگامی که لنز را در چشم خود می‌گذارید، یک مانع و لایه دیگر را افزوده اید.

اگر عوامل بیماری زا به شکاف‌های سطح چشم وارد شوند، می‌تواند عواقب بسیار جدی و ناراحت کننده داشته و آسیب رسان باشد.

پزشکان توضیح می‌دهند: موارد سطحی که کراتیت نامیده می‌شود باعث ایجاد التهاب بیشتری خواهد شد؛ اما اگر عفونت ایجاد شود، می‌تواند منجر به زخم قرنیه شود.

این میکرو ارگانیسم‌ها هم شروع به فرسایش می‌کنند که در بهترین حالت، عفونت التیام می‌یابد و زخم بر جای می‌گذارد که البته می‌تواند بینایی را برای همیشه مختل کند، در بدترین حالت نیز ممکن است شخص چشم و بینایی خود را از دست دهد.

 علاوه بر التهاب و احتمالاً عفونت‌های تهدید کننده بینایی، خوابیدن با لنز‌ها می‌تواند باعث درد، حساسیت به نور و تاری دید شود؛ همچنین باعث می‌شود چشمانتان خشک شود که این امر می‌تواند برداشتن لنز را در صبح دشوار کرده و احتمال به خارش افتادن قرنیه را برای بیرون آوردن آن‌ها افزایش دهد.

برخی از لنز‌های طبی برای استفاده طولانی مدت تأیید شده اند، به این معنی که می‌توانید چند شب وقتی که آن‌ها در چشمانتان هستند، بخوابید.

از نظر پزشکان استفاده از این لنز‌ها دارای ریسک بالاتری نسبت به نسخه‌هایی هستند که برای خواب و استفاده بلند مدت تأیید نشده اند و باید در مورد نوع لنز‌هایی که برای شما مناسب است با پزشک مشورت کنید؛ البته خوابیدن حتی با این لنز‌ها برای همه بی خطر نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو