تزریق دوز سوم واکسن کرونا ضروری است؟

منبع: گهر

132

1400/7/3

09:40


دکتر افشین منیری در خصوص تزریق دوز سوم واکسن کرونا توضیحاتی را بیان کرد . وی اعلام کرد : اگر کل جامعه واکسینه شوند ، تزریق دُز سوم واکسن برای عموم ضرورت دارد.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا ضروری است؟

تزریق دوز سوم واکسن کرونا ضروری است؟, جدید 1400 -گهر

براساس آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در ایران بیش از ۳۳ میلیون نفر دُز اول و حدود ۱۵ میلیون نفر نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. این آمار نشانگر آن است که هنوز با واکسینه شدن اکثریت مردم و مصونیت حداکثری نسبت به ابتلا به کرونا فاصله وجود دارد.

بنابراین لازم است تا حتی در صورت تزریق دُز دوم، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و سایر توصیه های بهداشتی که در ایام شیوع کرونا همه آن را حفظ شده اند، رعایت شود.

با تسریع واکسیناسیون کرونا در کشور، بسیاری از افراد در خصوص ادامه راه مبارزه با کرونا و تزریق دُز سوم واکسن کرونا سوالاتی در ذهن شان ایجاد شده است. از جمله این که با تزریق دُز دوم، لازم است تا حتماً دُز سوم واکسن نیز تزریق شود یا خیر؟

اگرچه پاسخ این سوال در خود سوال بدیهی است اما توصیه متخصصان و کارشناسان بهداشت و درمان مبنی بر تزریق دُز سوم واکسن کرونا به گروه های حساس و مشاغل آسیب پذیر تر مانند کادر درمانی است. در هر صورت این گروه ها بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا بوده و لازم است تا زودتر از عموم مردم دُز سوم یا یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند.

سالمندان، بیماران زمینه ای و کادر درمان حتماً دُز سوم واکسن کرونا را بزنند

دکتر افشین منیری، متخصص بیماری های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال مبنی بر لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا چند ماه پس از دُز دوم به خبرنگار رکنا اظهار داشت: زمانی که یک بیماری نوپدید به وجود می آید و درمان مناسبی برای آن وجود ندارد، کنترل بیماری به سمت پیشگیری از آن بیماری هدایت می شود.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی استفاده از واکسن است. اکنون واکسن هایی در پلتفرم و تکنولوژی های مختلف ساخته شده است و بر اساس آن ۲ الی ۳ دُز از هر پلتفرمی پیشنهاد به تزریق می شود. باید توجه داشت که تا کنون مطالعه چندانی روی تزریق دُز یادآور یا سوم واکسن کرونا صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تزریق هر دُز واکسن کرونا ایمنی صددرصدی ایجاد نمی کند و پس از هر نوبت، میزان ایمنی زایی واکسن کمتر می شود. توصیه می شود افرادی که جزو گروه های پرخطر هستند، هر ۶ ماه واکسن کرونا را دریافت کنند، به عبارتی پرستاران، پزشکان، سالمندان، کسانی که بیماری های زمنیه ای و نقص ایمنی دارند، خانم هایی نقص ایمنی داشته یا باردار هستند، لازم است تا دُز یادآور واکسن کرونا را حتماً دریافت کنند.

اگر کل جامعه واکسینه شد، دُز سوم ضرورت دارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با شرایط تزریق دُز سوم واکسن کرونا گفت: در صورتی که کل جامعه واکسن زده باشند، نیاز به دُز یادآور برای عموم مردم ضرورت پیدا می کند.

اینکه دیده می شود برخی کشور ها هنوز دُز سوم خود را نزده اند، به دلیل محدودیت در منابع واکسن کروناست. بنابراین تاکید می شود که اولویت تزریق دُز سوم با کادر درمان، سالمندان، بیماران زمینه ای مثل افراد مبتلا به دیابت و سرطانی ها باشد.

افشین منیری درمورد تفاوت نوع واکسن در نوبت سوم تزریق واکسن کرونا افزود: ترجیحاً واکسن دُز یادآور باید از همان پلتفرمی که در دُز اول و دوم تزریق شده است باشد. با توجه به این که هرکدام از انواع واکسن ها، یک قسمت از سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند، روی کاغذ اگر دو یا سه نوع واکسن تزریق شود، ممکن است ما را به این نتیجه برساند که تزریق واکسن های مختلف در دُز های یادآور مفیدتر هستند، اما چنین موضوعی نیازمند مطالعات بیشتر محققان و متخصصان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو